Features of language and communication in social networks elementary school students

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Geraldine C. Troncoso Reyes
Erick Iván Vallejos San Martín
Francisca Ignacia Rivas Cea
Juan Emilio de L. Rivas Maldonado
Rossana Ponce de León

Abstract

The written language in the social network Facebook is characterized in terms of its semiotics, semantics and expressive function. The analysis is qualitative, supported by the interpretive paradigm, which is descriptive in nature, creating groups within the framework of a curricular activity in schools in the Province of Ñuble. The written language of the posts and conversations of the study participants, whose ages ranged from 10 to 12, were analyzed according to categories of hierarchical analysis converted into codes. The analysis was facilitated by the use of the MAXQDA software, which grouped the codes and provided results linked by categories according to frequency. Results indicate that the students transmit their emotions and feelings in a written, educated and informal language with oral characteristics, structured in phrases and simple sentences with unfinished words, abbreviations and jargon expressions accompanied by an emoticon that represents the communicative situation.

Article Details

How to Cite
Troncoso Reyes, G. C., Vallejos San Martín, E. I., Rivas Cea, F. I., Rivas Maldonado, J. E. de L., & Ponce de León, R. (2019). Features of language and communication in social networks elementary school students. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 2(1), 35–56. https://doi.org/10.22320/reined.v2i1.3857
Section
Investigaciones
Author Biographies

Geraldine C. Troncoso Reyes, Universidad del Bío-Bío

Profesores Egresados de la Carrera de Pedagogía Básica con Especialidad en Lenguaje y Comunicación y Educación Matemática.

Erick Iván Vallejos San Martín, Universidad del Bío-Bío

Profesores Egresados de la Carrera de Pedagogía Básica con Especialidad en Lenguaje y Comunicación y Educación Matemática.

Francisca Ignacia Rivas Cea, Universidad del Bío-Bío

Profesores Egresados de la Carrera de Pedagogía Básica con Especialidad en Lenguaje y Comunicación y Educación Matemática.

Juan Emilio de L. Rivas Maldonado, Universidad del Bío-Bío

Profesor de Historia y Geografía. Máster en Dirección Estratégica en Tecnologías de la Información.

Rossana Ponce de León, Universidad del Bío-Bío

Licenciada en Filosofía, Magíster en Educación.

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