Educational Context: its relevance in the construction of the teaching identity

Main Article Content

Renata Sánchez Valenzuela
Fabiola Cárdenas Irribarra

Abstract

This academic reflection aims to understand the construction of the teaching identity and its relationship with educational contexts, based on the premise that the teaching identity is a construction process involving a series of personal and contextual factors. As starting point, studies about the particularities of teaching identities, their characteristics and the urban and rural educational contexts were analyzed; themes that guided the search for transversal elements to be able to reflect on the teaching identity phenomenon. This analysis concluded that the educational contexts of performance impact the professional identity, because it puts pressure on teachers in a subjective and inter-subjective manner and condition teachers by the negotiation of their individual and collective identity, which is adapted voluntarily according to the contextual characteristics. Finally, there is a need to promote teacher reflection as a mechanism for raising awareness, which will enable teachers to identify themselves positively with their environment, so that they can improve their pedagogical practices from the beginning in their professional practice.

Article Details

How to Cite
Sánchez Valenzuela, R., & Cárdenas Irribarra, F. (2019). Educational Context: its relevance in the construction of the teaching identity. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 2(1), 131–141. https://doi.org/10.22320/reined.v2i1.3870
Section
Reflexiones Pedagógicas
Author Biographies

Renata Sánchez Valenzuela, Universidad del Bío-Bío

Psicóloga, Licenciada en Psicología. Titulada en Universidad del Bío-Bío. Programa de Magíster en Educación Universidad del Bío-Bío año 2019. Chile.

Fabiola Cárdenas Irribarra, Universidad del Bío-Bío

Profesora de Castellano y Comunicación. Titulada en Universidad del Bío-Bío. Programa de Magíster en Educación Universidad del Bío-Bío año 2019. Chile.

References

Ajagán, L., Sáez, G., Muñoz, C., Rodríguez, G., y Cea, R. (2014). Docentes nóveles y los procesos de re contextualización en contextos de vulnerabilidad. Cuadernos de Pesquisa, 44(154), 960-980. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/cp/v44n154/1980-5314-cp-44-154-00960.pdf

Ávalos, B. (2002). Profesores para Chile, historia de un proyecto. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.

Beijaard, D. (2019). Teacher learning as identity learning: models, practices, and topics. Teachers and Teaching, 25(1), 1-6. Recuperado de https://ezproxy.ubiobio.cl:2274/doi/pdf/10.1080/13540602.2019.1542871?needAccess=true

Civera, A. y Costa, A. (2018). Desde la historia de la educación: educación y mundo rural. Historia y Memoria de la Educación, 7, 9-45. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/HMe/article/view/20199/17421

Day, C. (2011). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea

De Tezanos, A. (2012). ¿Identidad y/o tradición docente?: apuntes para una discusión. Perspectiva Educacional, 51(1), 1-28. Recuperado de http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/71/29

Galaz, A. (2011). El profesor y su identidad profesional ¿facilitadores u obstáculos del cambio educativo?. Estudios Pedagógicos, 37(2). 89-107. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07052011000200005&script=sci_arttext&tlng=en

Giménez, G. (1997). Materiales para una teoría de las identidades sociales. Frontera Norte, 9(18). Recuperado de https://www.insumisos.com/lecturasinsumisas/Teoria%20de%20las%20identidades.pdf

González, S., Cavieres, H., Díaz, C., y Valdebenito, M. (2005). Revisión del constructo de Identidad en la Psicología Cultural. Revista de Psicología, 14(2), 9-25. Recuperado de https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17420/18178

Juárez, D. (2017). Percepciones de docentes rurales multigrado en México y El Salvador. Sinéctica, 49. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000200002&lng=es&tlng=pt

Larraín, J. (2001). Identidad Chilena. Santiago de Chile: LOM.

Lepe, N. y Vidal, R. (2015). ¿Cómo se configura la identidad laboral de los docentes chilenos en la sociedad del conocimiento. Convergencia Educativa, 6, 79-94. Recuperado de http://revistaucmaule.ucm.cl/article/view/20

Martín Gutiérrez, Á., Conde Jiménez, J., y Mayor Ruiz, C. M. (2014). La identidad profesional docente del profesorado novel universitario. Revista de docencia universitaria, 12(4), 141-160. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/53984/La_identidad_profesional_docente_del_profesorado_novel_universitario.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mercado, A., Hernández A. (2010). El proceso de construcción de la identidad colectiva. Convergencia, 17(53), 229-251. Recuperado de https://convergencia.uaemex.mx/article/view/1150/870

Navarrete-Cazales, Z. (2008). Construcción de una identidad profesional: los pedagogos de la Universidad Nacional Autónoma de México y de la Universidad Veracruzana. Revista mexicana de investigación educativa, 13(36), 143-171. Recuperado de http://ezproxy.ubiobio.cl:2125/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=6&sid=864a8a41-7254-488c-9feb-5992863fcb23%40sessionmgr102

Navarrete-Cazales, Z. (2015). ¿Otra vez la identidad?: Un concepto necesario pero imposible. Revista mexicana de investigación educativa, 20(65), 461-479. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14035408007.pdf

Núñez, C. G., Peña, M., Cubillos, F., y Solorza, H. (2016). Estamos todos juntos: el cierre de la Escuela Rural desde la perspectiva de los niños. Educação e Pesquisa, 42(4), 953-967. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ep/v42n4/1517-9702-ep-42-04-0953.pdf

Núñez, I. (2004). La identidad de los docentes. Una mirada histórica en Chile. [en línea]. Recuperado de https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:8jpLEXu0D-AJ:https://www.oei.es/historico/docentes/articulos/Identidad_docente_chile_nunez.pdf+&cd=2&hl=es-419&ct =clnk&gl=cl Fecha de acceso: 31 de julio del año 2018.

Parra, M. (2004). La construcción de la identidad profesional del docente. Revista enfoques educacionales, 6(1), 29-49. Recuperado de https://enfoqueseducacionales.uchile.cl/index.php/REE/article/view/48128/50756

Pruzzo, V. (2002). La transformación de la formación docente. De las tradicionales prácticas a las nuevas ayudantías. Buenos Aires: Espacio.

Ruffinelli, A. (2013). The quality of initial teacher training in Chile: the perspective from beginning teachers. Calidad en la educación, 39, 117-154. Recuperado de http://ezproxy.ubiobio.cl:2120/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=5&sid=47c9ffb5-0f5c-44fe-a826-a9b4fe376fb9%40sdc -v-sessmgr01

Sen, A. (2006). Identidad y violencia, la ilusión del destino [en línea]. (Weinstabl, I. y De Hagen, M. Trad.) Buenos Aires: Katz Editores. Recuperado de http://pdfhumanidades.com/sites/default/files/apuntes/Sen%2C%20A.%20-%20Identidad%20y%20violencia.pdf Fecha de acceso: 12 de diciembre del año 2018.

Taylor, C. (1995). Identidad y reconocimiento. Conferencia en Centro Cultural Internacional de Cerisy L´Salle. (Carbajosa, P. Trad.).: Francia. (1996). Recuperado de http://espacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:filopoli-1996-7-414B70DC-E97A-AF16-847B-FC24A3A32058/identidad_ reconocimiento.pdf Fecha de acceso: 12 de diciembre del 2018.

Thomas, C., y Hernández, R. (2005). El rol del profesor en la educación rural chilena. Horizontes educacionales. 7(1), 1-10. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/979/97917885005.pdf

Vaillant, D. (2007). La Identidad Docente. Trabajo presentado en I Congreso Internacional "Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesorado”. Barcelona. Disponible en: http://www.ub.edu/obipd/docs/la_identidad_docente_vaillant_d.pdf