Change management as a subjective implication of leaders and collaborators
DOI:
https://doi.org/10.22320/hem.v18i1.3658Keywords:
Small Business, Change management, managerial competenciesAbstract
The present work integrates a research that takes place in the scope of the Open University Interamericana, called "Management of business change in the small business enterprises manufacturing context of the city of Rosario."
The objective of this work is to collaborate in the development of executive and managerial competences in this sector of the economy, which enable the dynamic process of understanding, interpretation and action in management, of the reality of the contexts of insertion and of the subjects involved. in the same.
The methodology used is qualitative based on in-depth interviews with business owners and managers.
The conclusions assume the specificity of the complex practice of change management in these organizations.
References
Abravanel y otros (1992), Cultura organizacioanl, Bogota: Legis.
Cornejo, H. (2008), Gestión del cambio empresarial en el contexto del sector pyme manufacturero de la ciudad de Rosario, Rosario: UAI
Centro Nacional de la Productividad y la Calidad, Premio Nacional a la Calidad Hacia una Gestión de Excelencia. Versión 2003 Chile: CNPC
Cornejo, H. (2006) Cultura y subjetividades en la actual Gestión empresarial, Trabajo presentado en el I Congreso Nacional y II Regional de Psicología, Rosario.
Cornejo, H. (2006) Gestión del cambio empresarial. El desarrollo del nuevo liderazgo interpretativo en las organizaciones, Trabajo presentado XIII Jornadas de Investigación de Psicólogos del Mercosur, Buenos Aires, Tomo I pags. 120-122.
Maier, J. C. (1994) “The Methodological Hermeneutics of Schleiermacher and Dilthey”, Massachusetts: MIT.
Maier, J. C. (1994) “Hermeneutics and the Social Sciences”, Massachusetts: Edit. MIT
Navajas Adán, J. (2003), De la calidad de vida laboral a la gestión de la calidad. Una aproximación psicosocial a la calidad como práctica de sujeción y dominación, Tesis de doctorado presentada en la Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.
Ricoeur, P (1980) “Teoría de la interpretación. Discurso y excedente”, Madrid: Siglo XXI.
Robles, J(2005), Racionalidad acotada: Heurísticos y acción individual , Revista Theoria, año/vol. 14, número 001, pp. 37-46, Universidad del Bío-Bío: Chile.
Schvarstein, L (2003) “La inteligencia social de las organizaciones. Desarrollando las competencias necesarias para el ejercicio efectivo de la responsabilidad social”, Buenos Aires: Paidos.
Sisto Campos, V. (2004), Teoría(s) Organizacional(es) Postmoderna(s) y la Gest(ac)ión del Sujeto Postmoderno, Revista Athenea Digital, num. 6 otoño 2004, Disponible en: <a href="http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/viewArticle/176/176" target="_blank">http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/viewArticle/176/176</a>
Taguchi, G, Elsayed A. y Hsiang, T. (1989). Quality Engineering in Production Systems. McGraw-Hill, Inc., New York.
Watzlawick, P.; Weakland, J.; Fisch, R. (2003) Cambio. Formación y solución de los problemas humanos, Barcelona: Herder.
Cornejo, H. (2008), Gestión del cambio empresarial en el contexto del sector pyme manufacturero de la ciudad de Rosario, Rosario: UAI
Centro Nacional de la Productividad y la Calidad, Premio Nacional a la Calidad Hacia una Gestión de Excelencia. Versión 2003 Chile: CNPC
Cornejo, H. (2006) Cultura y subjetividades en la actual Gestión empresarial, Trabajo presentado en el I Congreso Nacional y II Regional de Psicología, Rosario.
Cornejo, H. (2006) Gestión del cambio empresarial. El desarrollo del nuevo liderazgo interpretativo en las organizaciones, Trabajo presentado XIII Jornadas de Investigación de Psicólogos del Mercosur, Buenos Aires, Tomo I pags. 120-122.
Maier, J. C. (1994) “The Methodological Hermeneutics of Schleiermacher and Dilthey”, Massachusetts: MIT.
Maier, J. C. (1994) “Hermeneutics and the Social Sciences”, Massachusetts: Edit. MIT
Navajas Adán, J. (2003), De la calidad de vida laboral a la gestión de la calidad. Una aproximación psicosocial a la calidad como práctica de sujeción y dominación, Tesis de doctorado presentada en la Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.
Ricoeur, P (1980) “Teoría de la interpretación. Discurso y excedente”, Madrid: Siglo XXI.
Robles, J(2005), Racionalidad acotada: Heurísticos y acción individual , Revista Theoria, año/vol. 14, número 001, pp. 37-46, Universidad del Bío-Bío: Chile.
Schvarstein, L (2003) “La inteligencia social de las organizaciones. Desarrollando las competencias necesarias para el ejercicio efectivo de la responsabilidad social”, Buenos Aires: Paidos.
Sisto Campos, V. (2004), Teoría(s) Organizacional(es) Postmoderna(s) y la Gest(ac)ión del Sujeto Postmoderno, Revista Athenea Digital, num. 6 otoño 2004, Disponible en: <a href="http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/viewArticle/176/176" target="_blank">http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/viewArticle/176/176</a>
Taguchi, G, Elsayed A. y Hsiang, T. (1989). Quality Engineering in Production Systems. McGraw-Hill, Inc., New York.
Watzlawick, P.; Weakland, J.; Fisch, R. (2003) Cambio. Formación y solución de los problemas humanos, Barcelona: Herder.
Downloads
Published
2019-05-31
Issue
Section
Artículos de Investigación
