ATTENTION TO DIVERSITY IN THE UNIVERSITY ENVIRONMENT: A LOOK FROM THE INCLUSIVE PEDAGOGICAL PRACTICES
Main Article Content
Abstract
Inclusive education happens when students participate and learn regardless of their conditions, therefore inclusive policies and practices must be promoted. This research was developed with the purpose of characterizing the inclusive pedagogical practices developed by teachers at the Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán, in response to the diversity of learning needs of students. In this research, the qualitative methodology was chosen, through phenomenology, to understand in depth the educational reality, in terms of the inclusive practices of this group of teachers. The findings reflect that the practices developed by the teachers expose a heterogeneous interaction, since it is possible to identify in their pedagogical spaces the presence of students with diverse learning needs; diverse forms of participation and communication are privileged. This research provides an approach to inclusive processes in the university space from the perspective of its protagonists, as a key piece in the process of educational inclusion of students.
Article Details
References
Aguilar Montero, L.A. (2000). De la integración a la inclusividad. La atención a la diversidad: Pilar básico en la escuela del siglo XXI. Espacio Editorial. https://biblioteca.uazuay.edu.ec/buscar/item/85174
Angenscheidt, L., & Navarrete, I. (2017). Actitudes de los docentes acerca de la educación inclusiva. Ciencias psicológicas, 11(2), 233-243. DOI: 10.22235/cp.v11i2.1500
Aranda, V. (2011). Reflexión y análisis de políticas y prácticas innovadoras a la luz de las representaciones sociales y de la necesidad de una educación intercultural en la formación inicial docente. Estudios pedagógicos (Valdivia), 37(2), 301-314. DOI: 10.4067/S0718-07052011000200018
Arnaiz Sánchez, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio siglo XXI, 30(1), 25-44. https://revistas.um.es/educatio/article/view/149121
Azorín Abellán, C., & Sandoval Mena, M. (2019). Apoyos para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares: análisis de guías para la acción. Siglo cero, 50(271), 7-27. DOI: 10.14201/scero2019503727
Casanova, M.A. (2011). Evaluación para la inclusión educativa. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1). https://revistas.uam.es/riee/article/view/4470
Casilimas, C.A. (1996). Investigación cualitativa. Icfes. http://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/ manual%20colombia%20cualitativo.pdf
Castillo Bustos, M., & Yépez Moreno, A. (2018). Reflexiones en torno a la inclusión educativa y las prácticas pedagógicas en la educación superior. Revista Científica Retos de la Ciencia, 2(5), 1-15. DOI: 10.53877/rc.2017.01.01
Castro, E., Peley, R., & Morillo, R. (2006). La práctica pedagógica y el desarrollo de estrategias instruccionales desde el enfoque constructivista. Revista de Ciencias Sociales., 12(3), 591-595. http:// ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182006000300012&lng=es&nrm=iso>. ISSN 1315-9518
Correa Alzate, J., & Restrepo Restrepo, N. (2018). Atención a la diversidad: retos y desafíos en la Educación Superior. Trends and challenges in Higher Education in Latin America, 179-190. https:// www.adayapress.com/wp-content/uploads/2018/04/18.pdf
Durán, D., Marchesi, I., & Hernández Izquierdo, L. (2009). Guía para la reflexión y valoración de prácticas inclusivas. https://www.researchgate.net/publication/270273880_Guia_para_la_reflexion_y_ valoracion_de_practicas_inclusivas
Escribano, G., & Martínez, C. (2013). Inclusión educativa y profesorado inclusivo: Aprender juntos para aprender a vivir juntos. Estudios sobre educación, 24, 249-251. DOI: 10.15581/004.24.2034
Fernández Batanero, J.M. (2013). Competencias docentes y educación inclusiva. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(2), 82-99. http://www.scielo.org.mx/scielo.php
Ferreiro Gravié, R. (2011). Tres vértices del triángulo de las Competencias Didácticas: Teoría, metodología y método. Revista Complutense de Educación, 22(1), 11-23. DOI: 10.5209/ rev_RCED.2011.v22.n1.1
Finsterbush Romero, C. (2016). La extensión de los ajustes razonables en el derecho de las personas en situación de discapacidad de acuerdo al enfoque social de derechos humanos. Ius et praxis, 22(2), 227-252. DOI: 10.4067/S0718-00122016000200008
Flick, U (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
González, N., Eguren, M., & Belaunde, C. (2017). Desde el aula: una aproximación a las prácticas pedagógicas del maestro peruano. IEP ediciones.
Huberman, A., & Miles, M. (1994). Métodos para el manejo y análisis de datos. http://metodo3. sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/169/2015/03/DC_1_Hamilton_1994.pdf
Jaramillo Echevarri, J.C., & Aguirre García, L.G. (2012). Aportes del método fenomenológico a la investigación educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 8(2), 51-74. https://www. redalyc.org/articulo.oa?id=134129257004
Lanza Elvir, M., & Montero Centeno, D. (2017). Prácticas inclusivas, ¿qué mejoras son necesarias? Un estudio de caso en la escuela John Fitzgerald Kennedy de Honduras. Aula de Encuentro, 19(1), 24-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6004495
López, N.L. (2017). ¿Qué es un aula inclusiva en educación? CEAC: https://www.ceac.es/blog/que-es- un-aula-inclusiva-en-educacion
Magendzo, A (2000). La diversidad y la no discriminación: Un desafío para una educación moderna. Revista de Investigación Latinoamericana, 26(1), 173-200. https://redae.uc.cl/index.php/pel/article/ view/25659
Opertti, R., & Guillinta, Y. (2009). La educación inclusiva: 48ª Conferencia Internacional de educación. Páginas de Educación, 2(1), 137-148. DOI: 10.22235/pe.v2i1.706
Palacios, S.G. (2006). Propuesta para una acción educativa de calidad en el tratamiento de la diversidad. Revista complutense de educación, 17(2), 13-34. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/download/RCED0606220013A/15786
Paz Delgado, C.L. (2012). Diagnóstico y propuesta para el desarrollo de competencias docentes para la atención a estudiantes con discapacidad a nivel universitario. Universidad de Alicante. https:// www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc86341
Paz Maldonado, E. (2018). Situación actual de la atención a la diversidad en la educación superior de Honduras. Actualidades investigativas en educación, 18(3), 1-32. DOI: 10.15517/aie.v18i3.34148
Quintana Peña, A. (2006). Psicología: tópicos de actualidad, 1-38. http://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/ media/267/3634305-Metodologia-de-Investigacion-Cualitativa-A-Quintana.pdf
Rojas, S., & Haya, I. (2018). Fundamentos pedagógicos de atención a la diversidad. Universidad de Cantabria. https://www.editorialuc.es/libro/fundamentos-pedagogicos-de-atencion-la-diversidad
Schettini, P., & Cortazzo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP). DOI: 10.35537/10915/49017
Torrego, J., & Monge, C. (2018). Inclusión educativa y aprendizaje cooperativo. Síntesis.
Zárate-Rueda, R., Díaz-Orozco, S.P., & Ortiz-Guzmán, L. (2017). Educación superior inclusiva: Un reto para las prácticas pedagógicas. Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-24. DOI: 10.15359/ree.21-3.15