Pavilion 24 at the “Fair of the Americas” (1954): A biographical approach

Authors

  • Pablo Federico Bianchi Universidad Nacional de Cuyo (UNCuyo) -Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) https://orcid.org/0000-0001-9941-3881

DOI:

https://doi.org/10.22320/07196466.2022.40.061.07

Keywords:

international exposition, historical buildings, ephemeral architecture, professional backgrounds, government architecture

Abstract

Held during the second presidential term of Juan Domingo Perón, in Mendoza, the Fair of the Americas (1954) took place. It was a continental exhibition that sought to promote regional production and strengthen Argentina's commercial and international relations with neighboring countries. It was also praised as an attractive event for visitors and locals. Likewise, it stood out as a space for international competition, given that stands from industries, business chambers, and chambers of commerce took part in the call. Conceived as elements of ephemeral architecture, the pavilions designed for the Fair displayed the disciplinary precepts typical of their time. Recent research has sought to account for the historical and symbolic relevance of this event for the region, as well as the disciplinary debates on Architecture and Design, that led to this international gathering. In this framework, this article aims to study the case of the only material testimony of the Fair that still stands, starting from a critical-analytical reading of the project documentation and of the architectural work as a messenger, considering the professional backgrounds of the technical players involved with its conception and materialization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Federico Bianchi, Universidad Nacional de Cuyo (UNCuyo) -Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Doctoral Fellow CONICET - Faculty of Engineering

References

ARTICARDI, J. (2016). Dilemas modernos: el proyecto urbano en Montevideo y la costa balnearia. Montevideo: Ediciones Universitarias.

BELINI, C. (2009). La industria peronista. Buenos Aires: Edhasa.

BÓRMIDA, E. (2012). Pabellón 24. Ministerio de Obras Públicas de la Nación. Vestigio visible. En Quiroga, W. (Ed.), Feria de América: vanguardia invisible (pp. 212-225). Mendoza: Fundación del Interior.

BOURDIEU, P. (1999). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.

CIRVINI, S. A. (2004). Nosotros los arquitectos: campo disciplinar y profesión en la Argentina moderna. Fondo Nacional de las Artes. Mendoza: Zeta.

Curriculum vitae Luis María Bianchi (14/11/2015). Programa IBERARCHIVOS-ADAI. CEDODAL

Recuperado de en https://issuu.com/cedodal/docs/arqs1-lmb3-cv_luis_maria_bianchi

ECO, U. (1986). La estructura ausente. Madrid: Ed. Lumen.

El progreso de Buenos Aires reclama un gran Aeropuerto (01/12/1943). Crítica, Buenos Aires, s.p. Recuperado de https://issuu.com/cedodal/docs/arqs1-lmb1-diario_cr__tica-01-12-43

FIORITO, M. (2012). El ejercicio del arquitecto en la administración pública: la Dirección General de Arquitectura (1933-1944). II Jornadas de Investigadores en formación: Reflexiones en torno al proceso de investigación. Instituto de Desarrollo Económico y Social-IDES. Ciudad Autónoma de Buenos Aires

FLORES, J. J. (18 de mayo de 2014). Una postal de la ciudad. Ecos Diarios, Necochea.

GERCHUNOFF, P. Y ANTÚNEZ, D. (2001). De la bonanza peronista a la crisis de desarrollo. En Torre, J. C. (Dir.). Nueva Historia Argentina. Tomo VIII: Los años peronistas (1943-1955) (pp. 125-205). Buenos Aires: Sudamericana.

JAJAMOVICH, G. (2011). Arquitectos proyectistas y transición democrática. Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas «Mario J. Buschiazzo», 41(2), 203-212.

LIERNUR, J. (2001). Arquitectura en la Argentina del siglo XX. La construcción de la modernidad. Fondo Nacional de las Artes. Buenos Aires: Artes gráficas Corin Luna.

LIERNUR, J. F., ALIATA, F., CRISPIANI, A. Y SILVESTRI, G. (2004). Diccionario de Arquitectura en la Argentina. Buenos Aires: AGEA.

MONTAÑA, E. (2008). Las disputas territoriales de una sociedad hídrica. Conflictos en torno al agua en Mendoza, Argentina. Revibec: Revista de la Red Iberoamericana de Economía Ecológica (9), 1-17.

Pabellón Argentino (1970, marzo). Nuestra Arquitectura (463), 35-37.

PINTUS, A. H. G. (2014). Postales suburbanas. Arquitectura y suburbios residenciales en Argentina (1910-1940). Arquitectura, 8(3), 64-80.

PIOVANI, J. I. (2010). La observación. En Marradi, A.; Archenti, N. y Piovani, J. I., Metodología de las Ciencias Sociales (pp. 191-202). Buenos Aires: Emecé.

QUIROGA, W. (2012). Feria de América: vanguardia invisible. Mendoza: Fundación del Interior.

QUIROZ, R. (s.f.). Quiroz, Roberto. Moderna Buenos Aires. Recuperado de https://www.modernabuenosaires.org/arquitectos/roberto-quiroz

RAFFA, C. (dir.) (2017). Arquitectos en Mendoza. Biografías, trayectorias profesionales y obras (1900-1960). TOMO 1, IHA-FFyL-UNCUYO. Ediciones Biblioteca Digital UNCUYO. Recuperado de https://bdigital.uncu.edu.ar/9327

RAFFA, C. (2018) Turismo social: entres simbolismos y materializaciones. En Raffa, C., Hirschegger, I., Ortega, L., Cremaschi, V., y Durá Gúrpide, I., Proyectos y concreciones: obras y políticas públicas durante el primer peronismo en Mendoza 1946-1955 (pp. 172-197). Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo. Secretaría de Ciencia, Técnica y Posgrado. Recuperado de https://bdigital.uncu.edu.ar/11476

RAFFA, C. (Dir.) (2019). Arquitectos en Mendoza. Biografías, trayectorias profesionales y obras (1961-1972). TOMO 2, IHA-FFyL-UNCUYO. Ediciones Biblioteca Digital UNCUYO. Recuperado de http://bdigital.uncu.edu.ar/13376

RAFFA, C. Y CIRVINI, S. (2013). Arquitectura moderna: autores y producción en Mendoza-Argentina (1930-1970). Arquitecturas del Sur, 31(43), 34-47. Recuperado de http://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/762

RAFFA, C. Y MARCHIONNI, F. (2011). El patrimonio efímero y la representación del trabajo: pabellones de exposiciones y escenarios vendimiales en Mendoza (Argentina), 1950-1955. Anales 9º Seminario DOCOMOMO Brasil. Recuperado de https://docomomo.org.br/wp-content/uploads/2016/01/004_M27_OR-El-patrimonio-efimero-y-la-representacion-del-trabajo-ART_cecilia_raffa.pdf

SAUTU, R., BONIOLO, P., DALLE, P. Y ELBERT, R. (2005). Manual de metodología. Buenos Aires: CLACSO (Campus Virtual).

STAKE, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.

TORRE, J. C. Y PASTORIZA, E. (2001). La democratización del Bienestar. En Torre, J. C. (Dir.). Nueva Historia Argentina. Tomo VIII: Los años Peronistas (1943-1955) (pp. 257-312). Buenos Aires: Sudamericana.

Tres casas suburbanas (1945, marzo). Nuestra Arquitectura (188), 82-91.

Verde, R. (2002). Brutalismo, Escola Paulista: entre o ser e o não ser. Porto Alegre: ARQTEXTO, 2(1), 6-31.

WAISMAN, M. (1993). El interior de la Historia. Historiografía Arquitectónica para uso de Latinoamericanos. Bogotá: Escala.

ZEVI, B. (1998). Saber ver la arquitectura. Ensayo sobre la interpretación espacial de la arquitectura. Barcelona: Ediciones Apóstrofe.

Published

2022-01-31

How to Cite

Bianchi, P. F. (2022). Pavilion 24 at the “Fair of the Americas” (1954): A biographical approach. ARQUITECTURAS DEL SUR, 40(61), 102–117. https://doi.org/10.22320/07196466.2022.40.061.07