Institutional policy and inclusive practices: teacher perceptions of higher education in Chile
Main Article Content
Abstract
Inclusion and diversity are essential pillars of current educational policies, especially in higher education, where their effective implementation remains a challenge. In this context, private universities must translate regulatory frameworks into practices that promote a truly inclusive culture. This article interprets the perceptions of academics in Early Childhood Education and Basic Education Pedagogy at a private university in Santiago, Chile, regarding the contribution of their institutional policy on inclusion and diversity. The research, with a qualitative approach and interpretive paradigm, adopted a micro-ethnographic design that combined desk and fieldwork. Semi-structured interviews and documentary analysis were applied, organizing the data into four theoretical categories using an inductive approach. The results show a gap between theory and practice in the implementation of the policy. Although theoretical knowledge exists, there are evident shortcomings in the practical tools to apply it. The Inclusion Unit is little known and its effectiveness is perceived as limited. It is concluded that it is necessary to strengthen dissemination, training, and teacher support in the area of inclusion, moving toward an institutional transformation that allows inclusion to be expressed in everyday university practices.
Article Details
References
Álvarez-Gayou Jurgenson, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y metodología. México D.F.: Paidós.
Arellano Cárdenas, P., & Herrera Fernández, V. (2024). Inclusión de estudiantes con discapacidad en la educación superior en Chile: Alcances y desafíos. Revista Estudios de Políticas Públicas, 10(1), 41–63. https://doi.org/10.5354/0719-6296.2024.73176 SciELO
Araneda Gómez, P., Mancilla Rubio, A., & Sánchez León, N. (2023). Educación para todos: Barreras y facilitadores de la inclusión en educación superior. Human Review, 13(2), 1–15. 10.37467/revhuman.v11.4015
Castillo, P. (2021). Inclusión educativa en la formación docente en Chile: tensiones y perspectivas de cambio. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(43), 359-375. https://doi.org/10.21703/rexe.20212043castillo19
Contreras, M. I., Duryea, S., & Martínez, C. (2023). Perspectivas de investigación: ¿Qué impacto tuvo la pandemia de la COVID-19 en la transición a la educación postsecundaria de los alumnos con discapacidad? Inter-American Development Bank. https://doi.org/10.18235/0005050
De la Herrán, A. (2017). Reflexiones pedagógicas desde el enfoque radical e inclusivo de la formación. FahrenHouse.
Fernández, J. M. (2012). Capacidades y competencias docentes para la inclusión del alumnado en la educación superior. Revista de la Educación Superior, 41(162), 9-24. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60425033001
Hernández Sampieri, R. (2006). Metodología de la Investigación. Editorial Mc Graw Hill. México.
Herrera, J. I., Parrilla, Á., Blanco, A., & Guevara, G. (2018). La Formación de Docentes para la Educación Inclusiva. Un Reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100021
Márquez, C., Sandoval, M., Sánchez, S., Moriña, S., Morgado, B., Moreno-Medina, I., García, J. A., Díaz-Gandasegui, V., & San Miguel, B. (2021) Evaluación de la Inclusión en Educación Superior Mediante Indicadores. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(3), 33-51. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.3.003
Ministerio de Educación. (2016). Orientaciones para la construcción de comunidades educativas inclusivas. Ministerio de Educación, División de Educación General, Coordinación Nacional de Inclusión y Diversidad. https://media.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/28/2017/07/Orientaciones-Comunidades-Educativas-Inclusivas.pdf
OCDE (2010). Panorama de la educación 2010. Indicadores de la OCDE. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/es/publications/reports/2010/09/education-at-a-glance-2010_g1ghcd89/eag-2010-es.pdf
Ovalle Ramírez, C. P. (2022). Propuesta metodológica para abordar las experiencias de los estudiantes en los nuevos Centros de Formación Técnica estatales en Chile. Revista Educación Las Américas, 12(1). https://doi.org/10.35811/rea.v12i1.178
Pedraja-Rejas, L., Bernasconi, A., Rodríguez-Ponce, E., & Muñoz-Fritis, C. (2023). Inclusión en educación superior: Un análisis de tendencias desde la perspectiva bibliométrica. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 49(2), 109–132. https://doi.org/10.4067/S0718-07052023000200109
Salinas Alarcón, M., Lissi, M.-R., Medrano Polizzi, D., Zuzulich Pavez, M.-S., & Hojas Loret, A.-M. (2021). La inclusión en la educación superior: Desde la voz de estudiantes chilenos con discapacidad. Revista Iberoamericana de Educación, 63(1), 1–18. https://doi.org/10.35362/rie639502
Soria-Barreto, K., Yáñez-Galleguillos, L. M., & Zúñiga-Jara, S. (2022). Representaciones sociales y actitudes de docentes universitarios chilenos sobre la diversidad sexual estudiantil. Sustainability, 14(3), 1722. https://doi.org/10.3390/su14031722
UNESCO. (2003). Overcoming exclusion through inclusive approaches in education. A challenge & a vision. Conceptual paper. ED.2003/WS/63 UNESCO document 134785, http://www.unesco.org/education/inclusive
Villalobos Saldivia, I. (2022). Inclusión educativa en contextos de educación superior: una revisión narrativa. Revista Sul-Americana de Psicología, 9(1), 1–15. https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/183789
WORLD HEALTH ORGANIZATION (2011) World report on disability. https://iris.who.int/handle/10665/44575