Schools: The project tradition in public architecture in Argentina
DOI:
https://doi.org/10.22320/07196466.2017.35.052.05Keywords:
school architecture, architects, history, public works, ArgentinaAbstract
School architecture, its problems and its formulas, function as a constant of public architecture in modern Argentina, and have formed a kind of project tradition that is reedited in each new project. A first founding moment is recognized to have occurred at end of the nineteenth century, in which criteria and procedures established the core value and instrumental role of state-produced architecture. A second moment took place at the end of the twentieth century, which altered the cultural and technical conditions of professional practice based on the structure of the state, and diversified the ways of creating architectural projects. One of the objectives of this research is to identify the contemporary tensions that the project tradition has taken on, which associate school architecture and public policies, located in explanatory and interpretative frameworks that take into account the fabric of history.
Downloads
References
BALLENT, Anahí y SILVESTRI, Graciela. Ministerio de Obras Públicas. En LIERNUR, J. F. y ALIATA, F. (comp.) Diccionario de Arquitectura en Argentina. 1º ed., T. I-N. Buenos Aires: Clarín Arquitectura, 2004, pp.136-139.
BOBBIO, Norberto. Política. En BOBBIO, Norberto, MATTEUCCI, Nicola y PASQUINO, Gianfranco (dir). Diccionario de Política. 9a ed., T 2. L-Z. México: Siglo XXI Editores, 1995, pp. 1215-1225.
BOURDIEU, Pierre. Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Eudeba, 1999.
BRANDARIZ, Gustavo. La arquitectura escolar de inspiración sarmientina. 1era.ed Buenos Aires: Eudeba, 1998.
COREA, Mario. Las escuelas de Santa Fe. 1º ed. Buenos Aires: Nobuko-SCA, 2013.
ESPINOZA, Lucía. Arquitectura educativa y políticas públicas en Santa Fe (2007-2011). Producción y comunicación de la arquitectura en el Estado. [en línea]. Colección tesis doctorales, FAPyD-UNR, Rosario: A&P-UNR Editora, 2016. Disponible en http://www.fapyd.unr.edu.ar/wpcontent/uploads/2016/05/tesis_espinoza.pdf
ESPINOZA, Lucía. Arquitectura escolar y Estado moderno. Santa Fe 1900-1943, Polis Científica, 6, Santa Fe: UNL, 2005.
ESTRELLA GUTIÉRREZ, Fermín y CANGIANO, Miguel. Análisis de una tendencia en la arquitectura educacional en nuestro país. Summa, junio de 1969, nº 17, pp. 61-72.
MONTANER, Josep Luis. Arquitectura y política urbana y territorial en la Provincia de Santa Fe. En COREA, Mario. Las escuelas de Santa Fe. 1º ed. Buenos Aires: Nobuko-SCA, 2013, pp. 16-24.
RAFFA, Cecilia y ESPINOZA, Lucía. Patrimonio reciente. Aportes históricos para la valoración cultural de la arquitectura pública en dos ciudades argentinas: Santa Fe y Mendoza (1932-1943). En: Arquimemoria 4. La dimensao urbana do patrimônio. Actas del Arquimemoria 4. Salvador-Bahia, Brasil: Faculdade de Arquitetura (UFBA), 2013.
SANTOCONO, Ricardo (coord.) Programa Nacional 700 Escuelas. 1º ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Planificación Federal, Inversión Pública y Servicios, Presidencia de la Nación, 2013.
SATO KOTANI, Alberto. Arquitectura y Política. En COCIÑA, Camila, QUINTANA, Francisco J. y VALENZUELA, Nicolás (ed.). Agenda Pública. Arquitectura, Ciudad, Desarrollo. Santiago, Chile: Fondo de Desarrollo Institucional-Cientodiez, 2009, pp. 142-147.
SHMITD, Claudia. Escuela. En LIERNUR, J. F. y ALIATA, F. (comp.) Diccionario de Arquitectura en Argentina. 1º ed., T. E-H. Buenos Aires: Clarín Arquitectura, 2004, pp. 44-50.
SILVESTRI, Graciela. Alma de arquitecto. Conformación histórica del “habitus” de los proyectistas del hábitat. Registros, julio 2014, año 10, n° 11, pp. 72-97.
TORANZO, Verónica. Arquitectura y Pedagogía. Los espacios diseñados para el movimiento. Buenos Aires: Nobuko, 2009.
TRLIN, Margarita. Programa Nacional 700 Escuelas. Summa +, Educación, 2007, nº 90, p. 46.
UNIDAD DE PROYECTOS ESPECIALES. Santa Fe En Obras, 2008-2009. 1º ed. Santa Fe: Ministerio de Obras Públicas y Vivienda de la Provincia de Santa Fe, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The content of the articles published in each issue of Arquitecturas del Sur is the sole responsibility of the authors and does not necessarily represent the opinion of University of the Bío-Bío.
The authors will maintain their copyright; however, they will guarantee the journal the right to first publication and dissemination of their work. The publication of the article in Arquitecturas del Sur will be subject to the Creative Commons International license (CC BY-SA) that allows others to adapt: remix, transform and build on the material for any purpose, even commercially; share: copy and redistribute the material in any medium or format, as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged by citing them correctly, and their new contributions are under a license with the same terms.