Gamification of the learning of business models and entrepreneurship

Authors

  • Ariel Yévenes Subiabre Universidad del Bío-Bío

DOI:

https://doi.org/10.22320/hem.v17i2.3454

Keywords:

Gamification, Education, Learning

Abstract

The article explores the concept of gamification, understood as the use of game design elements in contexts that are not games, to transform some spaces into specially motivating experiences. On this basis, a pilot experience of application of a set of business models with high school students is exposed, in which it was sought to capture evidence that could be derived from its application, in the understanding of concepts related to management and business. It concludes with some guidelines to deepen future research on the strengthening of learning through play, the importance of accompaniment in it, the formation of shared learning spaces and the potential of spaces where the game assumes pedagogical value.

Author Biography

Ariel Yévenes Subiabre, Universidad del Bío-Bío

Académico Investigador Centro de Estudios Urbano Regionales
Universidad del Bío-Bío.
PhD. in Business and Administration
MSc. in Business and Administration
Mag. Ingeniería Industrial
Ingeniero Comercial

References

Cortizo, J., Carrero, F., Monsalve, B., Velasco, A., Díaz, L., & Pérez, J. (2011). Gamificación y Docencia: Lo que la Universidad tiene que aprender de los Videojuegos. VIII Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria. España: Universidad Europea de Madrid.

Deterding, S., Khaled, R., Nacke, L., & Dixon, D. (23 de Octubre de 2018). Gamification Research Network. Obtenido de <a href="http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2011/04/02-Deterding-Khaled-Nacke-Dixon.pdf" target="_blank">http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2011/04/02-Deterding-Khaled-Nacke-Dixon.pdf</a>

Gallego Gómez, C., & De Pablos Heredero, C. (2013). La Gamificación y el Enriquecimiento de las Prácticas de Innovación en la Empresa: un Análisis de Experiencias. Intangible Capital, 800-822.

Geymonat, N. (2014). Videojuegos en seis escuelas de tiempo completo: puente entre lo sociocultural y lo didáctico pedagógico. Cuadernos de Investigación Educativa, Vol. 5, Nº 20., 71 - 93.

Herranz, E., & Colomo-Palacios, R. (2012). La Gamificación como Agente de Cambio en la Ingeniería de Software. Revista de Procesos y Métricas de las Tecnologías de la Información, 30-56.

Hirschman, E., & Holbrook, M. (1982). Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions. Journal of Marketing, Vol. 46, No. 3, 92 - 101.

Lacasa, P. (2011). Los videojuegos. Aprender en mundos reales y virtuales. España: Morata.

Lichtenthaler, U., & Ernst, H. (2006). Attitudes to Externally Organising Knowledge Management Tasks: a Review, Reconsideration and Extension of the NIH Syndrome. R&D Management, 367-386.

Llagostera, E. (2012). On Gamification and Persuasion. XI SBGames – Brasília – DF – Brazil, November 2nd - 4th, (págs. 12 - 21). Brasilia.

McGonigal, J. (2011). Reality is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World. New York: Penguin Press.

Payne, A. F., Storbacka, K., & Frow, P. (2008). Managing the Co-Creation of Value. Journal of the Academy of Marketing Science, 83-96.

Segal, A., & Perazza, R. (2013). Reflexiones sobre los videojuegos en la escuela. Educación y Ciudad N° 25, 121 - 132.

Sobrino, Á. (2014). Aportaciones del conectivismo como modelo pedagógico post-constructivista. Propuesta Educativa N° 42, 39 - 48.

Valderrama, B. (2015). Los secretos de la gamificación: 10 motivos para jugar. Capital Humano N| 295, 72 - 78.

Werbach, K., & Hunter, D. (2014). Gamificación. Pearson: Madrid.

Wharton University of Pennsylvania. (22 de Febrero de 2016). Universia Knowledge@Wharton. Obtenido de <a href="www.knowledgeatwharton.com.es/article/la-gamificacion-realmente-funciona/" target="_blank">www.knowledgeatwharton.com.es/article/la-gamificacion-realmente-funciona/</a>

Published

2018-11-30

Issue

Section

Reporte de Casos