Emotions as an axis in the quality of university education, and engine for economic development

Authors

  • Salustiano Sergio Bravo Silva Universidad del Bío-Bío
  • Carolina Astudillo Castro Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Maite Jiménez Peralta Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

DOI:

https://doi.org/10.22320/hem.v17i1.3304

Keywords:

Classroom, emotions, quality education, development

Abstract

Promoting the quality of university education is fundamental for development, but sustaining it only from technical curriculums, is forget the value that add the emotional aspects in the formation of people with social responsibility invisible.
The present article reflects how the incorporation of emotional aspects as a curricular axis, favors the effectiveness and depth of the learning, although its handling in the classroom forces a change in the teacher-student relationship.
A classroom experience, based on what Krathwohl proposed, confirmed improvements in the willingness to work, behavior and results in the groups. This, in agreement with the literature, corroborates that an education that prioritizes generic competences, achieves greater development and productivity, forming professionals that will contribute better to the economic development of their community.

Author Biographies

Salustiano Sergio Bravo Silva, Universidad del Bío-Bío

Académico Departamento Sistemas. Facultad de Ciencias Empresariales.

Ingeniero Comercial, Contador Auditor, Profesor Básico. Diplomado en Responsabilidad Social Experiencia: Gestión y
desarrollo de sistemas de información empresariales. Docencia universitaria UCV, UCONCE, UBB

Carolina Astudillo Castro, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Académico Escuela de Alimentos PUCV
Facultad de Ciencias Agronómicas y de los Alimentos

 

Ingeniero civil bioquímico, Licenciado en ciencias de la ingeniería, Diplomado en responsabilidad social y prosocialidad,
PUCV, Diplomado en docencia universitaria, PUCV. Diplomado de Evaluación para el Aprendizaje en Ingeniería, PUCV.
Magíster en ciencias de la Ingeniería, con mención en ingeniería bioquímica, PUCV. Doctor en ciencias de la Ingeniería,
con mención en ingeniería bioquímica, PUCV. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Experiencia: Elementos de
responsabilidad social y prosocialidad en el aula Chilena; Membrane technology; Milk proteins; Bioleaching

Maite Jiménez Peralta, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Docente escuela de Alimentos, Facultad de Ciencias Agronómicas y de los Alimentos

 

Ingeniero de Alimentos, PUCV. Diplomada en Diseño curricular basado en competencias, CEDETEC-USACH. Diplomada
en Docencia universitaria, PUCV. Diplomada en formación en responsabilidad social, UdeC. Magíster en gestión, mención.
control, PUCV. Magíster en ingeniería química, mención procesos alimentarios, UTFSM. Doctora en psicología, PUCV.
Experiencia: responsabilidad social universitaria, sociología de la educación, gestión de calidad

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Published

2018-05-31

Issue

Section

Ensayos