Evaluation and support for adaptive behavior in Chilean children

Main Article Content

Francia Tamara Pérez Velásquez
Bárbara Paulina Machuca Jorquera
Juan Francisco Lagos Luciano

Abstract

Adaptive Behavior (AB), is a set of skills and abilities that allows individuals to develop in society. This article aims to inquire about evaluations and support towards the AB, in the national and international context. The narrative review method was used, which purpose is to provide a general picture of findings about the evaluation and support towards the AB. Therefore, databases such as Scopus, Google Scholar, Scielo and Redalyc are used. The results show that there are basic shortcomings on the part of the Ministry of Education, since the exposed evaluations do not measure the conceptual, social and practical skills. One of the three criteria for diagnosing Intellectual Disability is omitted. It is evident that studies focused on supporting AB in the national context are scarce. It is essential to address the AB, both in general education schools and special schools, since it will somehow improve the quality of life of students and their participation in society.

Article Details

How to Cite
Pérez Velásquez, F. T., Machuca Jorquera, B. P., & Lagos Luciano, J. F. (2019). Evaluation and support for adaptive behavior in Chilean children. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 2(1), 1–13. https://doi.org/10.22320/reined.v2i1.3854
Section
Investigaciones
Author Biographies

Francia Tamara Pérez Velásquez, Instituto Andrés Bello

Profesora de Educación Especial, mención Trastorno del Lenguaje y Dificultades de Aprendizaje. Magister en Educación Especial y Psicopedagogía.

Bárbara Paulina Machuca Jorquera, Instituto Andrés Bello

Profesora de Educación Especial, mención Trastorno del Lenguaje y Dificultades de Aprendizaje. Magister en Educación Especial y Psicopedagogía.

Juan Francisco Lagos Luciano, Universidad Católica del Maule

Profesor de Educación Especial. Doctor en Educación.

References

Alarcón, J., y Sepúlveda, M. (2014). La conducta adaptativa como criterio diagnóstico de Discapacidad intelectual en estudiantes de Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(1), 187-199

Asociación Americana de Psiquiatría. (2013). Guía de consulta de los criterios diagnósticos. Arlington, VA.

Barajas-Ochoa, A., y Ponce-Horta, A. (2018). Reconocer los errores diagnósticos, un paso necesario para abordarlos. Salud Pública de México [en línea]. [Fecha de consulta: 29 de julio de 2019] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10653403009 ISSN 0036-3634

Boluarte A. (2019). Factores asociados a la calidad de vida en personas con discapacidad intelectual. Revista de psicología y ciencias afines, Interdisciplinaria, 36(1), 187-202

Bruininks, R., Woodcock, R., Weatherman, R., & Hill, B. (1996). Scales of Independent Behavior—Revised Comprehensive Manual. Itasca, IL: Riverside Publishing.

Damberga, I., Raščevska, M., Koļesovs, A., Sebre, S., Laizāne, I., Skreitule-Pikše, I., & Martinsone, B. (2014). Adaptative Behavior in Children with Specific Learning Disabilities and Language and Intellectual Impairments. Baltic Journal of Psychology, (15), 87-103.

Dessemontet, R., Bless, G. G., y Morin, D. D. (2012). Effects of inclusion on the academic achievement and adaptive behaviour of children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research. 56(6), 579-587. Doi: 10.1111/j.1365-2788.2011.01497.x

Foster, P., & Klein, J. (2016). Defining excellence: next steps for practicing clinicians seeking to prevent diagnostic error. Journal of Community Hospital Internal Medicine Perspectives, 6(4), 1-6. Doi: 10.3402/jchimp.v 6.31994

Giné, C., Montero, D., Verdugo, M., Rueda, P & Vert, S. (2015). Claves de futuro en la atención y apoyo a las personas con discapacidad intelectual y del desarrollo. ¿Qué nos dice la ciencia?. Siglo cero, 46(1).

Goldstein, S., Naglieri, J. (2009). Assessing Impairment. From theory to practice. Chapter 4: Relationship Between Adaptative Behavior and impairment. Boston: Springer Science, 31-48

Harrison, P., y Oakland, T. (2003). Sistema para la evaluación de la conducta adaptativa, ABAS ll. Adaptación de Montero, D. y Fernández, I. (2013). Madrid, España: TEA ediciones.

Heber, R. (1959). A manual on terminology and classification in mental retardation: A monograph supplement. American Journal on Mental Deficiency, 64(2), 1-111.

Heber, R. (1961). Modifications in the manual on terminology and classification in mental retardation. American Journal of Mental Deficiency, 65, 499-500.

Lagos & Amaro (2016). La evaluación de la conducta adaptiva en la primera infancia: Una discusión pendiente. Boletin virtual, n° 5.

Lambert, N., Nihiria, K.,& Leland, H. (1993). Adaptative behavior Scale School (ABS:2). Austin AAMR.

Letelier, L., Manríquez, J. y Rada, G. (2005). Revisiones sistemáticas y meta análisis: ¿son la mejor evidencia? Revista Médica de Chile, (133), 246-249

Luckasson, R., Borthwick-Duffy, S, Buntinx, W., Coulter, D., Craig, E, Reeve, A., Schalock, R., Snell, M., Spitalnik, D., Spreat, S.,&Tassé, M. (2002). Mental Retardation: Definition, Classification, and Systems of Supports. (10th Ed.). Washington D.C.: AAMR.

McMillan, D. (2009). El retardo mental en la escuela y la sociedad. Barcelona: Pirámide.

Medina, M. (2010). Evaluación de la conducta adaptativa de las personas con discapacidad intelectual. Valoración y usos de la escala ABS-RC:2. [Tesis Doctoral]. Universidad de Burgos: España.

Ministerio de Educación de Chile. (2009). Decreto 170. Fija normas para determinar los alumnos con necesidades educativas especiales que serán beneficiarios de las subvenciones para la educación especial. Santiago, Chile: Gobierno de Chile.

Ministerio de Educación. (1998). Ley N°2. Subvención del estado a establecimientos educacionales. Santiago, Chile: Gobierno de Chile.

Ministerio de Educación. (2007). Ley 20.201. Subvención del estado a establecimientos educacionales, modifica la ley N°2 de 1998. Santiago, Chile: Gobierno de Chile.

Ministerio de educación. (2009). Orientaciones Técnicas para la Evaluación Diagnóstica de Estudiantes que presentan Necesidades Educativas Especiales Asociadas a Discapacidad Intelectual. Santiago, Chile: Gobierno de Chile.

Miriña D. (2008). ¿Cómo hacer que un centro educativo sea inclusivo?: Análisis del diseño, desarrollo y resultados de un programa formativo. Revista de Investigación Educativa, 26, 521-53

Montero, D. (1993). Evaluación de la Conducta Adaptativa en Personas con Discapacidad. Adaptación y validación del ICAP. Bilbao: Mensajero.

Montero, D. (2005). La conducta adaptativa en el panorama científico y profesional actual. Intervención Psicosocial, 13(3), 277-293.

Montero, D. y Lagos, J. (2011). Conducta adaptativa y discapacidad intelectual:50 años de historia y su incipiente desarrollo en la educación en Chile. Revista Estudios Pedagógicos, 37 (2), 345-361.

Otero, A. (1959). La Escala de Madurez Social de Vineland. Primeros ensayos de aplicación. [Tesis para optar al Título de Psicólogo]. Universidad de Chile: Santiago.

Peredo, R. (2016). Comprendiendo la Discapacidad intelectual: datos, criterios y reflexiones. Reflexiones en Psicología, 15, 101-122.

Rachubinski, A., Hepburn, S., Elias, E., Gardiner, K. y Shaikh, T. (2017). Autismo y syndrome de down: ajustar el diagnóstico y profundizar en la genética. Revista de síndrome de Down, 34, 12-17

SENADIS. (2017). Población con Discapacidad cuenta con cifras actualizadas. [en línea]. Ministerio del Desarrollo Social. Sala de prensa. [Fecha de consulta: 29 de julio de 2019] Disponible en:https://www.senadis.cl/sala_prensa/d/noticias/6503/poblacion-con-discapacidad-cuenta-con-cifras-actualizadas

Sparrow, S., Cicchetti, D. & Balla D. (2005). Vineland Adaptative Behavior Scales. (Second Edition). Circle Pines, MN: American Guidance Services.

Schalock, R. (1999). Adaptative behavior and it´s measurement, implications for the field of mental retardation. Washington: AAMR

Schalock, R., Borthwick-Duffy, S.,Bradley, V., Buntinx, W., Coulter, D., Craig, E., Gomez, Ch.,Lachapelle, Y., Luckasson, R., Reeve, A., Shogren, K., Snell, M., Spreat, S., Tassé, M., Thompson, J., Verdugo, M., Wehmeyer, M., & Yeager , M., (2010). Discapacidad intelectual. definición, clasificación y sistemas de apoyo (11° Edición). Madrid, España: Psicología Alianza

Tassé, M., Schalock, R., Balboni, G., Bersani, H., Duffy, S., Spreat, S. & Zhang, D. (2008). Diagnostic Adaptative Behavior Scale: User´s Manual. Washington, DC: American Association on intellectual and developmental Disabilities.

Thompson, j., Bryant, B., Campbell, E., Craig, E., Hughes, C., Rotholz, D. &Wehmeyer, M. (2004). Supports Intensity Scale. Washington, D.C.: AAIDD.

Verdugo, M., Arias, B. y Ibáñez, A. (2007). Escala de Intensidad de Apoyos, SIS. Madrid: TEA Ediciones.

Verdugo, M., Navas, P., Jordán de Urríes, F., Gómez, L. y Arias, B. (2012). Evaluación de la conducta adaptativa en el contexto español. En, S. Santos y P. Morato, Comportamiento adaptativo. Diez años después, (pp. 32-52). Lisboa: Faculdade de motricidade humana