Finantial inclusion in undergraduate university students

Authors

  • Álvaro Cárdenas Riffo Universidad de Los Lagos
  • Virginia Montaña Ampuero Universidad de Los Lagos
  • Luz María Ferrada Bórquez Universidad de Los Lagos,

DOI:

https://doi.org/10.22320/hem.v19i2.4536

Keywords:

financial inclusion, access, use and barriers to financial services

Abstract

The research aims to analyze financial inclusion in undergraduate students at a public regional university. A questionnaire designed to collect information from the demand was developed. Indicators of access, uses and barriers to financial products, as well as an aggregated indicator of inclusion, were estimated. Using Ordinary Least Squares (OLS), a model was generated to identify explanatory factors for the aggregate indicator. Results indicate that students have a high rate of financial inclusion, however, they are at a preferably basic level. Likewise, some variables -such as being a woman, having a higher personal income, and studying in the area of administrative and economic sciences at more advanced courses-, positively and significantly influence inclusion.

Author Biographies

Álvaro Cárdenas Riffo, Universidad de Los Lagos

Ingeniero Comercial
Depto. Ciencias Administrativas y Económicas-Universidad de Los Lagos, Chile

Virginia Montaña Ampuero, Universidad de Los Lagos

Académica - Magister en Administración de Empresas
Depto. Ciencias Administrativas y Económicas-Universidad de Los Lagos, Chile

Luz María Ferrada Bórquez, Universidad de Los Lagos,

Académica – Doctora en Economía Aplicada y Gestión regional
Depto. Ciencias Administrativas y Económicas -Universidad de Los Lagos, Chile

References

AFI. (11 de 2013). Ubicando la inclusión financiera en el mapa mundial. Riviera Maya: Alliance for Financial Inclusion. Obtenido de Microfinance gateway: https://www.microfinancegateway.org/es/library/ubicando-la-inclusi%C3%B3n-financiera-en-el-mapa-mundial

Alarcon, C., Flores, C., Ormazabal, F., Vera, M., & Yañez, A. (2013). Indicadores de Acceso y Uso a Servicios Financieros. Serie Técnica de Estudios.

Banco Mundial (2013). Obtenido de Sitio Web Banco Mundial: http://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2013/10/11/universal-financial-access-vital-reducing-poverty-innovation-jim-yong-kim

Beck, T., Demirguc-Kunt, A., & Levine, R. (2007). Finance, Inequality and the Poor. R. J Econ Growth. doi:https://doi.org/10.1007/s10887-007-9010-6

Beck, T., Dermiguc-Kunt, A., & Martinez Peria, M. S. (2006). Banking Services for Everyone? Barriers to Bank Access and Use around the World. Policy Research Working Paper(4079). Obtenido de https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/8833

Cano, C., Esguerra, M., Garcia, N., Rueda, L., & Velasco, A. (2013). Acceso a servicios financieros en Colobia. Borradores de economía(776).

Centro para la Inclusión Financiera de ACCION Internacional. (s.f.). BANSEFI. Obtenido de http://www.bansefi.gob.mx/Patmir/EstadisticaInficadores/Documents/ACCION%20Int%20Inclusi%C3%B3n%20Financiera%20-%20La%20Visi%C3%B3n.pdf

CGAP. (Mayo de 2012). Acceso financiero 2011: "Reseña sobre el panorama general de los datos en lo que respecta a la oferta". Grupo Consultivo de Ayuda a los Pobres(5). Obtenido de https://www.cgap.org/sites/default/files/Forum-Financial-Access-2011-May-2012-Spanish.pdf

CNBV. (2012). Libro Blanco Inclusión FInanciera.

Demirguc-Kunt, A., & Klapper, L. (2012). Measuring FInancial Inclusion: The Global Findex Database. Policy Research Working Paper, 6025. Obtenido de https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/6042

Dermigüc-Kunt, A., & Maksimovic, V. (1998). Law, Finance, and Firm Growth. The Journal of Finance, 53(6), 2107-2137. Obtenido de http://links.jstor.org/sici?sici=0022-1082%28199812%2953%3A6%3C2107%3ALFAFG%3E2.0.CO%3B2-Y

García, N., Acosta, F., & Rueda, J. (2013). Determinantes de la Alfabetización Financiera de la Población Bogotana Bancarizada. Borradores de economía.

Guerrero, R., Espinosa, S., Focke, K., López, C., Ramos, H., & Cueva, S. (2012). Inclusión Financiera: Aproximaciones teóricas y prácticas. (S. Cueva, H. Ramos, & N. Granja, Edits.) Quito: Banco Central del Ecuador.

Kumar, A., Narain, S., & Rubbani, S. (2015). World Bank Lending for Financial Inclusion: Lessons from Reviews of Select Projects. IEG Working Papers(2015/1). Obtenido de https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/21796

Marshall, E. (Enero de 2015). Reflexiones sobre la Educación Financiera en Chile. Documentos de Política Económica del Banco Central de Chile(53).

Martínez, B. (2012). Medición del acceso y uso de servicios financieros: Índice de inclusión financiera. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.

OCDE. (2005). Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies. OECD Publishing. doi:http://dx.doi.org/10.1787/9789264012578-en

Rajan, R., & Zingales, L. (Junio de 1998). Financial Dependence and Growth. The American Economic Review , 88(3), 559-586. Obtenido de http://www.jstor.org/stable/116849

Roa, M. (julio-septiembre de 2013). Inclusión financiera en América Latina y el Caribe: acceso, uso y calidad. Boletín, CEMLA, LVIII(3).

Roa, M. J., Alonso, G., García, N., & Rodríguez, D. (2014). Educación e Inclusión Financiera en América Latina y el Caribe: Programas de los bancos centrales y las superintendencias financieras. Boletín, CEMLA.

Sanroman, G., Ferre, Z., & Rivero, J. (2016). Inclusión Financiera en Uruguay: análisis a través de índices sintéticos. Series de la CEPAL, 63. Obtenido de https://www.cepal.org/es/publicaciones/40632-inclusion-financiera-uruguay-analisis-traves-indices-sinteticos

SBIF. (2013). Indicadores de Acceso y Uso a Servicios Financieros. Obtenido de https://www.sbif.cl/sbifweb3/internet/archivos/publicacion_10377.pdf

SBIF. (2016). Informe de Endeudamiento 2016. Obtenido de http://www.sbif.cl/sbifweb3/internet/archivos/DISCURSOS_11422.pdf

Toledo, V. (2016). Determinantes y brecha de inclusón en Chile y América Latina y El Caribe (Tesis de pregrado). Santiago, Chile: Universidad de Chile.

Published

2020-12-15

Issue

Section

Artículos de Investigación