Copacabana, icon of tourist leisure and symbol of brazilian modernity: the transformation and construction of the landscape through the media image

Authors

Keywords:

landscape, tourism., image, techniques of representation, Rio de Janeiro, beach, tourism

Abstract

This article proposes a reflection on the construction of the modern landscape in Copacabana, Rio de Janeiro, through the image produced and disseminated by mass communication magazines. The objective is to understand the ways in which the ways of seeing (Berger, 2000) and interpreting a media image participate in the material and symbolic cons- truction of landscapes. In this sense, two sets of photographic images of Copacabana beach published in two editions of the magazine Manchete (1968 and 1971) are studied. Specifically, this research seeks to identify urban architectural elements and geographical conditions, which, linked to political, social and historical events, transformed Copacabana into a symbol of Brazilian modernity and icon of tourist leisure. Likewise, it is suggested that the photographic image is a technological mechanism that not only represents this landscape, but also participates in the construction and diffusion of the ideas and concepts that make up the same landscape. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thaise Gambarra Soares, Pontificia Universidad Católica de Chile

Arquitecto y Urbanista por la Universidad Federal de Paraíba Brasil, 2009. Magíster en Arquitectura y Urbanismo por la Universidad Federal de Bahia, Brasil, 2012. Ha desarrollado investigaciones como asistente en proyectos Fondecyt y Fondart en temas relacionados a Turismo y Arquitectura Moderna, Historia y Critica de la Arquitectura y Imagen y Representación en los medios. Actualmente es candidato a Doctor en Arquitectura y Estudios Urbanos por la Pontificia Universidad Católica de Chile (2015-actual) y profesor intructor en la misma Universidad (2014-actual).

References

BACKZO, Bronislaw. Imaginação Social. En: Enciclopedia Einaudi (Anthropos-Homem). Lisboa: Imprensa Nacional/ Casa da Moeda, 1985, Volume 5.

BARTHES, Rolland. A cámara clara. Rio de Janeiro: Ed. Nova Frontera, 1986.

BERGER, John. Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili, 2000.

BERMAN, Marshall. Todo lo sólido se desvanece en el aire: la experiencia de la modernidad. México: Siglo XXI, 2000.

BLOCH, Adolph. Um momento, leitor. Manchete, 1952, no1, p.3.

BODEI, Remo. Paisajes Sublimes: El hombre ante la naturaleza salvaje. Madrid: Editorial Siruela, 2011.

BURKE, Peter. Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica, 2005.

COSGROVE, Denis. Observando la naturaliza: El paisaje y el sentido europeo de la vista. Boletín de la A.G.E., 2002, no34, pp.63-89.

CORBIN, Alain. El territorio vacío, occidente y la invención de la Playa (1750-1840). Barcelona: Biblioteca Mondadori, 1993.

DUBOIS, Phillipe. O ato fotográfico e outros ensaios. 5. ed. Campinas: Papirus, 1993.

FLORES, Luis. Las interrelaciones de la ciencia, la tecnología y la cultura. En: MITCHAM, Carl y PEÑA, Margarita M. (eds.), El nuevo mundo de la filosofía y la tecnología. Pennsylvania: STS Press, 1990, pp. 108-112.

FLUSSER, Vilém. Hacia una filosofía de la fotografía. México: Trillas-Sigma, 1990.

FRISBY, David. Paisajes urbanos de la modernidad: Exploraciones críticas. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 2007.

IWATA, Nara yDEL RIO, Vicente. The image of the waterfront in Rio de Janeiro: Urbanism and social representation of reality. Journal of Planning Education and Research, 2004, no24, vol. II, pp. 171-183.

JOLY, Martine. A imagen e suainterpretação. Lisboa: Edições 70, 2002.

KAZ, Stela. Um jeito copacabana de ser: o discurso do mito em O Cruzeiro e Sombra. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro,2010.

MADERUELO, Javier. El Paisaje: Génesis de un Concepto. Madrid: Abada Editores, 2005.

MARTINS, Ricardo Constante. Ditadura Militar e Propaganda Politica: A revista Manchete durante o governo Médici. Tese (Magíster). Universidade Federal de São Carlos, 1999.

MCQUAIL, Denis. Introducción a la teoría de la comunicación de masas. Barcelona: PaidosIberica, 3a edición, 1994.

MERLEAU-PONTY, Maurice. El Espacio. En: Fenomenología de la percepción. Barcelona: Ediciones Península, 1975, pp. 258-312.

MITCHELL, W. T. J. Teoría de la imagen. Ensayos sobre re- presentación verbal y visual. Madrid: Akal, 2009.

MONDRAGÓN López, Hugo. El discurso de la Arquitectura Moderna. Chile 1930-1950. Una construcción desde las publicaciones periódicas. Tesis (Doctorado). Pontificia Universidad Católica de Chile, 2010.

NÚÑEZ Roldán, Francisco. Ocio y vida cotidiana en el mundo hispánico moderno. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2007.

O’DONNELL, Julia. Um Rio Atlântico. Culturas urbanas e estilo de vida na invenção de Copacabana. Tese (Doctora- do). Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2011.

SILVESTRI, Graciela. Paisaje y representación. Prismas Revista de historia intelectual, 1999, no3, pp.231-245.

SIMMEL, Georg. Filosofía del paisaje. Madrid: Casimirolibros, 2013.

UNESCO. Dossiê: Carioca Landscapes between the mountain and the sea [en línea]. [Consultado en octu-bre de 2012]. Disponible en http://whc.unesco.org/en/ list/1100/documents

VELHO, Gilberto. A utopia urbana. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 1982.

Published

2016-12-30

How to Cite

Gambarra Soares, T. (2016). Copacabana, icon of tourist leisure and symbol of brazilian modernity: the transformation and construction of the landscape through the media image. ARQUITECTURAS DEL SUR, 34(50), 30–39. Retrieved from https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2490