Educational urbanism and disability: New participatory mechanisms for a more sustainable and inclusive city. The case of the Master Plan of the Historic Center of the Central District of Honduras

Authors

  • Ángel Luis González Morales Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Sevilla https://orcid.org/0000-0002-0771-0537

DOI:

https://doi.org/10.22320/07196466.2018.36.054.07

Keywords:

educational urbanism, tactical urbanism, disability, education, participation

Abstract

This article presents ideas and tools related to the field of inclusive and sustainable urban development, as part of the results of the applied research study entitled "The Master Plan of the Historic Center of the Central District of Honduras. Affection as a Source of New Strategies and Mechanisms of Social Innovation and Sustainable Urban Regeneration." The investigation was carried out by professors from the University of Seville together with the Spanish NGO ÍTACA Ambiente Elegido, and received financing from the Spanish Agency for International Development Cooperation. More specifically, a work methodology linked to people with disabilities is set forth. On the one hand, it begins with an educational process capable of improving both the city and its inhabitants at the same time, and on the other hand, uses the existing resources in urban environments tactically to achieve the real, effective and affective involvement of citizens. In this way, the project seeks not only to improve environmental quality and efficiency and increase responsibility in society, but also to enable the implementation of an urban model that fosters the inclusion of all citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABD ELRAHMAN, Ahmed S. Tactical Urbanism “A Pop-up Local Change for Cairo's Built Environment”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2016, vol. 216, pp. 224-235.

ALCALDÍA DE DESARROLLO URBANO DE MEDELLÍN; EDU-Empresa. Cinturón verde Metropolitano, la máxima expresión del urbanismo cívico-pedagógico, 2013.

ALISDAIRI, Lana K. A Cry and a Demand: Tactical Urbanism and the Right to the City. M.Sc. University of Washington. 2014.

ALTIERI, Miguel. Lá Revolución agroecológica en Latinoamérica. SOCLA, Sociedad Científica Latinoamericana de Agroecología, 2011. Versión en inglés del artículo: Altieri, M. y VM Toledo. The agroecological revolution of Latin America-rescuing nature, securing food sovereignity and empowering peasants, The Journal of Peasant Studies, 2011, vol. 38, nº 3, pp. 587-612.

ASOCIACIÓN ÍTACA AMBIENTE ELEGIDO [en línea]. [Consultado 6 agosto 2018]. Disponible en: http://itacaambientelegido.wix.com/itaca

BANERJEE, Ian. “Educational Urbanism”. The strategic alliance between educational planning, pedagogy and urban planning REAL CORP 2010: Liveable, prosper, healthy CITIES for everyone 2010. Vienna: Editor CORP – Competence Center of Urban and Regional Planning, 2010.

Carta de Ciudades Educadoras [en línea]. Declaración de Barcelona. I Congreso Internacional de Ciudades Educadoras, 1990. [Consultado 6 agosto 2018]. Disponible en: http://www.edcities.org/.

CASTILLA, Ana. Coeducación: pautas para su desarrollo en los centros educativos, Escuela abierta: revista de Investigación Educativa, 2008, n° 11, pp. 49-85.

CASTILLO, Daniel. La comunicación en la educación. La Crujía: Ediciones Ciccus, 1999.

CAMPONESCHI, Chiara. The Enabling City: Place-Based Creative Problem-Solving and the Power of the Everyday [en línea]. Major Portfolio Research, York University. Toronto: Creative Commons, 2010. [Consultado 10 octubre 2018]. Disponible en: http://enablingcity.com/.

COLOM, Antonio. La pedagogía urbana, marco conceptual de la ciudad educadora. En: La ciudad educadora: I Congrés Internacional de Ciutats Educadores, 1990. Ayuntamiento de Barcelona, 1990, pp. 115-130.

DELGADO BALLESTEROS, Gabriela. Coeducación: derecho humano, Península, 2015, vol. 10, n° 2, pp. 29-47.

FRAKER, Harrison. Where Is the Urban Design Discourse?, Places: Forum of Design for the Public Realm, 2007, vol. 19, n° 3, pp. 61-63.

FREIRE, Paulo. Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI, 1973.

GIBBONS, Michael; LIMOGES, Camille; NOWOTNY, Helga; SCHWARTZMAN, Simon; SCOTT, Peter y TROW, Martin. La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Ed Pomares-Corredor, 1997.

GONZÁLEZ MORALES, Ángel L. Sinergias afectivas. El paisaje como origen de un proceso de intermediación ecológico-cultural, Urbano, 2014, n° 30, pp. 104-111.

GONZÁLEZ MORALES, Ángel L. La regeneración urbana como un proceso abierto: Educación y afecto: Nuevos instrumentos para la regeneración de áreas urbanas obsoletas. En: I Jornadas Periferias Urbanas, la regeneración integral de barriadas residenciales obsoletas. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2017, pp. 484-498.

GRUMBINE, R. Edward. What is ecosystem management?, Conservation biology, 1994, vol. 8, n° 1, pp. 27-38.

HOLLING, Crawford S. Adaptive environmental assessment and management. John Wiley & Sons, 1978.

LYDON, Mike y GARCIA, Anthony. Collaborative, street plans. Tactical urbanism, short-term action II long-term change. Miami/New York: Ed Street Plans Collaborative, 2011.

MENA EDWARDS, María Isidora; ROMAGNOLI ESPINOSA, Claudia y VALDÉS MENA, Ana María. El impacto del desarrollo de habilidades socio afectivas y éticas en la escuela, Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 2009, vol. 9, n° 3.

NUEVA AGENDA URBANA [en línea]. [Consultado 10 octubre 2018]. Disponible en: http://habitat3.org/wp-content/uploads/NUA-Spanish.pdf

OBJETIVOS DE DESARROLLO SOSTENIBLE [en línea]. [Consultado 10 octubre 2018]. Disponible en: http://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html

SÁNCHEZ, Juana Luisa y RIZOS, Rosario. Coeducación en temas transversales del currículum, 2. Sevilla: Ed. Junta de Andalucía: Consejería de Educación y Ciencia (Colección de Materiales Curriculares para la Educación Primaria), 1992.

TONUCCI, Francesco. La ciudad de los niños. Un modo nuevo de pensar la ciudad. UNICEF Argentina y Editorial Losada, 1996.

TURNER, Victoria. Sustainable Urbanism: An Integrative Analysis of Master Planned Developments as a Vehicle for Urban Environmental Sustainability. Arizona: Ed. Arizona State University, 2013.

Published

2018-12-31

How to Cite

González Morales, Ángel L. (2018). Educational urbanism and disability: New participatory mechanisms for a more sustainable and inclusive city. The case of the Master Plan of the Historic Center of the Central District of Honduras. ARQUITECTURAS DEL SUR, 36(54), 84–93. https://doi.org/10.22320/07196466.2018.36.054.07