Analysis of the status of the preferential school subsidy policy
Main Article Content
Abstract
The Law of Preferential School Subsidy arose in response to the educational crisis of the neoliberal reforms initiated in the 1980s, which has resulted in the poorest sectors of the population reaching levels of knowledge and skills insufficient for their integral and critical development. The objective of the article is to reflect on the law of preferential school subsidy as a relational educational policy and to question the view of accountability. Regarding methodological procedures, the socio-critical paradigm and bibliographic review were used. The final reflections allude to the challenges of Chilean educational policies through schools to build an educational community, eradicating from their constructs the exclusive focus on guaranteeing school coverage, and this as an accountability policy; causing the policy to ignore students ‘agency through the stigmatization as “priority” or “preferred”, eliminating the politicization of the subjects.
Article Details
References
Bachelet, M. (2008). Entrevista por Ley 20.248. Santiago, Chile. Recuperado de http://www.facso.uchile.cl/psicologia/epe/_documentos/GT_cultura_escolar_politica_educativa/recursos%20bibliograficos/articulos%20sep/bachelet(2008)discursopromulgacionleysep.pdf
Ball, S., Maguire, M. y Braun, A. (2012). How school do policy: Policy enactments in secondary schools. London: Routledge.
Bourdieu, P. (2003). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.
Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. (2005). Las reformas educativas en los países de Cono Sur: Un análisis crítico. Buenos Aires: Editorial CLACSO.
Congreso Nacional de Chile (2018). Informe de Ley de Subvención Escolar Preferencial. Santiago. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=269001
Contraloría General de la República, Área de Municipalidades (2012). Consolidado Subvención Escolar Preferencial. Informe Número: 912012. Recuperado de http://www.angol.cl/transparencia/12/Informe%20Aud.%20Contraloria%209-2012.pdf
Contreras, P. y Corbalán, F. (2010). ¿Qué podemos esperar de la Ley de Suvbención Escolar? Revista Docencia, 41, 4-16.
Corsiglia, L. (2013). Estado y políticas sociales en el post-neoliberalismo. Un campo de discursividades en tensión. De Prácticas y discursos/ Universidad Nacional del Nordeste/ Centro de Estudios Sociales, 2(2), 1-23.
Corvalán, J., Elacqua, G. y Salazar, F. (2009). El sector particular subvencionado en Chile. Tipologización y perspectivas frente a las nuevas regulaciones. Fonide, Depto. de Estudios, Ministerio de Educación. Recuperado de http://www.opech.cl/bibliografico/Doc_Financiamiento/tipologizacion_perspectivas_nuevas_regulaciones.pdf
Donoso, S. y Donoso, G. (2009). Políticas de gestión de la educación pública escolar en Chile (1990 -2010): una evaluación inicial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 17(64), 421-448.
Fullan, M. y Quinn, J. (2016). Praise for Coherence. Corwin: Thousand Oaks, CA.
Guerrero, S. y Soto, D. (2019). La política educativa en torno a la masificación de la educación superior y su relación con el abandono universitario en Colombia. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 21(32), 109-136. Doi:10.19053/01227238.9201
Heckman, J. & Masterov, D. (2007). The Productivity Argument for Investing in Young Children. Review of Agricultural Economics, American Agricultural Economics Association, 29(3), 446-493
Ibáñez Salgado, N. (2014). Saberes profesionales para la transformación del modelo educativo en Chile. Estudios pedagógicos (Valdivia), 40(Especial), 145-160. doi.org/10.4067/S0718-07052014000200009
Joiko, S. (2011). La política de equidad y el nuevo sistema de vouchers en Chile. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(50), 829-852.
López, N. (2009). De relaciones, actores y territorio: hacia nuevas políticas en torno a la educación de América Latina. Buenos Aires: Inst. Internac. De Planeamiento de la educación IIPE-Unesco, 2009.
Marcel, M. y Raczynski, D. (coords.) (2009) La Asignatura Pendiente. Claves para la Revalidación de la Educación Pública de Gestión Local. Santiago: Uqbar Editores.
Martin, M. & Alfaro, J. (2017). Políticas de bienestar en contextos neoliberales: tensiones del modelo chileno. Caderno CRH, 30(79), 137-155. Doi:10.1590/s0103-49792017000100009
Mascareño A. (2010). Diferenciación y contingencia en América Latina. Santiago: Universidad Alberto Hurtado.
MINEDUC. (2008). Ley de Subvención Escolar Preferencial, 20.248. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=269001
MINEDUC. (2012). Proyecto de ley que aumenta las subvenciones del Estado a los establecimientos educacionales. Presentación para el Senado.
MINEDUC. (2018). Plan de Apoyo compartido. Recuperando de http://adminpac. mineduc.cl/Repositorio/Material_Apoyo/MA_129791419633712448_Plan%20Apoyo %20 Compartido.pdf
Mizala, A. (2008). La subvención escolar diferenciada por nivel socioeconómico en Chile. En C. Bellei, D. Contreras y J. P. Valenzuela (Eds.), La Agenda Pendiente en Educación en Chile, Santiago: Programa de Investigación de la Universidad de Chile y UNICEF, Ocholibros Ed. (pp. 205-219)
Mizala, A. y Torche, F. (2013). ¿Logra la subvención escolar preferencial igualar los resultados educativos? Espacio Público, Documento de referencia, n.9. Última visita 14 de diciembre de 2013.
Molina, S. (2007). La ciudad como agente educador: condiciones para su desarrollo. Estudios sobre Educación, 39(13), 39-56.
Munby, S. y Fullan, M. (2016). De dentro para fuera y de abajo para arriba: cómo el liderazgo desde el medio tiene el poder de transformar los sistemas educativos. Red Global de Aprendizajes, Uruguay.
Raczynski, D., Muñoz, G., Weinstein, J. y Pascual, J. (2013). Subvención escolar preferencial (sep) en chile: un intento por equilibrar la macro y micro política escolar. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 164-193.
Reimers, F. (2000). Educación, desigualdad y opciones de política en América Latina en el siglo XXI. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XXX (2), 11-42.
Rico de Alonso, A. y Delgado, A. (2002). Las políticas sociales en la perspectiva de derecho y la justicia (Capítulo I). Bogotá: Universidad Javeriana/Departamento Administrativo de Bienestar Social del Distrito Capital.
Rojas, M. T. y Leyton, D. (2014). La nueva subjetividad docente: Construcción de subjetividades docentes en los inicios de la implementación de la Subvención Escolar Preferencial en Chile. Estudios pedagógicos (Valdivia), 40(Especial), 205-221. Doi:10.4067/S0718-07052014000200012
Torres, C. A. (2008). Después de la tormenta neoliberal: la política educativa latinoamericana entre la crítica y la utopía. Revista Iberoamericana de Educación, 48, 140-173.
Torres Santomé, J. (2014). Obviando el debate sobre la cultura en el sistema educativo: cómo ser competentes sin conocimientos, en Gimeno Sacristán, J. (Comp.) (2014). Educar por competencias ¿qué hay de nuevo? (pp. 143-175). Madrid: Morata.
Valenzuela, J.P., Villarroel, G. y Villalobos, C. (2013). Ley de Subvención Escolar Preferencial (SEP): algunos resultados preliminares de su implementación. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 50(2), 113-131.
Weinstein, J., Fuenzalida, A. y Muñoz, G. (2010). La subvención preferencial: desde una difícil instalación hacia su institucionalización. En Martinic, S. y Elacqua, G. (Eds.), ¿Fin de Ciclo? Cambio en la Gobernanza del Sistema Educativo (pp. 161-182). Santiago de Chile: OREALC-UNESCO/PUC.