CALM BOXES: AN EXPERIENCE OF INTERSECTORAL TRANSFER WITH SERVICE AND LEARNING
Main Article Content
Abstract
The project described below is generated from the intersectoral link between the Regional Section of Human Rights and Family Protection of Carabineros de Chile in the region of Ñuble and the first year students of the Pedagogy in Special Education mention in Specific Learning Difficulties of the Faculty of Education of the Universidad del Bío-Bío, who in 2024, motivated to make a real contribution to their environment, in terms of strengthening emotional regulation strategies for the users of the eight family rooms distributed in Ñuble, met to develop under the Service Learning methodology the project entitled "Cajas de la calma: An intersectoral transfer experience". Based on this motivation, a proposal for collaborative learning transfer and institutional exchange was designed and implemented, including awareness-raising, diagnosis and intersectoral training among the partners. The experience considered the elaboration and delivery of eight boxes of calm to the Regional Human Rights Section of Carabineros de Chile, in the Ñuble Region, which were distributed in the family rooms of the region. This experience of social and collective responsibility allowed to generate concrete actions to respond to the real needs of a sector of the community, highlighting the university social responsibility where knowledge is at the service of the real environment.
Article Details
References
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7–43. https://revistas.um.es/rie/article/view/99071
Carabineros de Chile. (2020). Orden General N°002755. Carabineros de Chile. https://www.carabineros.cl/transparencia/og/OG2755_08042020.pdf
García-Rico, L., Santos-Pastor, M. L., Ruíz-Montero, P. J., & Martínez-Muñoz, L. F. (2023). Efectos del aprendizaje-servicio universitario sobre la competencia docente del alumnado el ámbito de la actividad física y el deporte. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 12(1), 65-84. https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.1.004 DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.1.004
Ley N° 21.545, que establece la promoción de la inclusión, la atención integral y la protección de los derechos de las personas con Trastorno del Espectro Autista en el ámbito social, de salud y de educación. (2023). Biblioteca Digital Mineduc
Longo, A. (2021) ¿Qué es la ‘caja de la calma’ y cómo puede ayudar? El País. Recuperado de: https://elpais.com/mamas-papas/2021-07-30/que-es-la-caja-de-la-calma-y-como-puede-ayudar-a-nuestros-hijos.html
Maroto, S. (2018). La educación se mueve en el territorio. Estrategias locales de aprendizaje-servicio. RIDAS Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 6, 19-32. doi: 10.1344/RIDAS2018.6.419
Mayor Paredes, D., & Granero Andújar, A. (2021). Aprendizaje-Servicio en la universidad: Un dispositivo orientado a la mejora de los procesos formativos y la realidad social. Ediciones Octaedro.
Mora, F. (2021). Neuroeducación: Solo se puede aprender aquello que se ama. Alianza Editorial.
Pérez Galván, L., & Ochoa, A. (2017). El aprendizaje-servicio (APS) como estrategia para educar en ciudadanía. Alteridad, 12(2), pp. 175-187. http://doi.org/10.17163/alt.v12n2.2017.04. DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v12n2.2017.04
Puig, J. M., & Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del Aprendizaje-Servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63.
Santana Carrasco, M. (s. f.). Caja de la Calma [Recurso digital]. Calaméo. https://www.calameo.com/books/00790614802dbfdaae5ad
Santos Rego, M. Á., & Lorenzo Moledo, M. (2025). La Universidad y el Aprendizaje-Servicio: Lo que importa es la calidad. Narcea Ediciones.
Universidad del Bío-Bío. (2024). Modelo Educativo. Universidad del Bío-Bío. https://www.ubiobio.cl/w/subidas/files/descargas/Modelo_Educativo_UBB_2024.pdf