Pedagogies of an ideology: Educational architecture in Colombia (1994-2016).

Authors

  • William Garcia Ramirez PONTIFICIA UNIVERSIDAD JAVERIANA DE COLOMBIA

DOI:

https://doi.org/10.22320/07196466.2017.35.052.07

Keywords:

educational architecture, theory, ideology, Colombia, pedagogy

Abstract

This article presents a conceptual panorama of the public educational architecture in Colombia (1994-2016), emphasizing the ideology and pedagogy established by the Colombian government. Through this panorama, the main project strategies with which the architects have materialized a conceptualization of public education, and an ideological vision of the Colombian citizen of the 21st century are shown. The methodology involved a cross-referenced reading of documentary sources (laws, decrees, and pedagogical models) and project plans, which was enriched by an on-site visit to the specific schools studied. Alternately, the selected period (1994-2016) made it possible to draw comparative conclusions, in order to demonstrate the process and evolution of this type of architecture in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

William Garcia Ramirez, PONTIFICIA UNIVERSIDAD JAVERIANA DE COLOMBIA

Arquitecto. Magister en Historia y teoria del Arte y la Arquitectura Universidad Nacional de Colombia. Profesor Investigador Facultad de Arquitectura y Diseño Pontificia Universidad Javeriana

References

ALCALDÍA MAYOR DE BOGOTÁ. Ambientes de aprendizaje reorganización curricular por ciclos. Secretaría de Educación Dirección de Educación Preescolar y Básica. 2012-2015.

DUARTE, Jakeline. Ambientes de Aprendizaje: Una aproximación conceptual. Estudios Pedagógicos, 2003, n° 29, pp. 97-113.

EL COLOMBIANO. Noticias de Medellín, Antioquia y el mundo. Medellín, 2008, p. 9.

EMPRESAS PÚBLICAS DE MEDELLÍN (EPM). Alcaldía de Medellín. Estrategia de Formación Comunidad UVA - Unidades de Vida articulada. Puntos de encuentro para la ciudad. Medellín, 2014.

ESCUELA ABIERTA PARA LA INSTITUCIÓN EDUCATIVA INTEGRAL. Taller de diseño urbano EDU. Documento soporte.

ESPINOSA Parada, Alfonso (ed). Más y mejores colegios para Bogotá proyectos educativos en el marco del convenio de la Secretaría de Educación de Bogotá D.C. y la Universidad Nacional de Colombia. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, 2009.

GOBERNACIÓN DE ANTIOQUIA. Así abrimos la puerta de las oportunidades. Medellín: Imprenta departamental de Antioquia, 2015.

GONZÁLEZ López, José Alonso. Colegios de Calidad propuesta de Escuela Abierta. Boletín externo Empresa de Desarrollo Urbano de Medellín, n° 5, 2007.

LEY GENERAL DE EDUCACIÓN. Ley 115 de 1994. República de Colombia. Ministerio de Educación Nacional.

MALDONADO, Rafael. Historia de la arquitectura escolar en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 1999.

PLAN MAESTRO DE EQUIPAMIENTOS EDUCATIVOS. Decreto 449 de 2006.

QUICENO, Humberto. Crónicas históricas de la educación en Colombia. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2003.

RAMÍREZ, Edgar. Historia crítica de la pedagogía en Colombia. Bogotá: Ed. El Búho, 2008.

RAMÍREZ, Francisco. Arquitectura y pedagogía en el desarrollo de la arquitectura moderna. Revista Educación y Pedagogía, Universidad de Antioquia, 2009, n° 54, p. 31.

RIVERA REALPE & ASOCIADOS. Construyendo Pedagogía. Estándares básicos para construcciones escolares. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá. Secretaría de Educación, 2000.

Published

2017-12-30

How to Cite

Garcia Ramirez, W. (2017). Pedagogies of an ideology: Educational architecture in Colombia (1994-2016). ARQUITECTURAS DEL SUR, 35(52), 70–83. https://doi.org/10.22320/07196466.2017.35.052.07