Epistemic traces for a transformative education: a first approach from an epistemic social situated subject

Main Article Content

Yasna Belén Anabalón Anabalón

Abstract

The epistemic trajectory developed by Latin Americans has implications in all areas of life, where awareness reinforces decolonial thinking, allowing to appreciate the richness of socio-cultural diversity. Also, education is the fundamental pillar by which the epistemic social subjects are educated in the process of mutual feedback, called educational practice. The objective of the theoretical article is to reflect on epistemic traces for a transformative and better quality education; being the first approach of a situated epistemic social subject. According to the methodological procedures, the socio-critical paradigm and bibliographic review were used. The final reflections point out that there must be awareness of epistemic traces; Latin Americans must visualize and reflect that education possesses monocultural and universal ideological support and approaches, making visible that every person is a social situated subject when he or she becomes an intersubjective human being in the process of learning.

Article Details

How to Cite
Anabalón Anabalón, Y. B. (2018). Epistemic traces for a transformative education: a first approach from an epistemic social situated subject. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 1(1), 73–82. https://doi.org/10.22320/reined.v1i1.3407
Section
Reflexiones Pedagógicas

References

Argüello, A. (2016). Pedagogía mixe: contribuciones para una filosofía (decolonial) de la educación desde las Américas. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(3), 429-447. doi: 10.4067/S0718-07052016000400023

Castro-Gómez, S. (2000). Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la "invención del otro". En Edgardo Lander (comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas (p.246). Buenos Aires: CLACSO.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid, España: Editorial Santillana.

De Sousa Santos, B. (2005). Foro social mundial. Manual de uso. Barcelona: Icaria editorial

De Sousa Santos, B. (2011). Epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana, 16(54)17-39.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI Ediciones S.A.

Freire, P. (1998). Conferencia en universidad del Barcelona, España.

González, B. (1996). Modernización y disciplinamiento. La formación del ciudadano del espacio público y privado", en: B. González Stephan/ J. Lasarte / G. Montaldo /M.J. Daroqui (comp.), Esplendores y miserias del siglo XIX. Cultura y sociedad en América Latina. Caracas: Monte Avila Editores.

Mejías, J. (2015). Modernidad y conocimiento social. La emergencia de un discurso epistémico en América Latina. Cinta moebio 54, 290-301.

Mialaret, G. (1981). Ciencias de la educación. Barcelona, España: Editorial Olkoston.

Michel, J. (2006): Sobre el estatuto epistemológico de las ciencias de la educación. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 11, 139-157.

Mignolo, W. (2002). El potencial epistemológico de la historia oral: algunas contribuciones de Silvia Rivera Cusicanqui. En D. Mato (coord.): Estudios y Otras Prácticas Intelectuales Latinoamericanas en Cultura y Poder (pp. 201-212). Caracas: CLACSO.

Moraña, M. (2014). Inscripciones críticas. Ensayos sobre cultura latinoamericana. MERIDIONAL Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos, 5, 217-220.

Pinto, R. (2014). Pedagogía Crítica para una Educación Pública y Transformadora en América Latina. Con la colaboración de Jorge Osorio Vargas, Editorial DERRAMA/Magisterial, Lima (Perú).

Ríos, R. (2009). De la pedagogía a las ciencias de la educación: una lectura desde el saber pedagógico colombiano. Revista Educación y Pedagogía, 18(44), 11-31.

Rivera Cusicanqui, S. (1986). Oprimidos pero no vencidos: Luchas del campesinado aymara y qhechwa de Bolivi, 1900- 1980. Ginebra: UNRISD.

Rivera Cusicanqui, S. (2010). Ch´ixinakax utxiwa: Reflexiones sobres las prácticas y discursos descoloniadores. Buenos Aires: Ediciones Tinta Limón.

Roig, A. (1993). Rostro y filosofía de América Latina. Mendoza: EDIUNC.

Roig, A. (2008). El pensamiento latinoamericano y su aventura. Buenos Aires: ediciones El Andariego.

Ruiz, A. (2014). Concepción cultural de la historia en el pensamiento de Silvia Rivera Cusicanqui: Debate o discusión en teoría social. Revista Pensamiento latinoamericano y teoría social. Recuperado de http://actacientifica.servicioit.cl/biblioteca/gt/GT17/GT17_RuizTarres.pdf

Van Kessel, J. y Condori, D. (1992). Criar la vida: Trabajo y tecnología en el mundo andino. Santiago: Vivarium.

Walsh, C. (2007). ¿Son posibles unas ciencias sociales/ culturales otras? Reflexiones en torno a las epistemologías decoloniales. Nómadas (Col), (26), 102-113.

Walsh, C. y García, J. (2002). El pensar del emergente movimiento afroecuatoriano: Reflexiones (des) de un proceso, en Daniel Matos (comp.). Estudios y otras prácticas intelectuales latinoamericanas en cultura y poder. Caracas: CLACSO.

Zemelman, H. (2005). Voluntad de conocer. El sujeto y su pensamiento en el paradigma crítico. Barcelona, España: ANTHROPOS Editorial.