Learning and mathematical anxiety between 2014 and 2023: a bibliometric study
Main Article Content
Abstract
The following article presents a bibliometric study on learning and math anxiety (MA), an occurrence that affects students' academic performance and emotional well-being, regardless of educational level. In that context, the questions of this study are related to the associated symptoms, the gender that most frequently presents mathematical anxiety, the educational level where it is most common, and the instruments used to determine if a student may have mathematical anxiety. The PRISMA methodology and the Rayyan platform were used, and 16 studies published between 2014 and 2023 were analyzed. The results indicate that math anxiety manifests through different symptoms such as fear, nervousness, and mental block, primarily affecting women and higher education students; various instruments are presented that allow measuring math anxiety levels in students, such as the Fenneman-Sherman Math Anxiety Scale and the Hopko Math Anxiety Scale. This study highlights the importance of addressing MA in teacher training, through strategies that consider factors such as gender and emotional regulation, in order to promote effective learning environments.
Article Details
References
Ashcraft, M. H., & Krause, J. A. (2007). Working memory, math performance, and math anxiety. Psychonomic Bulletin & Review, 14(2), 243-248. https://link.springer.com/article/10.3758/BF03194059 DOI: https://doi.org/10.3758/BF03194059
Agüero, E., Meza, L., Suárez, Z., & Schmidt, S. (2017). Estudio de la ansiedad matemática en la educación media costarricense. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1). doi: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.849 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.849
Antón-Sancho, A. (2023). La ansiedad hacia la enseñanza de las matemáticas en maestros en formación inicial. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 26(2), 201-232. https://doi.org/10.12802/relime.23.2623 DOI: https://doi.org/10.12802/relime.23.2623
Bizarro Flores, W., Paucar Miranda, P., & Chambi-Mescco, E. (2021). Evaluación formativa: una revisión sistemática de estudios en aula. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 872-891. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.244 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.244
Calua Cueva, M. R., Delgado Hernández, Y. L., & López Regalado, Ó. (2021). Comunicación asertiva en el contexto educativo: Revisión sistemática. Boletín Redipe, 10(4), 315-334. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7917878 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i4.1274
Castro, G. C. (2017). La ansiedad y logros de aprendizaje en el área de matemática en estudiantes del quinto año de secundaria de la Institución Educativa San José de Nazareth, UGEL N° 4, Puente Piedra, Tesis de maestría. https://hdl.handle.net/20.500.12692/5872
Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., & Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 13. https://doi.org/10.14201/eks.23448 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.23448
Codina, L. (2018). Revisiones bibliográficas sistematizadas: procedimientos generales y Framework para ciencias humanas y sociales. Universitat Pompeu Fabra. https://repositori-api.upf.edu/api/core/bitstreams/daea7a9e-3a99-4fd5-8996-ec1aac3c13e4/content
Delgado, I., Espinoza, J., & Fonseca, J. (2017). Ansiedad matemática en estudiantes universitarios de Costa Rica y su relación con el rendimiento académico y variables sociodemográficas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 275-324. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.148 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.148
Devine, A., Fawcett, K., Szűcs, D., & Dowker, A. (2012). Gender differences in mathematics anxiety and the relation to mathematics performance while controlling for test anxiety. Behavioral and Brain Functions, 8(1), 1-9. http://www.behavioralandbrainfunctions.com/content/8/1/33 DOI: https://doi.org/10.1186/1744-9081-8-33
Else-Quest, N., Hyde, J., & Linn, M. (2010). Cross-national patterns of gender differences in mathematics: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 136(1), 103-127. doi: 10.1037/a0018053 DOI: https://doi.org/10.1037/a0018053
Fennema, E., & Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman Mathematics Attitude Scales: Instruments Designed to Measure Attitudes toward the Learning of Mathematics by Females and Males. Journal for Research in Mathematics Education, 7, 324-326. https://doi.org/10.2307/748467 DOI: https://doi.org/10.5951/jresematheduc.7.5.0324
Finney, S. J., & Schraw, G. (2003). Self efficacy beliefs in college statistics courses. Contemporary Educational Psychology, 28, 161-186. doi: 10.1016/ S0361-476X(02)00015-2 DOI: https://doi.org/10.1016/S0361-476X(02)00015-2
Furnham, A., & Chamorro-Premuzic, T. (2004). Personality and intelligence as predictors of statistics examination grades. Personality and Individual Differences, 37, 943-955. doi: 10.1016/j. paid.2003.10.016 DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.10.016
Goetz, T., Bieg, M., Lüdtke, O., Pekrun, R., & Hall, N. (2013). Do girls really experience more anxiety in mathematics? Psychological Science, 24(10), 2079-2087. doi: 10.1177/0956797613486989 DOI: https://doi.org/10.1177/0956797613486989
Gunderson, E., Ramirez, G., Levine, S., & Beilock, S. (2012). The role of parents and teachers in the development of gender-related math attitudes. Sex Roles, 66(3-4). doi: 10.1007/s11199-011-9996-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-011-9996-2
Hair, P., & Hampson, S. E. (2006). The role of impulsivity in predicting mala daptative behaviour among female stu dents. Personality and Individual Differences, 40, 943-952. doi: 10.1016/j. paid.2005.10.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.10.002
Harding, S. P., & Terrell, F. (2006). The relationship between math anxiety and math performance among African American college students. Journal of Black Psychology, 32(3), 329-338. Doi: 10.1177/0095798406291644
Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 33-46. https://doi.org/10.2307/749455 DOI: https://doi.org/10.5951/jresematheduc.21.1.0033
Hernández, D., & Espinoza, S. (2018). La ansiedad matemática en estudiantes de educación primaria y su relación con el rendimiento académico. Universidad Nacional de Costa Rica.
Hopko, D. R., Mahadevan, R., Bare, R. L., & Hunt, M. K. (2003). The Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS): Construction, validity, and reliability. Assessment, 10(2), 178-182. doi: 10.1177/1073191103010002008. DOI: https://doi.org/10.1177/1073191103010002008
Jackson, C. D., & Leffingwell, R. J. (1999). The role of instructors in creating math anxiety in students form kindergarten through college. The Mathematics Teacher, 92(7), 583-586. DOI: https://doi.org/10.5951/MT.92.7.0583
Macías Martínez, D., & M. R. Hernández Pozo (2008), Indicadores conductuales de ansiedad escolar en bachilleres en función de sus calificaciones en un examen de matemáticas. Universitas Psychologica, 7(3), 767-785. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64770313
MINEDUC. (2015). Bases Curriculares 7° básico a 2° medio. Ministerio de Educación de Chile. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-34949_Bases.pdf
Moher, D., A. Liberati, J. Tetzlaff, A., & Altman, D. (2009). “Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoS Medicine 6(7), 7. doi: 10.1371/journal.pmed.1000097. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
Monje Parrilla, J., Pérez Tyteca, P., & Castro Martínez, E. (2012). Resolución de problemas y ansiedad matemática: Profundizando en su relación. UNION Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 31, 81–97. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/820/530
Molina, E. (2012). Factores de la actitud y ansiedad al aprendizaje de la matemática en estudiantes adolescentes de la ciudad de Milagro. La relación de la estructura familiar y el rendimiento académico. UNIÓN - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 8(29). https://www.union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/876
Mourad, O., Hossam, H., Zbys, F., & Ahmed, E. (2016). Rayyan: una aplicación web y móvil para revisiones sistemáticas. Systematic Reviews, 5, 210. doi: 10.1186/s13643-016-0384-4.
Mula-Falcón, J., & Caballero, K. (2022). Neoliberalism and its impact on academics: a qualitative review. Research in Post-Compulsory Education, 27(3), 373-390. doi: 10.1080/13596748.2022.2076053 DOI: https://doi.org/10.1080/13596748.2022.2076053
Onwuegbuzie, A. J., & Daley, C. E. (1999). Perfectionism and statistics anxiety. Personality and Individual Differences, 26, 1089-1102. doi: 10.1016/S0191 8869(98)00214-1 DOI: https://doi.org/10.1016/S0191-8869(98)00214-1
Ouzzani, M., Hammady, H., Fedorowicz, Z., & Elmagarmid, A. (2016). Rayyan—a web-based tool for systematic reviews. Systematic Reviews, 5(1), 210. doi: 10.1186/s13643-016-0384-4 DOI: https://doi.org/10.1186/s13643-016-0384-4
Palacios Núñez, M., Toribio López, A., & Deroncele Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 134-145. https://www.researchgate.net/publication/354609883
Peker, M., & Halat, E. (2008). The pre-service elementary school teachers’ mathematics anxiety and their teaching anxiety. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(4), 335-345. DOI: https://doi.org/10.12973/ejmste/75302
Pérez-Tyteca, P. (2012). La ansiedad matemática en estudiantes de educación secundaria obligatoria: Análisis de su relación con la resolución de problemas [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Repositorio Institucional de la Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/10481/23293/1/2108144x.pdf
Pérez-Tyteca, P., Castro, E., Segovia, I., Castro, E., Fernández, F., & Cano, F. (2009). El papel de la ansiedad matemática en el paso de la educación secundaria a la educación universitaria. PNA, 4(1), 23-35. http://hdl.handle.net/10481/3510 DOI: https://doi.org/10.30827/pna.v4i1.6171
Pérez Martínez, R. C. (2022). Ansiedad matemática y aprendizaje geométrico: una reflexión acerca de sus implicaciones en el contexto formativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 3553-3567. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2860 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2860
Ramirez, G., Shaw, S. T., & Maloney, E. A. (2018). Math anxiety: Past research, promising interventions, and a new interpretation framework. Educational Psychologist, 53(3), 145–164. https://doi.org/10.1080/00461520.2018.1447384 DOI: https://doi.org/10.1080/00461520.2018.1447384
Ramírez, C., Mainhard, T., & Van der Werf, G. (2018). The effect of math anxiety on math performance in university students: The mediating role of cognitive load and math self-efficacy. Journal of Mathematical Behavior, 50, 1-13. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1411981.pdf
Saravia, G., & Mollá, R. M. (2016). La competencia matemática: Un análisis de las concepciones y creencias de estudiantes de magisterio. Educación Matemática, 28(3), 163-194. Doi: 10.6018/educmat.28.3.244791
Sagasti-Escalona, L. (2019). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes universitarios de primer ingreso en una universidad pública chilena (Tesis de Magíster). Universidad de Chile.
Sesé, A., Jiménez, R., Montaño, J. J., & Palmer, A. (2015). ¿Pueden las actitudes hacia la estadística y la ansiedad estadística explicar el rendimiento de los estudiantes? Revista de Psicodidáctica, 20(2), 285-304. 285-304. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17541412005 DOI: https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.13080
Sunkel, G., & Paz, M. (2020). La región iberoamericana y sus particularidades para la investigación. Innovación y Desarrollo Regional, 8(3), 67-80. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/198311
Suinn, R. M., Edie, C. A., Nicoletti, J., & Spinelli, P. R. (1972). The MARS, a measure of mathematics anxiety. Psychometric data. Journal of Clinical Psychology, 28, 373–375. doi: 10.1002/1097-4679(197207)28:3+<373::aid-jclp2270280320>3.0.co;2-c. DOI: https://doi.org/10.1002/1097-4679(197207)28:3+<373::AID-JCLP2270280320>3.0.CO;2-C
Tobias, S., & Weissbrod, C. (1980). Anxiety and mathematics: An update. Harvard Educational Review, 50(1), 63-79. Doi: https://doi.org/10.17763/haer.50.1.xw483257j6035084 DOI: https://doi.org/10.17763/haer.50.1.xw483257j6035084
Villamizar, G., Araujo, T. Y., & Trujillo, W. J. (2020). Relación entre ansiedad matemática y rendimiento académico en matemáticas en estudiantes de secundaria. Ciencias Psicológicas, 14(1). Doi: https://doi.org/10.22235/cp.v14i1.2174 DOI: https://doi.org/10.22235/cp.v14i1.2174
Vigil-Colet, A., Lorenzo, U., & Condon, L. (2008). Development and validation of the Statistical Anxiety Scale. Psicothema, 20, 174-180. https://www.psicothema.com/pdf/3444.pdf DOI: https://doi.org/10.1037/t62688-000
Wood, E. F. (1988). Math anxiety and high school students. Education, 109(2), 209-213.
Zan, R., & Di Martino, P. (2007). Attitudes towards mathematics: Overcoming the positive/negative dichotomy. The Montana Mathematics Enthusiast, 3(1), 157 168. https://www.researchgate.net/publication/228759042