The evolution of accessible train stations in Madrid: A map study approach (2009-2020)
DOI:
https://doi.org/10.22320/07183607.2022.25.45.07Keywords:
accessibility, urban mobility, people with disabilities, public transport, train networkAbstract
Most of Madrid is covered by an extensive train network that allows thousands of people to commute by train daily. However, some collectives with either permanent or temporary disabilities, may find obstacles that limit their access to the station, the carriages, or both. By studying the information available on graphic maps, which is the common source for passengers to know whether a station is accessible or not before reaching it, the number of accessible stations, and how they have evolved from 2009 to 2020, has been studied. The study has analyzed the degree of inclusiveness that Madrid’s train network provided in the aforementioned period regarding complete accessibility, partial accommodations, and whether the carriages of the arriving trains were accessible. As a result, both the map analysis and quantitative data collection have shown that although the total number of accessible stations increased over the studied period, their irregular variations may reflect the modifications in public regulations. Thus, Madrid can be an example of how to study the level of accessibility in the train network in order to determine the consequences of sprawl in urban accessibility, and how this can hinder full access for all people to every point of the city.
Downloads
References
ABELLA, B. (2015). Ausencia de seguridad en andenes de cercanías de Atocha y Nuevos Ministerios. Cermi Semanal. Recuperado de http://semanal.cermi.es/noticia/aqui-discriminan-seguridad-atocha-nuevos-ministerios.aspx
Adif, Renfe y Ministerio de Fomento (2009). Guía de servicios ferroviarios para viajeros con discapacidad. Accedido el 25 de mayo de 2022 https://www.vialibre-ffe.com/PDF/guiadiscapacidad.pdf
Adif, Renfe y Ministerio de Fomento (2018). Plan Integral de mejora de los Servicios de Cercanías de Madrid (Inversiones para el periodo 2018-2025). Accedido el 25 de mayo de 2022 https://www.esmadrid.com/sites/default/files/plan_integral_cercanias_madrid_2018_2025.pdf
AJURIAGUERRA ESCUDERO, M. Á. y RAMÍREZ SAIZ, A. (2021). Estrategia de restauración ambiental en la cuenca sur del río Manzanares de Madrid. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 10(20), 46–65. DOI: https://doi.org/10.18537/est.v010.n020.a03
Americans with Disabilities Act [ADA]. (2002). Accessibility Guidelines for Buildings and Facilities. Recuperado de https://www.access-board.gov/adaag-1991-2002.html
Ayuntamiento de Madrid (2013). Renta per cápita 2013. Recuperado de https://www.madrid.es/portales/munimadrid/es/Inicio/Vivienda-urbanismo-y-obras/Urbanismo/Visor-Urbanistico/?vgnextfmt=default&vgnextoid=29d62fc5b1a8a710VgnVCM2000001f4a900aRCRD&vgnextchannel=2af331d3b28fe410VgnVCM1000000b205a0aRCRD
BARNES, C. (2011). Understanding disability and the importance of design for all. Journal of Accessibility and Design for All, 1(1), 55–80. DOI: https://doi.org/10.17411/jacces.v1i1.81
BIGLIERI, S. (2018). Implementing Dementia-Friendly Land Use Planning: An Evaluation of Current Literature and Financial Implications for Greenfield Development in Suburban Canada. Planning Practice & Research, 33(3), 264–290. DOI: https://doi.org/10.1080/02697459.2017.1379336
BULLARD, R. D., JOHNSON, G. S. y TORRES, A. O. (2000). The Costs and Consequences of Suburban Sprawl: The Case of Metro Atlanta. Georgia State University Law Review, 17, 935.
CARRILLO JIMÉNEZ, A. (1998). Las Cercanías y su papel en la historia del ferrocarril. Una metamorfosis del tren. Congreso de Historia Ferroviaria ‘150 años de ferrocarril en España’. Recuperado de http://www.docutren.com/historiaferroviaria/Alicante1998/pdf/41.pdf
CERMI (2020). Derechos humanos y Discapacidad. Informe España 2019. Recuperado de https://www.cermi.es/sites/default/files/docs/novedades/Informe%20Espa%C3%B1a%202019.pdf
CERMI Madrid (2020). Las estaciones de Cercanías Madrid, lejos de la accesibilidad universal. Recuperado de http://www.cermimadrid.org/actualidad/las-estaciones-de-cercanias-madrid-lejos-de-la-accesibilidad-universal
CLARKSON, P. J., COLEMAN, R., KEATES, S. y LEBBON, C. (2013). Inclusive Design: Design for the Whole Population. Springer Science & Business Media.
Comunidad de Madrid (2011). Informe demográfico de la población extranjera en la Comunidad de Madrid. Recuperado de http://www.madrid.org/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadervalue1=filename%3DInforme+Poblaci%C3%B3n+ENERO+2011.pdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1310684283590&ssbinary=true
Condiciones básicas de accesibilidad y no discriminación para el acceso y utilización de los modos de transporte para personas con discapacidad, Pub. L. No. Real Decreto 1544/2007, BOE-A-2007-20785 49948 (2007). Recuperado de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2007-20785
Consejo Superior de Investigaciones Científicas y Ministerio de Fomento. (2019). CTE- DB- SUA.pdf. Código Técnico de la Edificación. Recuperado de https://www.codigotecnico.org/images/stories/pdf/seguridadUtilizacion/DBSUA.pdf
DE TERÁN, F. (1993). Madrid (Colecciones MAPFRE 1492). MAPFRE. Recuperado de http://oa.upm.es/11108/4/Madrid_2_4.pdf
FERREIRA, A. F., LEITE, A. D., PEREIRA, L. DE F., NEVES, J. M. DE J., OLIVEIRA PINHEIRO, M. G. y CHANG, S. K. J. (2021). Wheelchair accessibility of urban rail systems: Some preliminary findings of a global overview. IATSS Research, 45(3), 326-335. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iatssr.2021.01.003
GALARZA, A. A. y DÍAZ, J. P. (2010). Familia, envejecimiento y discapacidad en España. Papers. Revista de Sociologia, 95(3), 673–700. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v95n3.47
GESCHKE, A., JAMES, S., BENNETT, A. F. y NIMMO, D. G. (2018). Compact cities or sprawling suburbs? Optimising the distribution of people in cities to maximise species diversity. Journal of Applied Ecology, 55(5), 2320–2331. DOI: https://doi.org/10.1111/1365-2664.13183
GILLI, F. (2009). Sprawl or Reagglomeration? The Dynamics of Employment Deconcentration and Industrial Transformation in Greater Paris. Urban Studies, 46(7), 1385–1420. DOI: https://doi.org/10.1177/0042098009104571
GLEESON, B. (2001). Disability and the Open City. Urban Studies, 38(2), 251–265. DOI:https://doi.org/10.1080/00420980123531
GUTIÉRREZ, M. A., ESTANY, M. G., LOZANO, I. A. y VERDENELLI, L. M. M. (2001). Medición del envejecimiento y discapacidad de la población en España a partir de la esperanza de vida residual. Anales del Instituto de Actuarios Españoles, 7, 107–135.
HERNÁNDEZ GALÁN, J. (2013). Observatorio de la accesibilidad universal en el transporte interurbano en España 2012. Fundación ONCE. Recuperado de http://riberdis.cedd.net/handle/11181/4192
JIMÉNEZ, A. A. (2015). Evolución de la población menor de 18 años en los últimos años. Indice: Revista de Estadística y Sociedad, 63(abril), 13–15.
JUNCÀ UBIERNA, J. A. (2013). Accesibilidad Universal de los modos de transporte en España. Ministerio de sanidad, servicios sociales e igualdad, 78. Recuperado de https://www.siis.net/docs/ficheros/libro-transportes-ONLINE.pdf
KATZMAN, E. R., KINSELLA, E. A. y POLZER, J. (2020). ‘Everything is down to the minute’: Clock time, crip time and the relational work of self-managing attendant services. Disability & Society, 35(4), 517–541. DOI: https://doi.org/10.1080/09687599.2019.1649126
LAMÍQUIZ, P. J., POZUETA, J., BENITO, M. y GONZÁLEZ, J. (2017). Desarrollos urbanos y transporte público ferroviario: El caso en la región metropolitana de Madrid: TODs, TADs y TJDs. Papers : Regió Metropolitana de Barcelona : Territori, estratègies, planejament, 59, 0058–0076.
LEAL, J. (2004). Segregation and social change in Madrid metropolitan region. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 113(113), 81. DOI: https://doi.org/10.12681/grsr.9219
LEAL, J. y SORANDO, D. (2015). Economic crisis, social change and segregation processes in Madrid. En Socio-Economic Segregation in European Capital Cities (pp.214-237). Routledge.
LERMA RUEDA, A. (2002). Las cercanías ferroviarias de Madrid en perspectiva histórica (1955-1994). En Matilla, M. J., Polo, F. y Benegas, M., Ferrocarril y Madrid: historia de un progreso (pp. 201–241). Fundación de Ferrocarriles Españoles. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2034335
Ley General de derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social, Pub. L. No. Real Decreto Legislativo 1/2013, BOE-A-2013-12632 95635 (2013). Recuperado de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2013-12632
MCKERCHER, B. y DARCY, S. (2018). Re-conceptualizing barriers to travel by people with disabilities. Tourism Management Perspectives, 26, 59–66. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.01.003
Ministerio de Fomento (2019). Seguridad de utilización y accesibilidad (Código Técnico de la Edificación). Recuperado de https://www.codigotecnico.org/DocumentosCTE/SeguridadUtilizacionAccesibilidad.html
MONTARZINO, A., ROBERTSON, B., ASPINALL, P., AMBRECHT, A., FINDLAY, C., HINE, J. y DHILLON, B. (2007). The Impact of Mobility and Public Transport on the Independence of Visually Impaired People. Visual Impairment Research, 9(2–3), 67–82. DOI: https://doi.org/10.1080/13882350701673266
Oficina de Atención a la Discapacidad [OADIS] y Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. (2018). Informe Anual 2018. Oficina de Atención a la Discapacidad. Recuperado de https://oadis.vpsocial.gob.es/informesOPE/Ano2018/Pdf/InfAnual2018.pdf
Oficina del Sur y Este de Madrid y Ayuntamiento de Madrid. (2019). Documento Estratégico. Recuperado de https://aavvmadrid.org/documentos/671/asamblea-por-los-barrios-del-sur-y-este/77565/documento-estrategico-de-la-oficina-del-sur-y-este.pdf
PALACIOS-CEÑA, D., JIMÉNEZ-GARCÍA, R., HERNÁNDEZ-BARRERA, V., ALONSO-BLANCO, C., CARRASCO-GARRIDO, P. y FERNÁNDEZ DE LAS PEÑAS, C. (2012). Has the Prevalence of Disability Increased Over the Past Decade (2000–2007) in Elderly People? A Spanish Population-based Survey. Journal of the American Medical Directors Association, 13(2), 136–142. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jamda.2010.05.007
PEÑA, E., GALILEA, P. y RAVEAU, S. (2018). How much do we value improvements on the accessibility to public transport for people with reduced mobility or disability? Research in Transportation Economics, 69, 445–452. DOI: https://doi.org/10.1016/j.retrec.2018.08.009
PÉREZ DÍAZ, J. (2010). El envejecimiento de la población española. Apuntes de Demografía, 410, 34–42.
REBSTOCK, M. (2017). Economic benefits of improved accessibility to transport systems and the role of transport in fostering tourism for all (Working Paper No. 2017–04). International Transport Forum Discussion Paper. Recuperado de https://www.econstor.eu/handle/10419/173927
Redacción prnoticias (2017). El CERMI reclama a Renfe dotar de plena accesibilidad a la estación de Atocha Cercanías. prnoticias. Recuperado de https://historico.prnoticias.com/periodismo/periodismo-social/20165775-accesibilidad-atocha-cercanias
RUIZ CHASCO, S. (2018). Madrid, de norte a sur: Análisis sociológico de las desigualdades sociales y la inseguridad ciudadana en los barrios de Lavapiés y Salamanca. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/49572/
SCHMIDT, S. (2011). Sprawl Without Growth in Eastern Germany. Urban Geography, 32(1), 105–128. DOI: https://doi.org/10.2747/0272-3638.32.1.105
Servimedia (2021). Oadis informa al Cermi de que la “prioridad” de Adif y Renfe es mejorar la accesibilidad en estaciones de Cercanías de Sevilla con mayor número de viajeros. Servimedia. Recuperado de https://www.servimedia.es/noticias/1874364
STURM, R. y COHEN, D. A. (2004). Suburban sprawl and physical and mental health. Public Health, 118(7), 488–496. DOI: https://doi.org/10.1016/j.puhe.2004.02.007
TIAN, L., GUO, X. y YIN, W. (2017). From urban sprawl to land consolidation in suburban Shanghai under the backdrop of increasing versus decreasing balance policy: A perspective of property rights transfer. Urban Studies, 54(4), 878–896. DOI: https://doi.org/10.1177/0042098015615098
TIKOUDIS, I., OUESLATI, W., DIMITROPOULOS, A. y ENGELFRIET, L. (2018). Rethinking Urban Sprawl: Moving Towards Sustainable Cities. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264189881-en
VAN HOLSTEIN, E., WIESEL, I. y LEGACY, C. (2020). Mobility justice and accessible public transport networks for people with intellectual disability. Applied Mobilities, 1–17. DOI: https://doi.org/10.1080/23800127.2020.1827557
VENTER, C., SAVILL, T., RICKERT, T., BOGOPANE, H., VENKATESH, A., CAMBA, J., MULIKITA, N., KHAULA, C., STONE, J. y MAUNDER, D. (2002). Enhanced Accessibility for People with Disabilities Living in Urban Areas. Recuperado de https://ecommons.cornell.edu/handle/1813/76514
WANG, Y., MONZON, A. y CIOMMO, F. D. (2015). Assessing the accessibility impact of transport policy by a land-use and transport interaction model – The case of Madrid. Computers, Environment and Urban Systems, 49, 126–135. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2014.03.005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alba Ramírez-Saiz, Miguel Ángel Ajuriaguerra-Escudero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The content of articles which are published in each edition of Habitat Sustentable, is the exclusive responsibility of the author(s) and does not necessarily represent the thinking or compromise the opinion of University of the Bio-Bio.
The author(s) conserve their copyright and guarantee to the journal, the right of first publication of their work. This will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY-SA, which allows others to share-copy, transform or create new materials from this work for non-commercial purposes, as long as they recognize authorship and the first publication in this journal, and its new creations are under a license with the same terms.