Masculinities in Education Preschool, from an epistemic injustice

Main Article Content

Valentín Américo Díaz Montecino
Rodrigo Arellano Saavedra

Abstract

This paper is positioned from the viewpoint of the author Ficker on epistemic injustice, whose phenomenon is represented by the iniquity in the distribution of epistemological goods such as knowledge, education or information. For the analysis we will take the distribution of the epistemic good of knowledge and education. The aim is to analyze the epistemic good of education focusing and centering it on the first educational level, which is early childhood education. Within this educational level of early childhood, the epistemic injustice around the stereotyped professional role and the feminized nature of the profession will be analyzed. This epistemic injustice will be examined in relation to the professional male in early childhood education, reflecting on the low contribution of men to knowledge in the area of early childhood and the possible factors that produce it. In conclusion, it is possible to mention that it is necessary for people inserted in society to become virtuous listeners and to be able to identify and combat the characteristics of epistemic injustice not only in the area of education, but also in other feminized and masculinized work contexts within society.

Article Details

How to Cite
Díaz Montecino, V. A., & Arellano Saavedra, R. (2025). Masculinities in Education Preschool, from an epistemic injustice. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 7(2), 1–9. https://doi.org/10.22320/reined.v7i2.7369
Section
Reflexiones Pedagógicas
Author Biography

Valentín Américo Díaz Montecino, Universidad Católica del Maule

Facultad de Ciencias de la educación

References

Adlerstein, C., & Pardo, M. (2024). Formando profesionalismo desde las asociaciones de Educación Infantil: Discursos de su profesorado en Chile. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 28(1), 51-73. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i1.29674

Aguayo, F., & Sadler, M. (2011). Masculinidades y políticas públicas. Santiago: Universidad de Chile. Disponible en https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/122642.

Alzate Orrego, L., Pineda Valencia, M. C., & Villa Gómez, A. (2022). Género masculino en el trabajo social (Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Minuto de Dios).

Calderón-Guevara, C., & Carrera-Pillalazo, J. P. (2022). Feminización del magisterio ecuatoriano. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 2641-2665. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1678

Chávez Irigoyen, C. (2023). Género y educación superior: una mirada al sistema universitario desde las trayectorias estudiantiles. SINEDU

Fricker, M. (2007). Injusticia epistémica. El poder y la ética del saber. Inglaterra: Herder Editorial. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198237907.001.0001

González Castro, C., & Torres Anticura, B. (2022). Identidad profesional de estudiantes de educación parvularia pertenecientes a una universidad pública regional chilena a través de sus autobiografías. Revista Educación, 46(2), 100-113. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47948 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47948

Henao-Cardona, L. M. (2025). Cuerpos masculinos, espacios feminizados: repensando las relaciones de poder en la educación preescolar. CONfines de relaciones internacionales y ciencia política, 21(40), 122-142. DOI: https://doi.org/10.46530/cf.vi40/cnfns.n40.p122-142

Lamas, M. (2018). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. C. Carretero.

Marabini, A. (2022). Critical thinking and epistemic injustice in education. In Critical thinking and epistemic injustice: An essay in epistemology of education (pp. 167-217). Cham: Springer International Publishing. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-95714-8_6 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-95714-8_6

Martín Vidaña, D. (2023). La ausencia de niños en la educación y atención de la primera infancia. Una cuestión de Masculinidades. Géneros: Revista multidisciplinaria de estudios de género, 12(3), 302-321. http://dx.doi.org/10.17583/generos.12214 DOI: https://doi.org/10.17583/generos.12214

Ministerio de Educación (2020). Informe de Caracterización de la Educación Parvularia, preliminar 2020. Descripción estadística del sistema educativo asociado al nivel de Educación Parvularia en Chile. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/15030

Ovando Cura, V., & Falabella, A. (2021). Hombres de cotona verde: Trayectorias formativas y profesionales de educadores de educación inicial. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(44), 149-163. http://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v20.n43.2021.009. DOI: https://doi.org/10.21703/0718-5162.v20.n43.2021.009

Pastor Mier, M. (2022). Una educación libre de estereotipos de género. La coeducación en Educación Infantil. Tesis para grado en magisterio en educación infantil curso 2021/2022, Facultad de Educación. Universidad de Cantabria

Rocha de Freitas, O. C. (2024). Entre techos de cristal y contradicciones en la gestión educativa democrática: un estudio sobre la feminización de la educación y la ocupación de los espacios de conducción en las escuelas (Taguatinga, Distrito Federal, Brasil, 2016-2020) (Doctoral dissertation, Universidad Nacional de La Plata).

Sánchez Vera, M. D. M. (2022). Pasado, presente y futuro de la Educación Infantil en España. investigadores e investigadoras en educación infantil, RELAdEI 11(1). https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/8116

Seguel-Arriagada, A., & Vera-Sagredo, A. (2023). Identidad Sexual: Configuraciones de significado desde discursos activos y prescriptivos del cuerpo académico. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(1), 1-18. DOI: https://doi.org/10.30827/relieve.v29i1.26799

Sullivan, V., Coles, L., Xu, Y., Perales, F., & Thorpe, K. (2020). Beliefs and attributions: Insider accounts of men’s place in early childhood education and care. Contemporary Issues in Early Childhood, 21(2), 126-137. https://doi.org/10.1177/1463949120929462 DOI: https://doi.org/10.1177/1463949120929462

Tena, R. R., Sánchez, R. B., Castillo, J. J. G., & Rodríguez, A. P. (2024). Análisis de la competencia digital docente en Educación Infantil: Perfil e identificación de factores que influyen. Bordón: Revista de pedagogía, 76(2), 45-63. doi: https://doi.org/10.13042/Bordon.2024.100427 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2024.100427

Vargas Torres, M. E. (2022). Incidencia del enfoque de género en la formación inicial de estudiantes de educación parvularia y durante el ejercicio docente de educadoras de párvulos. Tesis para optar al grado de Magíster en Estudios de Género y Cultura Mención Ciencias Sociales, Universidad de Santigo. doi: 10.58011/6ern-9a83

Yurrebaso Macho, A. (2021). Políticas públicas en defensa de la inclusión, la diversidad y el género iv interculturalidad y derechos humanos. Ediciones Universidad de Salamanca. doi: https://doi.org/10.14201/0AQ0312 DOI: https://doi.org/10.14201/0AQ0312