Urban oasis: A thermal retrofitting proposal for the Santiago metro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22320/07190700.2019.09.02.02

Keywords:

heating and cooling, subway stations, public space

Abstract

The underground stations of the Santiago Metro can experience temperatures of around 32°C in the platform area during the summer season, thereby directly affecting public transport users. Similar situations occur in other subway systems of the world and the solutions implemented have not been able to solve the problem entirely, even resulting in high operating and maintenance costs. This article presents a passive thermal retrofitting proposal that takes the Tobalaba L1 Santiago Metro station as its case study. Taking advantage of the existing ventilation shafts, an evaporative cooling system was simulated that seeks to reduce the temperature in the platform area and at the same time contribute to reviving the public space on the surface. The proposed solution made it possible to decrease the average temperature 2.5°C in the summer and 3.6°C in the winter. This demonstrates that it is possible to match the scope of some active solutions, but with lower costs associated with zero energy consumption and the use of existing elements, and with improvements in the conditions of public space by incorporating the qualitative factor from architecture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Esteban Omar Bugueño Lara, Universidad de Santiago de Chile, Santiago, Chile.

Magister Integrado en Diseño Arquitectónico

ebuguenolara@gmail.com

References

AENOR (2006). Ergonomía del ambiente térmico. Determinación analítica e interpretación del bienestar térmico mediante el cálculo de los índices PMV y PPD y los criterios de bienestar térmico local (ISO 7730:2005). UNE-EN ISO 7730:2006. Madrid: AENOR.

AENOR (2008). Parámetros del ambiente interior a considerar para el diseño y la evaluación de la eficiencia energética de edificios incluyendo la calidad del aire interior, condiciones térmicas, iluminación y ruido. UNE-EN 15251:2008. Madrid:AENOR.

AMERICAN SOCIETY OF HEATING, REFRIGERATING AND AIRCONDITIONING ENGINEERS, INC. (2017). AHSRAE Handbook Fundamentals. Atlanta: ASHRAE.

Arballo, B., Kuchen, E., Alamino-Naranjo, Y. y Alonso-Frank, A. (2016). Evaluación de Modelos de Confort Térmico para Interiores. En: VIII Congreso Regional de Tecnología de la Arquitectura – CRETA, Universidad Nacional de San Juan, Islas Malvinas.

Arden, C. (2013). London underground tunnels to heat homes. Islington now. Recuperado de http://islingtonnow.co.uk/londonunderground-tunnels-to-heat-homes/.

Con 106 ventiladores gigantes en 8 estaciones Metro capeará el calor (2018). La Hora. Recuperado de http://www.lahora.cl/2018/11/106-ventiladores-gigantes-8-estaciones-metrocapeara-calor/.

Fanger, P. O. (1973). Thermal Comfort. New York: McGraw-Hill Book Company.

Guzmán, J. M. (2017). La Gestión Municipal de áreas verdes en el gran Santiago. Santiago: Fundación Mi Parque.

Hendriks, M., Cubillo, J. M. y Cuesta, M. (2011). Refrigeración del Metro con Geotermia. Retos y experiencias de un caso real: Metro Madrid - Estación Pacífico. El Instalador, (482), 118-126.

Herrera, J. (2018). Tobalaba, Manquehue y La Cisterna son las estaciones de metro con mayor afluencia. El Mercurio recuperado de https://gobierno.udd.cl/cpp/noticias/2018/07/03/tobalabamanquehue-y-la-cisterna-son-las-estaciones-de-metro-con-mayorafluencia-el-mercurio/.

Herrero, R. (2009). Sistemas de Ventilación en Ferrocarriles Metropolitanos: Panorámica y Estrategias de Diseño. Proyecto fin de Carrera - Ingeniería Industrial. Universidad Carlos III de Madrid, Madrid, España.

Hoyt, T., Schiavon, S., Piccioli, A., Cheung, T., Moon, D. y Steinfeld, K. (2017). CBE Thermal Comfort Tool. Center for the Built Environment. Recuperado de http://comfort.cbe.berkeley.edu/EN.

Instalan megaventiladores para disminuir el calor en estaciones de Metro (2010). La Tercera. Recuperado de https://www.latercera.com/noticia/instalan-megaventiladores-para-disminuir-el-calor-enestaciones-de-metro/.

Instituto Nacional de Estadísticas (INE) (2019). Índices de Remuneraciones y Costo de Mano de Obra - IR ICMO. Instituto Nacional de Estadísticas Chile. Recuperado de https://www.ine.cl/estadisticas/laborales/ir-icmo.

Liencura, J. (2019). ¡Estamos fritos! Hasta 38º deben soportar pasajeros del transporte público en Santiago. Publimetro Chile. Recuperado de https://www.publimetro.cl/cl/noticias/2019/01/04/hasta-38oc-soportar-pasajeros-transantiago-metro.html.

Metro S.A. (2007). Anexos Estadísticos 2007. Santiago.

Metro S.A. (2010). Metro implementa mega ventiladores para disminuir calor en estaciones. Web Metro de Santiago. Recuperado de https://www.metro.cl/noticias/detalle/923.

Metro S.A. (2013). Metro inicia plan de verano 2013-2014. Web Metro de Santiago. Recuperado de https://www.metro.cl/noticias/detalle/1339.

Metro S.A. (2015). Especificaciones técnicas. Servicio de mantenimiento de sistemas de ventilación industrial y nebulizadores en estaciones de Metro S.A. Santiago.

ONDAC. Manual de Costos: Materiales y Actividades para la Construcción. Santiago: ONDAC, 2018.

The Norwegian Metereological Institute (2016). WeatherSpark. Recuperado de https://weatherspark.com/#!dashboard;loc=-33.4184,-70.6020.

Published

2019-12-31

How to Cite

Bugueño Lara, E. O. (2019). Urban oasis: A thermal retrofitting proposal for the Santiago metro. Sustainable Habitat, 9(2), 16–29. https://doi.org/10.22320/07190700.2019.09.02.02

Issue

Section

Artículos