Education and architecture: Regional Teacher´s Colleges (Centros Regionales de Educación Normal) in Mexico, 1960.
DOI:
https://doi.org/10.22320/07196466.2017.35.052.10Keywords:
modern architecture, educational architecture, cultural identity, history, regionalismAbstract
In 1960, the “Eleven Year Plan” (El plan de once años), promoted by Jaime Torres Bodet, the Secretary of Public Education at the time, was launched in Mexico. This program intended to compensate for the deficiencies in elementary education through the construction of primary schools and the restructuring of teacher training. The program planned two pilot Regional Teacher´s Colleges (Centros Regionales de Educación Normal) where teachers would be trained according to a holistic point of view. Both colleges were conceived as spaces that would promote the transformation of regional education and culture. This article focuses on these two educational establishments, which responded to a certain line of thought. The methodology used for the research involved a comparative analysis of the program, ideology and pedagogy of the plan of study, versus an analysis of the architectural design. This leads to an explanation of the role of modern architecture in the process of renovating education in Mexico.
Downloads
References
AOPG/HCB. Centro Regional de educación Normal Adolfo López Mateos (CREN). [Consulta 7 de agosto de 2017] . Disponible en: http://www.enciclopediagro.org
ARAÑÓ, Axel. Prefabricación y estandarización. En: ARAÑO, Axel (editor), Arquitectura Escolar. SEP 90 años. México: Secretaría de Educación Pública, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes y Fragonard 70 S.C., 2011.
DE ALBA, Salvador. El uso de las estructuras del sistema aula casa rural en diversas aplicaciones escolares. Arquitectos de México, 1963, tomo IV, nº 17, pp. 41-43.
DE LA CRUZ ISSA, Guillermo. Centro Regional de Educación Normal, Iguala de la Independencia, 50 aniversario Memorias 1960-2010. Guerrero, 2010.
GONZÁLEZ DE COSIO, Francisco. Construcción de Escuelas. Laboradas por el CAPFCE 1953-1958. Arquitectura México, 1958, tomo XIV, nº 63, pp. 123-134.
GUAL VIDAL, Manuel. Al lector. En: CAPFCE (coord.), Comité Administrador del Programa Federal de construcción de Escuelas y su obra. Memoria de la Primera Planeación, Proyección y Construcciones Escolares de la República Mexicana 1944,1945,1946. México D.F.: CAPFCE, 1946.
MARTÍNEZ LORENZANA, Francisco, (coord.). El Pasado y el Presente de una Institución Educativa: El CREN de Iguala, Gro. Estudio de caso, Centro Regional de Educación Normal de Iguala, Gro. Iguala Guerrero: Área de Investigación
educativa, 2006-2007.
MENDOZA, Héctor. Aportación de la Escuela Tapatía. Edificios de Carácter Colectivo de 1957 a 1968 en el Estado de Jalisco. Tesis doctoral inédita, Universidad Politécnica de Cataluña, 2004.
TORRES BODET, Jaime. Écoles Préfabriqués, Mexique. Architecture D’Aujourd’hui, 1963, nº 109, pp.72-80.
_____________. Memorias. La tierra prometida. México: Editorial Porrúa, 1972.
VILLAGRÁN GARCÍA, José. El Comité Administrador del Programa Federal de construcción de Escuelas y su obra. En: CAPFCE (coord.), Comité Administrador del Programa Federal de construcción de Escuelas y su obra. Memoria de la Primera Planeación, Proyección y Construcciones Escolares de la República Mexicana 1944,1945,1946. México D.F.: CAPFCE, 1946.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The content of the articles published in each issue of Arquitecturas del Sur is the sole responsibility of the authors and does not necessarily represent the opinion of University of the Bío-Bío.
The authors will maintain their copyright; however, they will guarantee the journal the right to first publication and dissemination of their work. The publication of the article in Arquitecturas del Sur will be subject to the Creative Commons International license (CC BY-SA) that allows others to adapt: remix, transform and build on the material for any purpose, even commercially; share: copy and redistribute the material in any medium or format, as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged by citing them correctly, and their new contributions are under a license with the same terms.