The intervention of architectural-urban residential heritage in Mar del Plata: an open problem
DOI:
https://doi.org/10.22320/07196466.2022.40.061.03Keywords:
architectural heritage, urban heritage, urban housing, intervention, conservationAbstract
The handling of heritage, regarding the broad spectrum of real estate it comprises, involves multiple approaches to its safeguarding. In particular, the incorporation of new architecture in existing works, at any scale, represents a current challenge. This dilemma has an extensive background in the history of architecture and urbanism, alongside other associated areas within European and Latin American frameworks. However, in the second decade of the 21st century, the problems related to contemporary contributions in historical architectural and urban frameworks, show an ongoing difficulty to dialogue, giving and resist, or to parley between the surviving legacy and the additions that it will unfailingly receive through time. In this sense, what happened in the city of Mar del Plata regarding the interventions of its picturesque contexts, is of interest. Past and present dynamics, alongside a deficient process of heritage protection, have affected their typical landscapes generated in the first half of the 20th century. Therefore, this article reflects on the evolution of this residential legacy in two characteristic historical neighborhoods, from a mainly qualitative perspective, through the interpretation of primary and secondary sources. Thus, the goal is to analyze the connection between this heritage, its interventions since the beginning of the 21st century, and the local conservation regulations, to begin to understand the pending challenges, and as a result, to formulate possible responses.
Downloads
References
BALLENT, A. (2004). Pintoresca, Arquitectura. En Liernur, J. F. y Aliata, F. (eds.). Diccionario de Arquitectura en la Argentina (o/r, 68-74). Buenos Aires: Clarín.
BROLIN, B. (1984). La arquitectura de integración, armonización entre edificios antiguos y modernos. Barcelona: CEAC.
CACOPARDO, F. (2003). La modernidad en una ciudad mutante. Vivienda, sociedad y territorio en la primera mitad del siglo XX. Mar del Plata: Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño de la Universidad Nacional de Mar del Plata.
CANTAR, N., ENDERE, M. L. Y ZULAICA, M. L. (2021). La ‘arqueología’ de la sustentabilidad en la concepción del patrimonio cultural. Revista de Estudios Sociales, 75. Recuperado de https://doi.org/10.7440/res75.2021.07
CARRIÓN MENA, F. (2014). Los desafíos actuales en los centros históricos. Seminario Permanente Centro Histórico de la Ciudad de México. Recuperado de https://works.bepress.com/fernando_carrion/677/
COVA, R. Y GÓMEZ CRESPO, R. (1982). Arquitectura marplatense. El pintoresquismo. Resistencia: Instituto Argentino de Investigaciones de Historia de la Arquitectura y del Urbanismo.
DE GRACIA, F. (1992). Construir en lo construido: la arquitectura como modificación. España: Nerea
DE SOLÁ-MORALES, I. (2006). Intervenciones. España: Gustavo Gili.
GEORGESCU PAQUIN, A. (2015). La actualización patrimonial a través de la arquitectura contemporánea. España: Trea.
GONZÁLEZ BIFFIS, A. (2018). El centro histórico como paisaje urbano histórico: el desafío de intervenir. Tesis doctoral. Universidad Nacional de la Plata. Recuperado de http://hdl.handle.net/11336/116169
GONZÁLEZ BRACCO, M. M. (2018). Entre la renovación edilicia y la preservación patrimonial: cien años de planificación urbana en la ciudad de Buenos Aires. Urbana, 6 (2). Recuperado de http://hdl.handle.net/11336/51341
GRAVANO, A., SILVA, A. Y BOGGI, S. (eds.). (2016). Ciudades vividas. Sistemas e imaginarios de las ciudades medias bonaerenses. Buenos Aires: Café de las Ciudades.
NOVACOVSKY, A. (2009). Patrimonio y riesgo. La ciudad indefensa. En Paris Benito, F. y Novacovsky, A. (eds.), Alula Baldassarini. El impulsor de la arquitectura pintoresquista (pp. 70-81). Mar del Plata: Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño de la Universidad Nacional de Mar del Plata .
PARÍS BENITO, F. Y NOVACOVSKY, A. (eds.) (2009). Alula Baldassarini. El impulsor de la arquitectura pintoresquista. Mar del Plata: Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Diseño de la Universidad Nacional de Mar del Plata.
PASUY, W., RAMÍREZ, H., PÉREZ, M. C. Y MEJÍA, D. (2017). Patrimonio Urbano y Arquitectónico en la Contemporaneidad. En Pasuy, W. (coord.). Arquitectura & urbanismo contemporáneo en centros históricos (pp. 293-296). Bogotá: Unisalle.
ROMA S. Y. Y MILLARES, M. E. (2011). ¿Cómo proteger el patrimonio no monumental en una ciudad como Mar del Plata? Una propuesta metodológica posible. Investigación + Acción, 13, 121-144.
SÁNCHEZ, L.M. (2011). Preservación del patrimonio modesto en ciudades intermedias. Pasos claves y propuestas. Bitacora, 18 (1), 23-38. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/22650#textoCompletoHTML
SÁNCHEZ, L.M. (2021). Salvaguardar el legado contextual residencial: contribuciones desde el tratamiento de indicadores de sustentabilidad patrimonial en dos fragmentos marplatenses. Astrolabio, (27). Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/31037
SEMES, S. (2009). The Future of the Past: A Conservation Ethic for Architecture, Urbanism and Historic Preservation. Nueva York: W.W. Norton &Co.
TRACHANA, A. (1998). El proyecto de articulación de lo nuevo y lo antiguo. En Fernández, A., El proyecto moderno de la arquitectura en los territorios del patrimonio histórico. Cuadernos de restauración, 1 (pp. 32-37). Madrid: Instituto Juan de Herrera, D. L. Recuperado de https://oa.upm.es/48660/
VÁZQUEZ PIOMBO, P. (2016). Arquitectura contemporánea en contextos patrimoniales. Una metodología de integración. México: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente. Recuperado de https://rei.iteso.mx/handle/11117/3844
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lorena Marina Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The content of the articles published in each issue of Arquitecturas del Sur is the sole responsibility of the authors and does not necessarily represent the opinion of University of the Bío-Bío.
The authors will maintain their copyright; however, they will guarantee the journal the right to first publication and dissemination of their work. The publication of the article in Arquitecturas del Sur will be subject to the Creative Commons International license (CC BY-SA) that allows others to adapt: remix, transform and build on the material for any purpose, even commercially; share: copy and redistribute the material in any medium or format, as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged by citing them correctly, and their new contributions are under a license with the same terms.