Intrinsic juxtapositions on the façade of the Alhambra Theater, Taltal, Chile
DOI:
https://doi.org/10.22320/07196466.2025.43.067.09Keywords:
architecture, geometry, historical monument, urban heritage, symmetryAbstract
Taltal’s Alhambra Theater has a relevant historical and patrimonial meaning for the city. Its façade has a heterogeneous architectural language implicit in its proportions, entrances, and ornamental elements, configuring a unitary volumetric expression. Several studies and publications have revealed its history, materiality, and urban image, generating technical reports about its current state, with critical surveys of the property and proposals for alternative uses with its rehabilitation. However, it is interesting to address its façade's specificities through an exploratory analysis. This research focuses on intrinsically unveiling, from its volumetry, a study of the layout and size of architectural programs juxtaposed on the same plane, such as a pastry shop and a family residence. Through observation, comparison, and analysis of the geometric expressions in the building’s facade, possibilities of investigating the architectural singularities that reveal and unify it are opened, which allows finding contents in the proportions and arrangement of the openings as the structural geometries of the building’s cross-section are redrawn and enunciated. Similarly, the integrated uses extend and amplify the image of its rectangular façade towards the surrounding public space, which complements the Theater’s activities, generating diverse vertical symmetries on the Georgian style façade, structuring a unit recognizable by its magnitude, which contributes to its valorization as a Historical Monument.
Downloads
References
AGUIRRE ROJAS, C. (2021). Teatro Alhambra: 100 años de historia, Taltal 1921-2021. Editor no identificado
Archivo fotográfico .(s.f.). Museo de Histórico Nacional, Chile. https://www.fotografiapatrimonial.cl/Fotografia/Detalle/54633
Catálogoarquitectura. (s.f.). Plano: Teatro La Alhambra / Taltal. Catálogo Online de Materiales y Productos Arquitectónicos más visitados en Chile. https://www.catalogoarquitectura.cl/cl/biblioteca/plano-teatro-la-alhambra-taltal.
CRUZ PRIETO, F. (1993). Sobre la Observación [Apuntes de clases inéditos]. Taller de Amereida, Escuela de Arquitectura UCV. https://www.ead.pucv.cl/app/uploads/1993/09/OFI-1993-Observacion.pdf
CHING, F. D. K., PRAKASH, V., y JARZOMBEK, M. M. (2013). Una historia universal de la arquitectura. Un análisis cronológico comparado a través de las culturas: Vol 1. De las culturas primitivas al siglo XIV. Editorial Gustavo Gili.
Decreto 79 de 2009 [Ministerio de Educación]. Declárase monumento nacional en la categoría de monumento histórico el edificio de los servicios públicos, de Antofagasta y el ex teatro alhambra de Taltal, ambos de la provincia de Antofagasta, II región de Antofagasta. 13 de marzo 2009. https://bcn.cl/3lwsx
GIEDION, S. (2009). Espacio, tiempo y arquitectura. Origen y desarrollo de una nueva tradición Reverté. https://www.reverte.com/media/reverte/files/sample-81351.pdf
GODOY ORELLANA, M. (2022). Estado, Ciclos Mineros y Poblamiento en el Desierto de Atacama: Taltal, 1870 – 1950. Ediciones del Despoblado.
IVELIC, B. (2022). El océano pacífico en la visión del maritorio. Editorial e[ad] Ediciones.
MORRIS, W. (2023). Arquitectura. Pepitas de Calabaza ED.
NORBERG-SCHULZ, CH. (1975). Existencia, espacio y arquitectura. Editorial Blume.
OLGUÍN DURÁN, A. (2021). Los Teatros Olvidados. Teatros, cines, pabellones, circos y plazas de toros en Antofagasta (1871-1930). Ediciones Pampa Negra.
PALLASMAA, J. (2019). Los ojos de la piel. La arquitectura y los sentidos. Editorial Gustavo Gili.
PUENTES RIFFO, M. (2013). La observación arquitectónica de Valparaíso: su periferia efímera. Ediciones Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
Raffino, Equipo editorial, Etecé. (5 de agosto de 2021). Yuxtaposición - Qué es, concepto, origen, tipos y ejemplos. Enciclopedia Concepto. https://concepto.de/yuxtaposicion/
ROCA, M. A. (2006). Habitar – Construir – Pensar. Tipología, Tecnología, Ideología. Nobuko.
SILVA, A. (2016). La observación en la enseñanza de la arquitectura. Ediciones Universidad Finis Terrae.
VERGARA-VALVERDE, F. DEL P. y PÉREZ-LANCELLOTTI, G. (2024). El croquis y el CAD, socios en el diseño arquitectónico: experiencia en la Universidad Católica del Norte (Chile). ESTOA. Revista De La Facultad De Arquitectura Y Urbanismo De La Universidad De Cuenca, 13(25), 165–179. https://doi.org/10.18537/est.v013.n025.a10
ZUMTHOR, P. (2004). Pensar la arquitectura. Editorial Gustavo Gili,
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edison Gatón Segura-Arias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The content of the articles published in each issue of Arquitecturas del Sur is the sole responsibility of the authors and does not necessarily represent the opinion of University of the Bío-Bío.
The authors will maintain their copyright; however, they will guarantee the journal the right to first publication and dissemination of their work. The publication of the article in Arquitecturas del Sur will be subject to the Creative Commons International license (CC BY-SA) that allows others to adapt: remix, transform and build on the material for any purpose, even commercially; share: copy and redistribute the material in any medium or format, as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged by citing them correctly, and their new contributions are under a license with the same terms.