Inhabiting the edge. on the collective places and structure of rurality in Chile´s Central Valle: a review of types and cases

Authors

Keywords:

rural architecture, rural settlements, rural heritage, public space, territory

Abstract

The purpose of this text is to portray certain types of rural places in the Central Valley of Chile: those that emerge and develop outside of official policies and, nevertheless, are still able to represent the features of their territory, almost always in a spontaneous manner. It is hypothesized that these places arise and are characterized by a condition of marginality, related to the fact that they develop on the edges of this territory´s modernization process. A review of some cases-projects created in the Graduation Workshop class at the University of Talca´s School of Architecture enabled a reflection on the ability of architectural projects to activate their underlying potential to become public space. Based on a series of interventions carried out in an academic context, planned and built projects constitute the vehicles and methods of research. Thus, they made it possible to reveal preexisting physical and cultural structures – in short, ways of inhabiting the territory

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Aguirre Leon, Escuela de Arquitectura, Universidad de Talca

Profesor de la Escuela de Arquitectura de la Universidad de talca, desde el año 2002.

References

BENGOA, José. Valle Central, imaginarios, interpretaciones, ensoñaciones. Revista de la Escuela de Arquitectura de la Universidad de Talca, 2008, nº 2, pp.18-25.

BENGOA, José. Introducción. Memoria, patrimonio y terremoto. En: Aguilera, Iván; Bengoa, José; Daber, Yuri; Delgado, Cecilia; Mora, Cristal; Planells, Diego; Silva, Nicolás; Sotomayor, Joan y Valdivia, Carol. Valle Central, memorias, patrimonio y terremoto en haciendas y pueblos de Chile Central. 1era edición. Santiago: Editorial Catalonia, 2012, pp. 15-27.

HERTZBERGER, Herman. Lessons for students in Architecture. Rotterdam: 010, 1991.

MELLADO, Justo Pastor. El montaje de una enseñanza. En: Uribe, José Luis y Girborio, Andrea (eds.). Talca, cuestión de Educación. 1era edición. México: Arquine, 2013, pp. 186-199.

NÚÑEZ, Andrés. El país de las cuencas: fronteras en movimiento e imaginarios territoriales en la construcción de la nación. Chile, siglos XVIII-XIX. Documento presentado en el Segundo Coloquio Internacional de Geocrítica: Las independencias y construcción de estados nacionales: poder, territorialización y socialización, siglos XIX y XX. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2012.

ROMÁN, Juan. Taller de agosto. En: Uribe, José Luis y Girborio, Andrea (eds.). Talca, cuestión de Educación. 1era edición. México: Arquine, 2013, p. 63.

VALENZUELA, Germán. Experimento y crítica en la formación del arquitecto. Summa+, 2015, nº 146, p.128.

ZUSMAN, Perla. Perspectivas críticas del paisaje en la cultura contemporánea. En: Nogué, Joan (ed.). El paisaje en la cultura contemporánea. 1era edición. España: Biblioteca Nueva, 2008, pp. 275-296.

Published

2017-06-30

How to Cite

Aguirre Leon, E. (2017). Inhabiting the edge. on the collective places and structure of rurality in Chile´s Central Valle: a review of types and cases. ARQUITECTURAS DEL SUR, 35(51), 56–65. Retrieved from https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2688