Public architecture: the first state Bus Terminal for Mendoza (Argentina, 1969-1972)
DOI:
https://doi.org/10.22320/07196466.2022.40.062.05Keywords:
bus stations, prefabrication, transport buildings, public architecture, capital citiesAbstract
The architecture for transportation and mobility had, between the sixties and seventies, an intensive period of execution in Argentina, driven by a political context that advocated for development in all its forms. Innovative programs and technologies were used in a typology that posed challenges in resolution terms for the professionals of the time. Among the numerous works that were built in the country, this article highlights the Mendoza Bus Terminal project, one of the first built in a provincial capital that, planned in 1964, was inaugurated in 1972, after a short construction period. From the review of technical publications of the time, graphic documentation of the project, press clippings, government work, and an interview with the site’s main designer, this text, in historical terms, seeks to delve into the particular aspects of the ideation and execution of this urban landmark, a local reflection of the degree of progress in terms of technology and construction techniques, and the executive capacity of the provincial State.
Downloads
References
AUYERO, J. y HOBERT, R. (2007). "¿Y esto es Buenos Aires?" Los contrastes del proceso de urbanización. En Daniel James (2003) (Dir.), Violencia, proscripción y autoritarismo (1955-1976) (pp. 213-244), Colección Nueva Historia Argentina, tomo 9. Buenos Aires: Sudamericana.
BALLENT, A. (2005). Kilómetro cero: la construcción del universo simbólico del camino en la Argentina de los años treinta. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana Dr. Emilio Ravignani, (27), 107-136.
BIANCHI, P. (2022a). Arquitectura para el turismo en Mendoza (1884-1955): lectura histórica y análisis de sus representaciones sociales. Tesis doctoral (inédita). Universidad de Mendoza.
BIANCHI, P. (2022b, 22 de abril). La terminal de ómnibus de la CITA. Los Andes. Recuperado de https://www.losandes.com.ar/arquitectura/la-terminal-de-omnibus-de-la-cita/
CARSEN, M. V. y GARCÍA BOSIO, H. (2020). Desarrollismo y diseño institucional de la Alianza para el Progreso en Argentina. Revista Historia, 27(1), 190-211.
COSTA, C. (2016). Role of the State in interventions around an underwater tunnel. A case study of the “Túnel Subfluvial” (Argentina). NALARs, 15(3), 33-42.
COSTA, C. (2020). Arquitectura e infraestructura para el desarrollo en Argentina (1960–1975): un abordaje desde la industria, energía y conexiones territoriales. ARQUISUR, 10(18), 92 – 105.
El año de la decisión (10 de noviembre de 1972). Diario Mendoza, 2-23.
GIMÉNEZ PUGA, F. (1940). Guía General de Mendoza. Buenos Aires: Kraft.
Gobierno de la Provincia de Mendoza (1971). Mendoza en marcha. Un año de gobierno 1970-1971. Dirección de Difusión. Mendoza: Imprenta Oficial.
GUTIÉRREZ, A. (2012) ¿Qué es la movilidad? Elementos para reconstruir las definiciones básicas del campo del transporte. Bitácora, 21(2), 61 - 74.
JÁUREGUI, A. (2015). El CONADE: organización y resultados (1961–1971). Anuario IEHS, (29&30), 141–158.
La terminal de ómnibus de Mendoza (marzo, abril, 1976). SUMMA, Número especial (99), 50-53.
Ley 3832. Boletín Oficial, 17 de julio de 1972. Recuperado de Estación terminal de ómnibus Mendoza
LIERNUR, J. (2001). Arquitectura en la Argentina del siglo XX. La construcción de la modernidad. Fondo Nacional de las Artes. Buenos Aires: Artes gráficas Corin Luna.
MOYANO, R. (1997). El transporte público de pasajeros. En Lacoste. P. (comp.), Mendoza, historia y perspectivas. Aporte para el estudio de una ciudad fundada en 1561 (pp. 209-216), Mendoza: Diario UNO.
MÜLLER, L. y PARERA, C. (2016). Arquitecturas de sistemas y programas sociales en la Argentina desarrollista: Del optimismo a lo posible. Arquitectura del Sur, 34(49), 32-41.
MÜLLER, L., SHMIDT, C. y PARERA, C. (Eds.) (2018). Arquitectura, Tecnología y Proyecto: obras públicas e infraestructura urbana y territorial en Argentina (1955-1971). Santa Fe: UNL, 2018. Recuperado de https://fadu.web1.unl.edu.ar/pictarquitectura2013/
MÜLLER, L., SHMIDT, C. y PARERA, C. (2020). Arquitectura, tecnología y proyecto: obras públicas e infraestructura urbana y territorial en Argentina: 1955–1971. Santa Fe: UNL.
NUÑES, I. y ORTEGA, A. (2016). El desarrollismo y los ferrocarriles. Un análisis de las políticas implementadas en Argentina y Brasil durante los gobiernos de Frondizi y Kubitschek (1956-1962). Recuperado de http://www.economicas.uba.ar/wp-content/uploads/2016/03/Presentaci%C3%B3n-N%C2%BA-13-Ortega-Nunes.pdf
OLGUÍN, G. (2022). Comunicación personal, 11 de mayo de 2022.
PIGLIA, M. (2019). Autos, rutas y turismo: el Automóvil Club Argentino y el Estado. Buenos Aires: Siglo XXI.
RAFFA, C. (Dir.) (2017). Arquitectos en Mendoza. Biografías, trayectorias profesionales y obras (1900-1960). Tomo 1, Mendoza: IHA-FFyL-UNCUYO. Recuperado de https://bdigital.uncu.edu.ar/9327
RAFFA, C. (Dir.) (2019). Arquitectos en Mendoza. Biografías, trayectorias profesionales y obras (1961-1972). Tomo 2. Mendoza: IHA-FFyL-UNCUYO. Recuperado de https://bdigital.uncu.edu.ar/fichas.php?idobjeto=13376
RAFFA, C. (2020). Lo local en la construcción de una Historia de la Arquitectura nacional: Mendoza como caso de estudio. En: Carbonari et al., Historia local y regional: balances y agenda de una perspectiva historiográfica, Río Cuarto: UniRío Editora, 127-153.
RAFFA, C. y LUIS, N. (2020). Caminos para el turismo y la producción. La acción de la Dirección Provincial de Vialidad en Mendoza (1933-1943). Coordenadas. Revista de Historia Local y Regional, 7(2), 146-172.
SHMIDT, C. (2014) Notas sobre el impacto de las ideas de posguerra en las transformaciones del aula escolar en América Latina. El caso argentino, 1957-1967. Revista de Arquitectura, 2(2), 22-28.
SHMIDT, C. (2016). Would this be of your interest? Los seminarios de Banham en Argentina y el debate sobre el control ambiental en 1968. Bitácora, (33), 118-125.
SCHERE, R. (1983). Las Estaciones de Ómnibus de Mediano Tamaño. Trama, (7), 21-31.
SCHERE, R. (1985). Una reflexión acerca de las estaciones de ómnibus en ciudades argentinas. Summa Temática, (1), 48-51.
TARTARINI, J. (2000). Arquitectura ferroviaria. Buenos Aires: Ed. Colihue.
ZUNINO SINGH, D., GRUSCHETSKY, V y PIGLIA, M. (Coord.) (2021). Pensar las infraestructuras en Latinoamérica. Buenos Aires: Teseo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cecilia Beatriz Raffa, Pablo Federico Bianchi-Palomares

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The content of the articles published in each issue of Arquitecturas del Sur is the sole responsibility of the authors and does not necessarily represent the opinion of University of the Bío-Bío.
The authors will maintain their copyright; however, they will guarantee the journal the right to first publication and dissemination of their work. The publication of the article in Arquitecturas del Sur will be subject to the Creative Commons International license (CC BY-SA) that allows others to adapt: remix, transform and build on the material for any purpose, even commercially; share: copy and redistribute the material in any medium or format, as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged by citing them correctly, and their new contributions are under a license with the same terms.