Classroom interaction. A pedagogical experience on reconciliation

Main Article Content

Claudia Inés Carreño

Abstract

The process of a virtual course entitled “Pedagogies and policies of reconciliation: limits and possibilities of a concept under debate” is systematized. This course focuses on pedagogical practice, pedagogical approach, the pedagogical design of the educational platform used, pedagogical materials, activities, classroom environment, class timing/sequence/pace, and, above all, the interaction, assessments, perceptions, and feelings of course participants. The results of the implementation of this experience indicate that it was an enjoyable, inclusive, motivating, and learning-generating formative experience. These results are also valuable inputs for validating interactions in the design of online courses and the proposal of reconciliation themes that are so necessary in a fractured and competitive society such as today's. This course was a space for sharing experiences from their own daily lives, as well as from the experiences of their peers and teachers. What is presented here are innovative pedagogical practices that can be used in other courses or programs and thus expand their educational principles and purposes.

Article Details

How to Cite
Carreño, C. I. (2025). Classroom interaction. A pedagogical experience on reconciliation. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 7(2), 1–13. https://doi.org/10.22320/reined.v7i2.7442
Section
Experiencias Pedagógicas
Author Biography

Claudia Inés Carreño, Universidad de Los Andes

Miembro del Grupo de Investigación Estudios Interdisciplinarios sobre Desarrollo / Universidad de Los Andes, Centro Interdisciplinario de Estudios sobre Desarrollo -Cider, Facultad de Ciencias Sociales

References

Álvarez, I., & Pulgarín, S. (2016). Sobre las interacciones en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Reflexiones Pedagógicas URosario, 5, 2-6. https://doi.org/10.48713/10336_12064

Borgobello, A., Sartori, M., & Roselli, N. (2016). ¿Cómo interactuamos aquí y allá? Análisis de expresiones verbales en una clase presencial y otra virtual a partir de dos sistemas de codificación diferentes. Revista De La Educación Superior, 45(179), 95-110. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.003

Castillejo, A. (2016). Introducción El investigador como extraño. En: Castillero, A. Poética de lo otro: Hacia una antropología de la guerra, la soledad y el exilio interno en Colombia. pp. 19-36. Ediciones Uniandes.

Cambra, M. (2013). Investigar la interacción en las clases de lenguas. Cultura y Educación, 25(4), 429-440. 10.1174/113564013808906807 DOI: https://doi.org/10.1174/113564013808906807

Carreño, C.I., Durán, A., Mancera, C., & García, C.I. (2020). Estrategias, recursos e interacciones en clase: aportes para la formación posgradual en administración y afines. Educação e Pesquisa [online], 46(27), 1-21. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046212749 DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046212749

Davies, R. (2007). Classroom interactions: Exploring the practices of high- and low-expectation teachers. British Journal of Educational Psychology, 77, pp. 289–306. https://doi.org/10.1348/000709906X101601 DOI: https://doi.org/10.1348/000709906X101601

Devkota, H. R., Sijali, T. R., Bogati, R., Ahmad, M., Shakya, K. L., & Adhikary, P. (2021). The impact of COVID-19 on mental health outcomes among hospital fever clinic attendants across Nepal: A cross-sectional study. PloS one, 16(3). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0248684 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0248684

Domínguez, M.A. (2011). Los modos de intercambios de significados en clases de física secundaria: procesos de negociación. [Tesis doctoral inédita] Doctorado en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, La Plata.

Dussel, I. Canal ICEP. Abril 23 de 2022. La clase en pantuflas. Diálogos sobre pedagogía. Instituto Superior de Estudios Pedagógicos [video: https://www.youtube.com/watch?v=6xKvCtBC3Vs]

Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Paidós Educador.

Facultad de Ciencias Sociales (sf). Pedagogías y políticas de la reconciliación: límites y posibilidades de un concepto en Debate. Noticias. [https://cienciassociales.uniandes.edu.co/lenguas-cultura/noticia/]

Cruz-González, J.L., & Ruíz-Carrillo, E. (2021). Estrategias discursivas y la opinión del alumnado sobre la interacción con el docente. Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social, 7(1), 43-67. doi: 10.22402/j.rdipycs.unam.7.1.2021.299.43-67 DOI: https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.7.1.2021.299.43-67

García, C. (2021). Podcast de presentación del Tesauro de la reconciliación. Material del curso

García, C. (2022). Video de presentación del libro Materiales didácticos. Material del curso

Gómez, R.F. (2021). Segunda parte de la entrevista presentada como material para trabajo autónomo. Primera y segunda versión del curso.

Godino, J. D., & Llinares, S. (2000). El interaccionismo simbólico en educación matemática. Educación Matemática, 12(01), pp. 70-92. DOI: https://doi.org/10.24844/EM1101.04

Gopal, R., Singh, V., & Aggarwal, A. (2021). Impact of online classes on the satisfaction and performance of students during the pandemic period of COVID 19. Education and Information Technologies, 26(6), pp. 6923-6947. 10.1007/s10639-021-10523-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-021-10523-1

Guerrero, L. (2022). Video de presentación del libro Materiales didácticos. Material del curso

Jackson, L. (2021). Rethinking inequalities while teaching and learning online. In: Oleksiyenko, A., Blanco, G., Hayhoe, R., Jackson, L., Lee, J., Metcalfe, A., Sivasubramaniam, M., & Zha, Q. (2021). Comparative and international higher education in a new key? Thoughts on the post-pandemic prospects of scholarship. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 51(4), 612–628. doi: 10.1080/03057925.2020.1838121 DOI: https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1838121

Juárez, J. A., Chamoso Sánchez, J. M., & González Astudillo, M. T. (2020). Interacción en foros virtuales al integrar modelización matemática para formar ingenieros. Enseñanza de las Ciencias, 38(3), 161-178. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3041 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3041

Lipnisky, P. Canal La Educación Prohibida. Agosto 13 de 2012. La Educación Prohibida [video: https://www.youtube.com/watch?v=-1Y9OqSJKCc]

Murcia, P. (2015). Clase Invertida - Flipped Classroom. Reflexiones Pedagógicas URosario, 2, 2-7. https://repository.urosario.edu.co/server/api/core/bitstreams/1391bf3d-17b5-4a52-bea5-f4fed9eeb1c3/content

Pereira, C., & di Stefano, M. (2007). El taller de escritura en posgrado: Representaciones sociales e interacción entre pares. Revista Signos, 40(64), 405-430. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=157013771007 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342007000200007

Razo, A., & Cabrero, I. (2016). El poder de las interacciones educativas en el aprendizaje de los jóvenes. Análisis a partir de la videograbación de la práctica docente en Educación Media Superior en México, pp. 4-74. CIDE, PIPE, SED. México.

Serrano, J.F. (2021). Primera presencialidad virtual. Primera versión del curso. Material del curso

Serrano, J.F. (2022). Video de bienvenida al libro Materiales didácticos. Material del curso

Shapiro, B., & Garner, B. (2022). Classroom interaction geography: visualizing space & time in classroom interaction. Journal of Research on Technology in Education, 54(5), 769-783, doi: 10.1080/15391523.2021.1927265 DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2021.1927265

Torres, A. (1999). La sistematización de experiencias educativas: reflexiones sobre una práctica reciente. Pedagogía y Saberes, (13), 5-15. https://doi.org/10.17227/01212494.13pys5.15 DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.13pys5.16