MATHEMATICAL LEARNING EXPERIENCE IN AN URBAN-RURAL SCHOOL IN SOUTHERN CHILE

Main Article Content

Luis Alan Jiménez Cruces

Abstract

This learning experience puts into perspective the design, application and evaluation of the current national school curriculum in urban-rural contexts. Through the planning and description of a curricular unit in the mathematics subject, it is possible to appreciate the teaching process experienced by students of an elementary school in the area of Cochrane, to achieve curricular knowledge and skills for their level (4th grade). Reflecting on the practices managed, some pedagogical constructs emerge that seek to enrich the actions of students and teachers in these spaces.

Article Details

How to Cite
Jiménez Cruces, L. A. (2024). MATHEMATICAL LEARNING EXPERIENCE IN AN URBAN-RURAL SCHOOL IN SOUTHERN CHILE. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 6(2), 1–10. https://doi.org/10.22320/reined.v6i1.6494
Section
Experiencias Pedagógicas

References

A González, V., Quiceno, Y., Correa, D., Vélez, Y., & Montoya, L. (2022). El maestro novel y la enseñanza de las ciencias naturales en contextos rurales. Praxis y saber, 13(34), e14162. DOI: 10.19053/22160159.v13.n34.2022.14162 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n34.2022.14162

Jiménez-Cruces, L. A. (2022). Las escuelas graduadas del medio rural chileno: una aproximación histórico-curricular. Revista Saberes Educativos, (9), 122–137. DOI: 10.5354/2452-5014.2022.67538 DOI: https://doi.org/10.5354/2452-5014.2022.67538

Jiménez, L. (2023). La implementación pedagógica del currículum escolar nacional vigente, en una escuela graduada rural de la provincia Capitán Prat en la región de Aysén (Tesis de magister). Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile. https://repositorio.anid.cl/entities/tesis/abf24dd1-61a1-4e9e-ba46-63536c21c94b

Moreira-Arenas, A., Ferreira-Pinto, I., Obregón-Reyes, J., & Quiero-Bastías, M. (2022). Claves para transformar el currículo en el sistema escolar chileno tras la pandemia. Íconos - Revista de Ciencias Sociales, (74), 53–72. DOI: 10.17141/iconos.74.2022.5310 DOI: https://doi.org/10.17141/iconos.74.2022.5310

Sandoval Rubilar, P., Maldonado-Fuentes, A. C., & Tapia-Ladino, M. (2022). Evaluación educativa de los aprendizajes: Conceptualizaciones básicas de un lenguaje profesional para su comprensión. Páginas de Educación, 15(1), 49-75. DOI: 10.22235/pe.v15i1.2638 DOI: https://doi.org/10.22235/pe.v15i1.2638

Soto, C. (2021). Revisitando el concepto de ruralidad: un aporte a la política nacional de desarrollo rural (Tesis de pregrado). Universidad de Chile, Santiago, Chile. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/181121/revisitando-el-concepto-de-ruralidad.pdf?sequence=1