Profesionalización docente, enfoque de género y recursos pedagógicos
Main Article Content
Abstract
This essay links and stresses the themes: teaching professionalization, gender focus and pedagogical resources, enabling a critical-educational reflection on them. Under an inclusive perspective, the interrelation of the aforementioned topics is intended, given that there is little theoretical-empirical evidence on these. Through a bibliographic and normative review, the gender perspective is addressed as a fundamental topic when it comes to professionally training teachers so that they appropriately use teaching resources within Chilean classrooms, in pursuit of a NON-sexist education. The deep meaning of this story is to make known the current state of the issues in question, in addition to providing ideas that lead the current Chilean educational system and its teachers to reflect and make political-administrative decisions regarding the incorporation of the approach. gender in the initial and continuing training processes, in favor of the learning and comprehensive development of the student body at the different levels of formal education.
Article Details
References
Agencia de Calidad de la Educación (2023). Uso de datos referidos a género en educación ¿Cómo analizar los datos diferenciados por género a partir de resultados de aprendizaje? https://diagnosticointegral.agenciaeducacion.cl/documentos/Ficha_Comunidad_Educativa_Uso_de_datos_referidos_g%C3%A9nero.pdf
Defensoría de la Niñez, (2023). Guía temática: Enforque de género.https://www.defensorianinez.cl/wp-content/uploads/2023/05/Guia-Educativa_Enfoque-de-genero_web_2.pdf
Lamas, M. (2000). Diferencias de sexo, género y diferencia sexual. Cuicuilco, 7(18), https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35101807
Ley 20529 de 2011. Sistema nacional de aseguramiento de la calidad de la educación parvularia, básica y media y su fiscalización. 27 de agosto de 2011. https://bcn.cl/39lcd
Ley 21545 de 2023. Establece la promoción de la inclusión, la atención integral, y la protección de los derechos de las personas con trastorno del espectro autista en el ámbito social, de salud y educación. 10 de marzo de 2023. https://bcn.cl/3c7ek
López, V., González, P., Manghi, D., Ascorra, P., Oyanedel, J. C., Redón, S., & Salgado, M. (2018). Políticas de inclusión educativa en Chile: Tres nudos críticos. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(157). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3088
Mineduc. (2015). Unidad de Equidad de Género, Educación para la igualdad de Género Plan 2015-2018. Recuperado de: https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2017/01/CartillaUEG.pdf
Mineduc. (2017). Enfoque de género, Incorporación en los instrumentos de Gestión Escolar. http://convivenciaescolar.mineduc.cl/wp-content/uploads/2019/01/Cartilla-Enfoque-de-G%C3%A9nero-en-Gesti%C3%B3n-Escolar.pdf
Pérez, C. (2020). La incorporación de la perspectiva de género en la academia: una reflexión desde la Epistemología de la complejidad y la teoría de sistemas. Documento sin publicar.
Reyes, J. (2006). Trabajadoras(es) de la educación superior y reproducciones de género. Calidad en la Educación, (24), 397-422. https://doi.org/10.31619/caledu.n24.284
SITEAL (2023). Educación y género: Documento de eje. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/siteal_educacion_y_genero_20190525.pdf
Subsecretaria de Educación Parvularia (2023). Enfoque de género en la educación parvularia: una oportunidad para el bienestar integral. Orientaciones para su transversalización en el nivel. https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/2023/10/Enfoque-Ge%CC%81nero-Educacion-Parvularia.pdf
Vidal, F., Pérez, I., Barrientos, J., & Gutiérrez, G. (2020). Education in Gender Times. Considerations for a Non-Sexist and Non-Genderist Education. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(2), 21-37. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-73782020000200021