The importance of Neon signs in Santiago’s nocturnal imaginary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22320/07183607.2018.21.38.05

Keywords:

Cultural Identity, lighting, Historical Monument, Cultural Property, Collective Memory

Abstract

The neon signs associated with street advertising in Santiago de Chile were consolidated as a symbol of the nightlife and the capital ́s bohemianism from the late 1920s to the eighties. Its artificial light enabled the social construction of different places and landscapes, thus generating spatial practices through a network of interpretations translated into a structure of the nocturnal lifestyle of the people of Santiago. The present investigation focuses on analyzing the values that have led these signs to be considered “urban imaginaries”, through the review of bibliographic sources, private photographic archives, blueprints and maps that lead to knowledge of the subject studied. This register of factors that contribute to the construction of a neon sign urban imaginary is linked to historical, patrimonial, design, lifestyle and other elements representative of the capital’s collective memory through media such as literature, photography, television and cinema.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Perelli-Soto, Universidad de Chile, Chile.

Magister en Diseño, Diseñador Gráfico de la Universidad de Chile, Departamento de Diseño. Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad de Chile. Región Metropolitana, Santiago de Chile.

José Marcelo Bravo-Sánchez, Universidad de Chile, Chile.

Doctor en Historia, Geografía e Historia del Arte: Sociedad, Territorio y Patrimonio, Profesor Asistente Instituto de Historia y Patrimonio. Facultad de Arquitectura y Urbanismo. Universidad de Chile.

Rodrigo Dueñas-Santander, Universidad de Chile, Chile.

Magister en Edición, Profesor Asistente Departamento de Diseño. Facultad de Arquitectura y Urbanismo. Universidad de Chile

References

ARMENGAUD, Marc; ARMENGAUD, Mathias y CIANCHETTA, Alessandra. Nightscapes (Land&Scapes Series). 1. S.l.: Editorial Gustavo Gili SL, 2009.

BAEZA, Manuel Antonio. Imaginarios sociales: apuntes para la discusión teórica y metodológica. Concepción, Chile: Editorial Universidad de Concepción, 2003.

CAILLOIS, Roger. Acercamiento a lo imaginario. Bogotá: Fondo de Cultura Económica, 1989.

CÓRDOVA AGUILAR, Hidelgardo. Los lugares y no lugares en geografía, Revista Espacio y Desarrollo, 2008, n° 20, pp. 5-17.

ELLUL, Jacques. The Technological Society. S.l.: Vintage Books, 1964.

ESTÉBANEZ ÁLVAREZ, José. Consideraciones sobre la Geografía de la Percepción, Paralelo 37, 1977, n° 1, pp. 5-22.

GIEDION, Sigfried. Mechanization Takes Command. Third Edit. S.l.: Oxford University Press, 1970.

GONZÁLEZ COLVILLE, Jaime. Una visión de la bohemia santiaguina de los años 20: Los poetas Armando Ulloa, Joaquín Cifuentes y Raimundo Echeverría, Boletín de la Academia Chilena de la Historia, 2015, vol. 81, n° 124, pp. 23-62.

HEFFER, Obder; MORA, Enrique; QUINTANA, Antonio; WEINSTEIN, Luis; SALGADO, S.; IBARRA, Macarena y MEGRINI, Claudio. HEFFER, MORA, QUINTANA Y WEINSTEIN: SANTIAGO CIEN AÑOS EN IMÁGENES. 1. Santiago, Chile: ARC Editores, 2016.

HIERNAUX-NICOLAS, Daniel; CORDERO, Allen y VAN DUYNEN MONTIJN, Luisa. Imaginarios sociales y turismo sostenible. San José, Costa Rica.: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), 2002.

HIERNAUX, Daniel y LINDÓN, Alicia. Geografía Urbana: una mirada desde América Latina. En: LINDÓN, Alicia, HIERNAUX, Daniel y BERTRAND, G. (eds.). Tratado de geografía humana. S.l.: Anthropos Editorial, 2006, pp. 95-128.

HIERNAUX, Daniel. Paisajes fugaces y geografías efímeras en las metrópolis contemporáneas. En: NOGUÉ, Joan (ed.). La construcción social del paisaje. Madrid: Biblioteca Nueva, 2007, pp. 241-262.

KOOLHAAS, Rem. Delirious New York: A Retroactive Manifesto for Manhattan. S.l.: The Monacelli Press, 1978.

LINDÓN, Alicia. El habitar la ciudad, las redes topológicas del urbanita y la figura del transeúnte. En: SÁNCHEZ, Diego y DOMÍNGUEZ, Luis Ángel (coord.). Identidad y espacio público: ampliando ámbitos y prácticas, Madrid: Gedisa, 2014, pp. 55-76.

LINDÓN, Alicia. La experiencia espacial de la ciudad: rutinas y resistencias en lo cercano y lo lejano. En: SÁNCHEZ GONZÁLEZ, Diego y EGEA JIMÉNEZ, Carmen (coord.). La ciudad, un espacio para la vida: miradas y enfoques desde la experiencia espacial. Universidad de Granada, 2013, pp. 227-246.

MILLER, Samuel y FINK, Donald. NEON SIGNS: Manufacture, Installation, Maintenance. First Edit. New York, NY: McGRAW-HILL BOOK COMPANY, INC, 1935.

MORALES YAGO, Francisco. La geografía de la percepción: una metodología válida aplicada al caso de una ciudad de tipo medio- pequeño. El ejemplo de Yecla (Murcia), Papeles de Geografía, 2012, no° 55-56, pp. 137-152.

NOGUÉ I FONT, Joan (ed.). El paisaje en la cultura contemporánea. 2a Edición. Madrid: Biblioteca Nueva, pp. 304, 2013.

NOGUÉ I FONT, Joan. Sentido del lugar, paisaje y conflicto (artículo invitado), Geopolítica (s), 2014, vol. 5, no 2, pp. 155-163.

NOGUÉ I FONT, Joan. La contribución en la generación de marcas territoriales, Boletin de Asocxiacio ́n de Goegrafo españoles, 2017, n° 74, pp. 143-160.

RIBBAT, Christoph. Flickering Light: A History of Neon. First Edit. London: Reaktion Books, 2013.

RODRÍGUEZ MARTÍN, Nuria. «La invasión de los bárbaros del anuncio». Una historia de la publicidad exterior en Madrid, 1900-1936, Revista internacional de Historia de la Comunicación, 2016, n° 7, pp. 42-66.

SARTRE, Jean Paul. La imaginación. Barcelona: Edhasa, 2006.

SILVA TELLEZ, Armando. Imaginarios urbanos. Bogotá: Grupo TM (Tercer Mundo Editores), 1992.

STERN, Rudi. The New Let There be Neon. Cincinnati, Ohio.: ST Publications, INC, 1995.

TAYLOR, Charles. Imaginarios sociales modernos. Barcelona: Paidós, 2006.

ZUSMAN, Perla. La geografía histórica, la imaginación y los imaginarios geográficos, Revista de geografía Norte Grande, 2013, n° 54, pp. 51-66.

Published

2018-11-30

How to Cite

Perelli-Soto, B., Bravo-Sánchez, J. M., & Dueñas-Santander, R. (2018). The importance of Neon signs in Santiago’s nocturnal imaginary. Urbano, 21(38), 58–69. https://doi.org/10.22320/07183607.2018.21.38.05

Issue

Section

Artículos