Research, teaching and social engagement for the meaningful learning of architecture

Authors

  • Laura Mendoza Kaplan Universidad Veracruzana
  • Polimnia Zacarías Capistrán Universidad Veracruzana
  • Ana María Moreno Ortega Universidad Veracruzana

Keywords:

architecture, university education, community involvement, cultural landscape, collective memory

Abstract

This article outlines the process and results of an experience of teaching/learning architecture in México. The purpose was to explore new learning scenarios in the context of the crisis in this profession and in a world where the human being is considered as the subject and object of sustainable development. The project was carried out in the town of Xico, Veracruz, and was organized with research, teaching and social engagement as basic premises, and habitability and sustainability as transverse themes. The data were obtained by observing the site and exploring the collective imaginary using participatory strategies. The learning obtained by the co-participants university, society and local government, showed the strengths of collaborative work as a necessary link for the permanence and development of the profession, and university training and education as a collective construction of society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Mendoza Kaplan, Universidad Veracruzana

Licenciada en Arquitectura por la Universidad Veracruzana, Maestra en Arquitectura, por la Universidad de Mie, Japón y Doctora por la UNAM. Cuenta con una especialidad en Diseño Participativo realizado en la Universidad de Mie, en vinculación con el Atelier de Diseño Participativo HEXA, en Japón. Es Docente de Carrera en la Facultad de Arquitectura de la Universidad Veracruzana desde 1998, donde asesora talleres comunitarios en licenciatura y maestría. Coordina por la UV, desde 2001 los talleres participativos “Ciudad y Convivencia”, en colaboración con la Universidad de Chiba, Japón, la UNAM y la Universidad de las Palmas de la Gran Canaria, España. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores SNI 1.


Polimnia Zacarías Capistrán, Universidad Veracruzana

Facultad de Arquitectura, Xalapa, de la Universidad Veracruzana.

Ana María Moreno Ortega, Universidad Veracruzana

Facultad de Arquitectura, Xalapa, de la Universidad Veracruzana.

References

ANDRADE DEL CID, Patricia. Relatos del Periodismo Veracruzano. El presente en la noticia. México: IEV. [en línea]. [Consultado 20 septiembre 2012]. Disponible en http://www.razonypalabra.org.mx/LibroOpinionPublicaVeracruz/MediosOpinionPublicaVeracruz.pdf

CARRETERO, Mario. Constructivismo y educación. Buenos Aires: Editorial Aique, 1993.

DE LA MORA, Luis. “Habitabilidad: de la Sociedad a los Derechos”. Ponencia presentada en el Curso-taller perteneciente al Programa de Formación de Académicos, Xalapa, Ver., México, 5-9 de febrero 2013.

JIMÉNEZ, Antonieta. Protección patrimonial del paisaje. La interpretación del paisaje en arqueología y educación: un ejemplo en la Piedad. En: THIÉBAUT, Virginia, Magdalena García Sánchez y María Antonieta Jiménez Izarraraz (coord.). Patrimonio y paisajes culturales. México: El Colegio de Michoacán, 2008.

MÉNDEZ, Eloy. “Turismo e imaginarios. Estudio de la revaloración de lugares singulares como estrategia de atracción turística del Programa Pueblos Mágicos: prácticas, resultados y líneas alternativas”. Protocolo del proyecto de investigación de la Red Turismo e imaginarios, Programa de Mejoramiento al Profesorado PROMEP, México, 2001-2014.

Published

2015-12-31

How to Cite

Mendoza Kaplan, L., Zacarías Capistrán, P., & Moreno Ortega, A. M. (2015). Research, teaching and social engagement for the meaningful learning of architecture. ARQUITECTURAS DEL SUR, 33(48), 56–67. Retrieved from https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2033