Daily mobility practices and urban structure in the peri-urban environment: Lomas Coloradas and Portal de San Pedro, San Pedro de la Paz (Chile)
DOI:
https://doi.org/10.22320/07183607.2023.26.47.03Keywords:
Daily mobility, peri-urbanization, spatial syntax, gated communitiesAbstract
The aim of this article is to comprehend daily mobility practices in contiguous peri-urban residential areas that have different characteristics in terms of their historical origin, urban design and layout, socioeconomic level, and access to public transportation, using the areas of Lomas Coloradas and Portal de San Pedro in the commune of San Pedro de la Paz. From a quantitative analysis, the level of integration allowed by the urban fabric was analyzed comparatively using the Space Syntax method (Hiller et al., 1987) through the depthMapX software, to then identify the number of facilities and population density based on data from the 2017 census. Finally, mobility was studied by applying semi-structured surveys focused on supply. The results show that the type of urban fabric and its level of local integration lose importance in daily mobility practices when it comes to intercommunal travel. Thus, within the transport offer, just satisfying access to these areas does not ensure the reduction of the urban inequality observed in the daily mobility of people.
Downloads
References
CASTRO, E., GONZÁLEZ, M. y MÚNEVAR, C. (2018). Paradigmas y tendencias en la organización del espacio rururbano: Una revisión teórica. Ciudad Y Territorio Estudios Territoriales, 50(196), 187-200. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/CyTET/article/view/85833
CERVERO, R. (2020). The transit metropolis: A 21st century perspective. En Deakin (Ed.) Transportation, Land Use, and Environmental Planning, 131-149. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-815167-9.00007-4
FIGUEROA, C., GREENE, M. y MORA, R. (2018). Efectos de las autopistas urbanas en sus entornos inmediatos: un análisis desde la sintaxis espacial. Revista 180(42), 14-25. DOI: http://dx.doi.org/10.32995/rev180.Num-42.(2018).art-578
GALIMBERTI, C. (2018). Dispersión urbana en relación con los sistemas de movilidad: Caso región metropolitana de Rosario. Revista De Urbanismo, (38), 1-19. DOI: https://doi.org/10.5354/0717-5051.2018.48222
HERCE, M. (2009). Sobre la MOVILIDAD en la ciudad. Propuestas para recuperar un derecho ciudadano. Barcelona, España: Reverté.
HILLIER, B., PENN. A, HANSON, J., GRAJEWSKT, T. & XU, J. (1993). Natural Movement: Or, Configuration and Attraction in Urban Pedestrian Movement. Environment and Planning B: Planning and Design, 20(1), 29-66. Recuperado de: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1068/b200029
HILLIER, B. (1996). Space is the machine: A configurational theory of architecture. Cambridge: Cambridge University Press
HILLIER, B., HANSON, J. & GRAHAM, H. (1987). Ideas are in things: an application of the space syntax method to discovering housing genotypes. Environment and Planning, Part B: Planning and Design, 14, 363-385.
INE. (2018). Densidad de población y vivienda por manzana. Recuperado de: http://inechile.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=1b135b078f024f6089b8d5d4728a369b
IDE, Observatorio de Ciudades UC (2017). Indicador Socio Material Territorial.
JACOBS, J. (1961). Muerte y vida de las grandes ciudades. España: Capitán Swing.
JIMÉNEZ, V., HIDALGO, R., CAMPESINO, A. y ALVARADO, V. (2018). Normalización del modelo neoliberal de expansión residencial más allá del límite urbano en Chile y España. Revista Eure, 44(132), 27-46. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/s0250-71612018000200027
JIRÓN, P., LANGE, C. y BERTRAND, M. (2010). Exclusión y desigualdad espacial: retrato desde la movilidad cotidiana. Revista INVI, 25(68), 15-57. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-83582010000100002
LYNCH, K. (1985). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili
MARQUET, O. y MIRALLES, C. (2014). La proximidad en Barcelona. Un análisis desde los tiempos de desplazamiento cotidianos. Revista ciudades 17, 99-120. DOI: https://doi.org/10.24197/ciudades.17.2014.99-120
MAWROMATIS, C. (2013). Tensiones y convergencia: el diseño urbano contemporáneo como alternativa a la ciudad dispersa y difusa. Revista INVI, 28(79), 125-163. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-83582013000300005
MORA, R. y GREENE, M. (2008). Dimensiones espaciales de la seguridad residencial: flujos de movimiento y campos visuales. Revista INVI, 28(74), 143-166. Recuperado de: https://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/62292
NAPADENSKY, A. Y ORELLANA, A. (2019). Metropolización y organización funcional de sistemas urbanos intermedios. Gran La Serena, Concepción y Puerto Montt. Bitácora Urbano Territorial, 29(1), 65-78. DOI: http://dx.doi.org/10.15446/bitacora.v29n1.67325
NAPADENSKY, A. y VILLOUTA, D. (2019). Plataformas tecnológicas colaborativas: Entre la ciudad imaginada de la tradición y la reorganizada tras la innovación. Revista AUS, 26, 42-50. DOI: https://doi.org/10.4206/aus.2019.n26-08
PENN, A., HILLIER, B., BANISTER, D., & XU, J. (1998). Configurational Modelling of Urban Movement Networks. Environment and Planning B: Planning and Design, 25(1), 59-84. DOI: https://doi.org/10.1068/b250059
SALINAS, E. y PÉREZ, L. (2014) ¿Baja densidad o baja urbanidad? Tipologías de uso del suelo y ocupación. AM de Concepción. Revista Urbano, 29, 21-30. Recuperado de: http://revistas.ubiobio.cl/index.php/RU/article/view/233
STOCKINS, P (2004). Oferta y demanda de vivienda en la periferia santiaguina: los nuevos desarrollos inmobiliarios. En Cáceres y Sabatini. (Ed.), Barrios cerrados en Santiago de Chile. Entre la exclusión y la integración residencial, 83-111. Santiago, Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.
SUÁREZ, M. (2004) Interaprendizaje Holístico de Matemática. Ed. Gráficas, Planeta, Ibarra.
SVAMPA, M. (2001). Los que ganaron. La vida en los countries y barrios privados. Buenos Aires, Argentina: Biblos.
TIZNADO, I., MUÑOZ, J., IGLESIAS, V. y GIRALDEZ, F. (2019) Las inequidades de la movilidad urbana. Brechas entre los grupos socioeconómicos en Santiago de Chile. Documento n°1 para Políticas Públicas, Centro de Desarrollo Urbano Sustentable. Recuperado de: https://politicaspublicas.uc.cl/wp-content/uploads/2019/03/Las-inequidades-de-la-movilidad-urbana.pdf
ZUMELZU, A., BURGOS, R. y NAVARRO, S. (2016) Expansión periférica y procesos de centralidad en Valdivia entre 1900-2015: un análisis desde la perspectiva de la sintaxis del espacio. Revista AUS, 19, 24-30. DOI: https://doi.org/10.4206/aus.2016.n19-05
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yabel Arévalo-Molina, Leonel Pérez-Bustamante, Daniela Villouta-Gutiérrez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The content of articles which are published in each edition of Habitat Sustentable, is the exclusive responsibility of the author(s) and does not necessarily represent the thinking or compromise the opinion of University of the Bio-Bio.
The author(s) conserve their copyright and guarantee to the journal, the right of first publication of their work. This will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY-SA, which allows others to share-copy, transform or create new materials from this work for non-commercial purposes, as long as they recognize authorship and the first publication in this journal, and its new creations are under a license with the same terms.