Centennial Theater Halls in San Juan, Argentina: Between Lyrical Typology and Alternative Spaces
DOI:
https://doi.org/10.22320/07196466.2025.43.067.06Keywords:
opera, models, state, theatre, cityAbstract
This article provides original results about theaters in San Juan, Argentina. The unpublished research was exploratory and focused on a repeated event in San Juan. It was agreed to build an important theater for the city to celebrate the country's centenary. In 1910, the Coliseo was going to become the most important stage. Its construction, though, was cut short and was never finished. However, one hundred years later, the Bicentennial Theater was inaugurated. In the intervening period, these two state-led projects have evident divergences and curiously noteworthy similarities that motivate us to discuss the theoretical aspects of the typology. In both cases, the article investigates local theater activity, which remained active for over a century, relying on cinemas and other alternative buildings (clubs, libraries, schools, homes), which were not identified with a traditional theater image. Thus, two architectonic forms, part of the cultural and material heritage of the art of urban theater, are presented.
Downloads
References
ALICIA CASTAÑEDA, S. L. (2011). Escritos sobre la escena sanjuanina: producciones, recepciones, circuitos, San Juan. Universidad Nacional de San Juan.
BOURDON, A. (enero 1944). Cine-Teatro “Estornell”, en San Juan. CACYA, Revista del Centro de Arquitectos, Constructores de obras y Anexos, (200), 203-207. https://biblioteca.fadu.uba.ar/catalogo/revistas/pdf.php?f=pdf/files/fb94ffdb38429f9c4e5c550e3f8c0a81.pdf&g=267
CEDODAL. (s.f.). Centro de Documentación de Arquitectura Latinoamericana (CEDOPAL)-25 años. Planos y dibujos de aquitectura rioplatense 1880-1950 [Archvo PDF]. https://bcn.gob.ar/uploads/Catalogo-CEDODALdigital.pdf
FERNÁNDEZ, J. (2001). La sociedad dramático filarmónica una actividad teatral en el San Juan del siglo XIX. En Mariel, J. (Ed.). Sarmiento y la puesta en escena del siglo XIX (pp. 14-30). Fundación Ateneo.
GIRONÉS DE SÁNCHEZ, I. (2005). LA CIUDAD PERDIDA. Memoria urbana de San Juan Preterremoto 1930-1944. Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes, UNSJ.
Gobierno de San Juan. (2020a). Documentación técnica del proyecto aprobado. https://media.sanjuan8.com/p/3a65af202cd36b8b688bfd105b6b1d63/adjuntos/303/imagenes/009/097/0009097706/1200x0/smart/teatro-del-bicentenariopng.png
Gobierno de San Juan. (2020b). Documentación técnica del proyecto aprobado por DPDDU.
FORTY, A. (2000). Type. En A. FORTY (Ed.) Words and Buildings. A vocabulary of modern architecture (pp.304-311). Thames & Hudson.
GOENAGA, M. (2021). El Plan Pastor (1948) como sistema regional orgánico. Andinas Revista de Estudios Culturales (10), 6-19. https://faud.unsj.edu.ar/catalogo-anuario-andinas/
HEALEY, M. (2012). El peronismo entre las ruinas: el terremoto y la reconstrucción de San Juan. Siglo XXI.
MÉNDEZ, P. y GARCÍA FALCÓ, M. (2012). Teatro Oficial “Juan de Vera” 1913-2013. Una sala centenaria. Corrientes, Instituto de Cultura de la Provincia de Corrientes.
MÉNDEZ, P. y GARCÍA FALCÓ, M. (2015). Pantallas cuyanas. Aportes para un estudio de las salas de cine regionales. Andinas Revista de Estudios Culturales (4), 23-37. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/108866/CONICET_Digital_Nro.cba68602-8c6f-4f2c-a638-9ff4a8736296_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
MONEO, R. (2004). Sobre la noción de tipo. En F. Márquez y R. Levene (Eds.) Rafael Moneo 1967-2004: Antología de urgencia (584-606). El croquis.
Museo de Historia Urbana. (1948). Municipalidad de la Capital. Archivo Plan Regulador y de Extensión para San Juan, previsto por el Arq. Juan José Pastor en el año 1948 post terremoto del ’44. https://www.ipp.faud.unsj.edu.ar/wp-content/uploads/2022/08/9-1-1024x725.jpg
SCHMIDT, C. (2018). Foyers urbanos: teatros para ópera en el litoral fluvial rioplatense (1852-1908). Un estudio preliminar. Estudios del Hábitat, 16(2), e053. https://doi.org/10.24215/24226483e054
Teatro del Bicentenario de San Juan. (2011). 2011_2º PREMIO // CONCURSO TEATRO DEL BICENTENARIO, SAN JUAN. https://asnnoise.com.ar/concurso-teatro-del-bicentenario/
Teatro del Bicentenario, San Juan. Argentina. (2020). El Teatro. https://www.teatrodelbicentenariosanjuan.org/complejoelteatro/
TUSQUETS, O. (2019). Pasando a limpio. Siruela.
VIDELA, H. (1989). Historia de San Juan. Tomo IV (ÉPOCA PATRIA 1875-1914). Universidad Católica de Cuyo.
VIZCAÍNO, M., GARRIDO, C., y BOSSAY, C. (2020). Los cines en Santiago. Revista de Arquitectura, 25(39), 6-13. https://doi.org/10.5354/0719-5427.2020.58570
VIZCAÍNO, M. (2021). Arquitectura recobrada. Dibujos de un San Juan olvidado. Universidad Nacional de San Juan.
VIZCAÍNO, M. (2024). De tipo al hito. El cine-teatro Estornell y la reconstrucción de la ciudad de San Juan, Argentina. AREA, 30(2), 1-14. https://www.area.fadu.uba.ar/wp-content/uploads/AREA3002/3002_vizcaino.pdf
VIZCAÍNO, M. (2020). Cine–Esquina: un híbrido programático en la memoria de la ciudad chilena. Revista 180, 45, 14-23. http://dx.doi.org/10.32995/rev180.Num–45.(2020).art–746
WAISMAN, M. (2009). El interior de la historia (2 ed.). Universidad de Concepción.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcelo Vizcaíno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The content of the articles published in each issue of Arquitecturas del Sur is the sole responsibility of the authors and does not necessarily represent the opinion of University of the Bío-Bío.
The authors will maintain their copyright; however, they will guarantee the journal the right to first publication and dissemination of their work. The publication of the article in Arquitecturas del Sur will be subject to the Creative Commons International license (CC BY-SA) that allows others to adapt: remix, transform and build on the material for any purpose, even commercially; share: copy and redistribute the material in any medium or format, as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged by citing them correctly, and their new contributions are under a license with the same terms.