Education, Sustainability, Architecture

Authors

  • Claudia Castillo Haeger Escuela de Arquitectura Universidad Diego Portales Chile.
  • Mario Del Castillo Oyarzún Centro de Desarrollo Urbano Sustentable, CEDEUS de la Universidad Católica de Chile, CONICYT FONDAP 15110020.

Keywords:

sustainable development, architectural design, higher education, sustainable architecture

Abstract

The teaching of sustainability at the university level implies the use of adaptive management methodologies and systems of thought that require creativity, flexibility and critical reflection. In the case of architecture, urban planning and landscape, the teaching process also involves a predisposition for observation, innovation, visualization and the theoretical-practical resolution of problems. In line with the sustainable development paradigm, the School of Architecture at Diego Portales University has implemented the Sustainability in Architectural Teaching Plan, which includes transverse content on environmental, social and economic sustainability in its workshops. This article addresses research developments regarding the systematization of sustainability applied to workshops on architecture and the opportunities generated by the associated new pedagogical tools. Relevant findings on the architectural design workshop´s final exam rubric are presented and future prospects for the plan and its inclusion the architecture curriculum are considered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Castillo Haeger, Escuela de Arquitectura Universidad Diego Portales Chile.

Claudia Andrea Castillo Haeger. Es Doctora en Periferias, Sostenibilidad y Vitalidad Urbana por la Universidad Politécnica de Madrid. Es arquitecta, academica y coordinadora de Sustentabilidad en la Escuela de Arquitectura de la Facultad de Arquitectura, Artes y Diseño, FAAD, de la Universidad Diego Portales en Santiago de Chile. Es investigadora en el Centro de Desarrollo Urbano Sustentable, CEDEUS de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Es miembro de OPPTA, Observatorio Panamericano de Paisaje, Territorio y Arquitectura.  Es socia fundadora del estudio Taller51 Arquitectura y de UrbanCodeLab plataforma de estudios de la ciudad contemporánea.

Mario Del Castillo Oyarzún, Centro de Desarrollo Urbano Sustentable, CEDEUS de la Universidad Católica de Chile, CONICYT FONDAP 15110020.

Mario Esteban del Castillo Oyarzún. Es Doctor en Periferias, Sostenibilidad y Vitalidad Urbana por la Universidad Politécnica de Madrid. Es Arquitecto y Licenciado en Artes. Es investigador en el Centro de Desarrollo Urbano Sustentable, CEDEUS de la Pontificia Universidad Católica de Chile y académico en el Magister de Territorio y Paisaje de la Facultad de Arquitectura, Artes y Diseño, FAAD, de la Universidad Diego Portales en Santiago de Chile. Es miembro de OPPTA, Observatorio Panamericano de Paisaje, Territorio y Arquitectura. Es socio fundador del estudio Taller51 Arquitectura y de UrbanCodeLab plataforma de estudios de la ciudad contemporánea.

References

ALTOMONTE, S. Educación en Arquitectura Sostenible. Libro Blanco Resumen Ejecutivo. EDUCATE, Enviromental Design in Universal Curricula and Architectural Training in Europe, UK. 2012.

BRIONES, C., CASTILLO, C. y CONTRERAS, C. “Guía Para La Sustentabilidad Ambiental, 10 Casos De Arquitectura Y Diseño Territorial En Chile”. Dossier 01 Revista 180, Salviat, Santiago. 2013.

CASTILLO, C. y DEL CASTILLO, M. “La enseñanza de la sostenibilidad en las escuelas de arquitectura españolas”. Cuadernos de Investigación Urbanística, n69, p.33-47. Instituto Juan de Herrera, Madrid. 2010.

CULLINGFORD, C. y BLEWITT, J The sustainability curriculum: the challenge for higher education. Routledge, UK. 2012.

DE GARRIDO, L. Análisis de proyectos de arquitectura sostenible: naturalezas artificiales, 2001-2008. McGraw-Hill, Nueva York. 2008.

GUTIÉRREZ, J., CALVO, S. y DEL ÁLAMO, J. “Educación para el desarrollo sostenible: evaluación de retos y oportunidades del decenio 2005-2014”. Revista Iberoamericana de Educación, n 40, p. 25-69. OEI, México. 2006.

UNESCO Resolución 57/254 Decenio de las Naciones Unidas para la Educación con miras al Desarrollo Sostenible 2005-2014. ONU, Nueva York. 2004.

Published

2015-12-31

How to Cite

Castillo Haeger, C., & Del Castillo Oyarzún, M. (2015). Education, Sustainability, Architecture. ARQUITECTURAS DEL SUR, 33(48), 30–43. Retrieved from https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/1952