Schools: The project tradition in public architecture in Argentina

Authors

  • Lucía Espinoza Universidad Nacional del Litoral

DOI:

https://doi.org/10.22320/07196466.2017.35.052.05

Keywords:

school architecture, architects, history, public works, Argentina

Abstract

School architecture, its problems and its formulas, function as a constant of public architecture in modern Argentina, and have formed a kind of project tradition that is reedited in each new project. A first founding moment is recognized to have occurred at end of the nineteenth century, in which criteria and procedures established the core value and instrumental role of state-produced architecture. A second moment took place at the end of the twentieth century, which altered the cultural and technical conditions of professional practice based on the structure of the state, and diversified the ways of creating architectural projects. One of the objectives of this research is to identify the contemporary tensions that the project tradition has taken on, which associate school architecture and public policies, located in explanatory and interpretative frameworks that take into account the fabric of history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucía Espinoza, Universidad Nacional del Litoral

Arquitecta. Magister en Historia de la Arquitectura y el Urbanismo Latinoamericanos. Doctora en Arquitectura. Profesora e investigadora de la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad Nacional del Litoral. Profesora responsable de la asignatura Teoría y Crítica de la Arquitectura. Directora de Proyectos CAI+D, convocatorias 2009 y 2011.

References

BALLENT, Anahí y SILVESTRI, Graciela. Ministerio de Obras Públicas. En LIERNUR, J. F. y ALIATA, F. (comp.) Diccionario de Arquitectura en Argentina. 1º ed., T. I-N. Buenos Aires: Clarín Arquitectura, 2004, pp.136-139.

BOBBIO, Norberto. Política. En BOBBIO, Norberto, MATTEUCCI, Nicola y PASQUINO, Gianfranco (dir). Diccionario de Política. 9a ed., T 2. L-Z. México: Siglo XXI Editores, 1995, pp. 1215-1225.

BOURDIEU, Pierre. Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Eudeba, 1999.

BRANDARIZ, Gustavo. La arquitectura escolar de inspiración sarmientina. 1era.ed Buenos Aires: Eudeba, 1998.

COREA, Mario. Las escuelas de Santa Fe. 1º ed. Buenos Aires: Nobuko-SCA, 2013.

ESPINOZA, Lucía. Arquitectura educativa y políticas públicas en Santa Fe (2007-2011). Producción y comunicación de la arquitectura en el Estado. [en línea]. Colección tesis doctorales, FAPyD-UNR, Rosario: A&P-UNR Editora, 2016. Disponible en http://www.fapyd.unr.edu.ar/wpcontent/uploads/2016/05/tesis_espinoza.pdf

ESPINOZA, Lucía. Arquitectura escolar y Estado moderno. Santa Fe 1900-1943, Polis Científica, 6, Santa Fe: UNL, 2005.

ESTRELLA GUTIÉRREZ, Fermín y CANGIANO, Miguel. Análisis de una tendencia en la arquitectura educacional en nuestro país. Summa, junio de 1969, nº 17, pp. 61-72.

MONTANER, Josep Luis. Arquitectura y política urbana y territorial en la Provincia de Santa Fe. En COREA, Mario. Las escuelas de Santa Fe. 1º ed. Buenos Aires: Nobuko-SCA, 2013, pp. 16-24.

RAFFA, Cecilia y ESPINOZA, Lucía. Patrimonio reciente. Aportes históricos para la valoración cultural de la arquitectura pública en dos ciudades argentinas: Santa Fe y Mendoza (1932-1943). En: Arquimemoria 4. La dimensao urbana do patrimônio. Actas del Arquimemoria 4. Salvador-Bahia, Brasil: Faculdade de Arquitetura (UFBA), 2013.

SANTOCONO, Ricardo (coord.) Programa Nacional 700 Escuelas. 1º ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Planificación Federal, Inversión Pública y Servicios, Presidencia de la Nación, 2013.

SATO KOTANI, Alberto. Arquitectura y Política. En COCIÑA, Camila, QUINTANA, Francisco J. y VALENZUELA, Nicolás (ed.). Agenda Pública. Arquitectura, Ciudad, Desarrollo. Santiago, Chile: Fondo de Desarrollo Institucional-Cientodiez, 2009, pp. 142-147.

SHMITD, Claudia. Escuela. En LIERNUR, J. F. y ALIATA, F. (comp.) Diccionario de Arquitectura en Argentina. 1º ed., T. E-H. Buenos Aires: Clarín Arquitectura, 2004, pp. 44-50.

SILVESTRI, Graciela. Alma de arquitecto. Conformación histórica del “habitus” de los proyectistas del hábitat. Registros, julio 2014, año 10, n° 11, pp. 72-97.

TORANZO, Verónica. Arquitectura y Pedagogía. Los espacios diseñados para el movimiento. Buenos Aires: Nobuko, 2009.

TRLIN, Margarita. Programa Nacional 700 Escuelas. Summa +, Educación, 2007, nº 90, p. 46.

UNIDAD DE PROYECTOS ESPECIALES. Santa Fe En Obras, 2008-2009. 1º ed. Santa Fe: Ministerio de Obras Públicas y Vivienda de la Provincia de Santa Fe, 2009.

Published

2017-12-30

How to Cite

Espinoza, L. (2017). Schools: The project tradition in public architecture in Argentina. ARQUITECTURAS DEL SUR, 35(52), 42–53. https://doi.org/10.22320/07196466.2017.35.052.05