Imaginaries from the poetry book Cipango by Thomas Harris. Wastelands, repression, and violence on Orompello Street in Concepción
DOI:
https://doi.org/10.22320/07196466.2024.42.065.06Keywords:
urban space, habitat, poetry, urban policy, urban marginalityAbstract
This study seeks to present the imaginaries of Orompello Street in Concepción, Chile, described in the poetry book Cipango (1992) by Thomas Harris. To do this, a qualitative interpretive analysis of the collection of poems was carried out through reading cards. It was compared with the historical events that occurred in the place and a semi-structured interview with the author to delve into certain meanings present in the text. The results showed that the urban space and the living present in the story make up a heterotopia transformed into dystopia, located in a timeless context, the product of primordial violence that dates back to the time of the discovery of America and that is reproduced not only by the dictatorship of Pinochet but also by the State in democracy. The inhabitants of this place are immersed in a marginal atmosphere of repression and devastation, transforming the place into a wasteland. These characteristics and events make Orompello Street an uninhabitable place but full of meaning.
Downloads
References
ARGUEDAS, J. M. (1995). Los ríos profundos. Ediciones Cátedra.
BENJAMIN, W. (1980). Iluminaciones. Taurus Ediciones.
Biblia La Palabra (versión española) (2010). https://www.bible.com/es-ES/bible/210/REV.6.8.BLP
BRICEÑO, C. (2014). Próximo Destino y otros relatos de Xs 200. Puerto de Escape.
CAILLOIS, R. (1998) El mito y el hombre. Fondo de Cultura Económica.
CÁNOVAS, R. (2003). Sexualidad y cultura en la novela Hispanoamericana: La alegoría del prostíbulo. LOM Ediciones.
CORTÁZAR, J. (1968). Buenos Aires, Buenos Aires. Editorial Sudamericana.
D’HALMAR, A. (1902). Juana Lucero. Impr., Litografía y Encuadernación Turín, 1902
DE LAS CASAS, B. (2023). Brevísima relación de la destruición de las indias. Ediciones Cátedra.
DEBORD, G. (1995). La sociedad del espectáculo. La Marca.
DELGADO, M. Y MALET, D. (2007). Jornadas Marx siglo XXI, Universidad de la Rioja, Logroño. https://antropologiadeoutraforma.files.wordpress.com/2014/03/el-espacio-pc3bablico-como-ideologc3ada-manuel-delgado.pdf
DONOSO, J. (1966). El lugar sin límites. Alfaguara.
DONOSO, P. Y ERRÁZURIZ, P. (1990). La manzana de Adán. Zona Editorial
DORFMAN, A. (1970). Imaginación y violencia en América. Editorial Anagrama.
ELTIT, D. (1983). Lumpérica. Ediciones del Ornitorrinco. http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/visor/BND:9444
ERRÁZURIZ, P. (1987). Serie: La manzana de Adán. Coral, calle Vivaceta [fotografía]. Fundación MAPFRE. https://www.fundacionmapfre.org/arte-y-cultura/colecciones/paz-errazuriz/la-manzana-de-adan-1982-1988/coral-calle-vivaceta/
FOUCAULT, M. (1997). Los espacios otros. Revista Astrágalo: Cultura de la Arquitectura y la Ciudad, 7, 83-91. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2611573
FUENTES, P., MIRANDA, P. Y PÉREZ, L. (2012). Remodelación Paicaví. En: Pérez, L. y Fuentes, P. (2012). Concepción. Barrios que construyeron la ciudad moderna. s/ed.
GARCÍA ALONSO, M. (2014). Los territorios de los otros: memoria y heterotopía. Revista Cuicuilco, (21)61, 333-352. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-16592014000300015&script=sci_abstract
GARRIDO, M. (s.f.). Cuerpo y Baldío en la poesía de Tomás Harris. http://www2.udec.cl/postliteratura/docs/artilinea/harris.pdf
GÓMEZ, C. (2014). Tomás Harris: ¿otro viajero inmóvil?, Revista Áistesis 55, 71-84. https://doi.org/10.4067/s0718-71812014000100005
GUERRA, L. (2014). Ciudad, género e imaginarios urbanos en la narrativa latinoamericana. Editorial Cuarto Propio.
HAMILTON, G. (1964). Goldfinger [Película] Danjag Eon Productions.
HARRIS, T. (1983). La vida a veces toma la forma de los muros.
HARRIS, T. (1985). Zonas de peligro. Ediciones Documentas/Ediciones Cordillera. https://www.memoriachilena.gob.cl/archivos2/pdfs/mc0031022.pdf
HARRIS, T. (1986). Diario de Navegación. Editorial Sur.
HARRIS, T. (1987). El último viaje. Ediciones Sur.
HARRIS, T. (1992). Cipango. http://www.memoriachilena.cl/archivos2/pdfs/mc0031022.pdf
HARRIS, T. (2004). Concepción: ciudad y ¿mito?, Revista Mapocho, 55, 37-43. https://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/visor/BND:83027
HARRIS, T. (2019). Poesía y ciudad: zonas de peligro. En Muñoz, R. (Ed.) Arquitectura de palabra: Leticia y melancolía. Ediciones Universidad del Bío-Bío.
HEIDEGGER, M. (2002). Construir, habitar, pensar. Alción Editora.
HOZVEN, R. (2004). Relaciones equívocas: el prostíbulo y la literatura hispanoamericana actual. Revista chilena de literatura, 64, 103-107. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952004000100006
LEÓN BALZA, S. (1998). Conceptos sobre espacio público, gestión de proyectos y lógica social: reflexiones sobre la experiencia chilena. Revista EURE, 24(71), 27-36. https://dx.doi.org/10.4067/S0250-71611998007100002
LIHN, E. (1979). A partir de Manhattan. Editorial Universitaria. http://www.memoriachilena.cl/archivos2/pdfs/mc0009641.pdf
LOVECRAFT, H. (1996). El horror de Dunwich. Alianza Editorial.
MORENO, F., Y PALIBRK, I. (2011). La ciudad prospectiva. Ángulo Recto: Revista de estudios sobre la ciudad como espacio plural, 3(2), 119-131. https://doi.org/10.5209/rev_anre.2011.v3.n2.37584
(MUÑOZ, L. Comunicación personal - Thomas Harris, 30 de junio 2023)
MUÑOZ, M. (2014). Evento Z. Zombies en Valparaíso. Forja.
MUÑOZ, R. (Ed.) (2019). Arquitectura de palabra: Leticia y melancolía. Ediciones Universidad del Bío-Bío.
PALLASMAA, J. (2017). Habitar. Ediciones Gustavo Gili.
PÉREZ, L. Y FUENTES, P. (2012). Concepción. Barrios que construyeron la ciudad moderna. s/ed.
SANTA CRUZ, G. (2009). Escritoras chilenas: imaginarios en torno a los espacios. https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/2687/3/89-99.pdf
SEPÚLVEDA, E. (2007). Luces en la ciudad: dictadura y simulacro en Tomás Harris. Revista Atenea, 496, 145-158. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622007000200009
TORO-ZAMBRANO, M. (2017). El concepto de heterotopía en Michel Foucault. Revista Cuestiones de Filosofía, (3), 21, 19-41. https://doi.org/10.19053/01235095.v3.n21.2017.7707
URIBE, A. (2001). El fantasma de la sinrazón y el secreto de la poesía. Bea-uve-dráis Editores. http://www.memoriachilena.gob.cl/archivos2/pdfs/mc0014505.pdf
VERA, E. (2020). Urban imaginaries of Valparaíso in recent Chilean science fiction: Traveling and inhabiting the city. Revista Mitologías hoy, 22, 65. https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.743
Víctimas. (s.f. a). Muerte de Acevedo Becerra Sebastián. [Recopilación Histórica] Museo de la Memoria y los Derechos Humanos. https://interactivos.museodelamemoria.cl/victimas/?p=862
Víctimas. (s.f. b). Muerte de Lagos Rodríguez Mario. [Recopilación Histórica] Museo de la Memoria y los Derechos Humanos. https://interactivos.museodelamemoria.cl/victimas/?p=2317
Víctimas. (s.f. c). Muerte de Herrera Riveros Nelson Adrián. [Recopilación Histórica] Museo de la Memoria y los Derechos Humanos. https://interactivos.museodelamemoria.cl/victimas/?p=2224
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Leonardo Muñoz-Morales, Jessica Solange Fuentealba-Quilodrán, Rubén Muñoz-Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The content of the articles published in each issue of Arquitecturas del Sur is the sole responsibility of the authors and does not necessarily represent the opinion of University of the Bío-Bío.
The authors will maintain their copyright; however, they will guarantee the journal the right to first publication and dissemination of their work. The publication of the article in Arquitecturas del Sur will be subject to the Creative Commons International license (CC BY-SA) that allows others to adapt: remix, transform and build on the material for any purpose, even commercially; share: copy and redistribute the material in any medium or format, as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged by citing them correctly, and their new contributions are under a license with the same terms.