Guidelines for a business plan for internationalizing companies: The case of Hubei, China
DOI:
https://doi.org/10.22320/hem.v22i2.6329Keywords:
Business Plan, Internationalization, China, Agri-FoodAbstract
This study aims to propose guidelines to carry out an international business plan for a company in the agri-food sector that wishes to internationalize its products to the Hubei market, China. For the above, a theoretical framework was created on the fundamental aspects of a business plan and background information was provided by a Chilean company in the agri-food sector in 2023. This study is part of an Innovation Fund for Competitiveness project (FIC) and as a result, the steps and guidelines that must be considered by a company that decides to internationalize to the Chinese market are presented schematically, concluding that these steps should be considered by Chilean firms that decide to enter the market of Hubei, China.
References
Aldana, A. C. (2019). El Plan Estratégico Logístico: Una propuesta para empresa sin ánimo de lucro. Anfibios, 20.
Andrés López Islas, E. M. (2015). Particularidades del modelo y el plan de negocios como herramientas para el desarrollo de las Pymes. Academia Journals Celaya, 6.
Betancourt, D. (2019). Análisis pestel para describir el contexto organizacional. Chile Alimentos. (2022, Octubre). Chile Alimentos. https://chilealimentos.com/
Daniela Lizeth Benavides Soza, J. L. (2022). Planeación para llevar a cabo el Proceso de Capacitación e Higiene y seguridad ocupacional del recursu humanos en la empresa [Tesis, Universidad Nacional Autonoma de Nicaragua]. Repositorio UNAN.
Davis, W. B. (2008). Administración de Recursos Humanos. McGraw-Hill Interamericana.
Delgado, J. J. (2016). Nuevas tendencias en reclutamiento y selección de personal [Tesis, Universidad Miguel Hernandez]. Repositorio Universidad Miguel Hernandez.
Espinoza, M. (2020). Las fuerzas de Porter: Estrategias luego de su aplicación. Research Gate, 19.
García-Lomas, O. L. (2017). Plan de Internacionalización para empresas. Global Marketing.
Gina Julieth Acuña Agudelo, I. D. (2017). Diseño de puestos de trabajo en la empresa [Tesis, Universidad pedagógica y tecnológica de Colombia]. Repositorio Universidad de Colombia.
Huerta, Patricia C., Almodóvar-Martínez, P., Leyton, C. y Bueno-Broterson, Y. (2023). Desafíos enfrentados por las organizaciones en Latinoamérica durante 1975-2021. Consideraciones postpandemia: resultados desde un análisis bibliométrico, TELOS, Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales. Vol. 25-2, pp. 478-496. ISSN 1317-0570 / ISSN (e) 2343-5763. DOI: 10.36390/telos252.16
Huerta, Patricia C., Gaete, H., Yañez, M., Pedraja-Rejas, L. y Leyton, C. (2022): Experiencia en la implementación de un modelo de dirección estratégica en educación superior. REXE, Revista de Estudios y Experiencias en Educación, Vol. 41, N°46, pp. 261-276. (Scielo). DOI: 10.21703/0718-5162.v21.n46.2022.014
Huerta-Riveros, P.; Estrada, M. y Rabanal, D. (2021). Protocolos para el sector turístico en tiempos de pandemia: El caso chileno. Horizontes Empresariales, (20), p, 4-25.
Iván Gómez Gómez, J. G. (2020). Administración de operaciones. Ecuador.W.
Keller, P. K. (2016). Marketing management . Pearson.
Luz Stella Restrepo De O, S. E. (2010). Planeación estratégica logística para un holding empresarial. Scientia Et Technical.
Maria Andrea Trujillo Dávila, D. F. (2006). Perspectivas teóricas sobre internacionalización de empresas [tesis, Universidad del Rosario]. Repositorio Universidad del Rosario.
Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. (2010). Manual para la elaboración de planes de negocio. Ventures.
Ministerio de Economía, Fomento y Turismo (2021). Boletín Análisis descriptivo del impacto de la pandemia sobre las empresas en Chile. Santiago.
Moreno, J. J. (2018). Desarrollo de plan de negocios en una empresa de Ingeniería de Proyectos petroleros como estrategia para adaptarse a los efectos de la reforma energética: caso de estudio. Academia Journals, 7.
Pérez, A. V. (2021). Modelo Canvas para ABP y diseño de proyectos de innovación. Universidad Internacional de Andalucia.
Philip Kotler, G. A. (2013). Fundamentos de marketing. Pearson.
Philip Kotler, K. L. (2012). Dirección de marketing. Pearson.
Porter, M. E. (2008). The five competitive forces that shape strategy. Harvard Business Review.
Richard B. Chase, F. R. (2009). Administración de operaciones, producciones y cadena de suministros. México.
Riega, M. J. (2022). Plan de negocio para la internacionalización de galletas marca Qiwa con destino al mercado canadiense. Perú: LaSalle Universidad.
Roberto Hernández Sampieri, C. F. (2014). Metodología de la Investigación sexta edicion. McGraw-Hill.
Victor Oswaldo Cevallos Vique, F. F. (2022). Formulación y evaluación de proyectos para financiamiento. Ecuador: CIDE.
