Notions of Development and its Link with the Educational System
Main Article Content
Abstract
This essay deals with the relationship between the development models of the Latin American countries (especially the Chilean case) and the structure of their educational systems. The objective is to study the relationship between the evolution of Latin American states and the conceptualization of education within each politicalinstitutional framework. A review of education as a dimension of development from the traditional perspective of the United Nations and from a notion of broad development is presented, based on the contributions of Dag Hammarskjöld and Amartya Sen. Also, an analysis of the challenges that arise for the Latin American countries in educational matters is included, based on the demands of the global world, especially regarding education for sustainable development. As conclusion, the educational systems creates a high stratified social system, with a concentration of students with similar socio-economic background and a social culture that promotes individualism and the exploitation of human relations, dispelling public sense.
Article Details
References
Bellei, C. (2010). Evolución de las políticas educacionales en Chile (1980-2009). En Marcelo Mendoza y Pía Rajevic (Eds.). El libro abierto de la informática educativa. Santiago de Chile: LOM.
CEPAL (2010). Políticas de educación y su impacto sobre la reducción de la pobreza infantil. Santiago de Chile: Naciones Unidas.
CEPAL (2011). Educación, desarrollo y ciudadanía en América Latina. Propuestas para el debate. Santiago de Chile: Naciones Unidas.
CEPAL (2015). Educación, cambio estructural y crecimiento inclusivo en América Latina. Santiago de Chile: Naciones Unidas.
Chávez, A. & Florez, M. (2017). Desigualdad educativa y el neoliberalismo en la educación chilena. INNOVA Research Journal, 2(3), 167-175.
Fundación Dag Hammarskjold (1975). What Now: Another Development. Sweden: Motala Grafiska.
Insunza, J. (2009). La Construcción del Derecho a la Educación y la Institucionalidad Educativa en Chile: Antecedentes para una polémica de 200 años. Santiago de Chile: Salesianos.
Lázaro, J. L., Estebanell, M. & Tedesco, J. C. (2015). Inclusión y cohesión social en una sociedad digital. RUSC - Universities and Knowledge Society Journal, 12(2), 44-59. doi:10.7238/rusc.v12i2.2459
Muñoz, G. (2011). Representación simbólica de los consejos escolares como estrategia para democratizar la cultura escolar: Una lectura interpretativa desde la voz de los sujetos sociales. Estudios Pedagógicos, 37(1), 35-52.
OCDE (2004). Revisión de políticas nacionales de educación: Educación terciaria en Chile. Santiago de Chile: OCDE Ediciones. ISBN: 978-92-64-05414-1
Ordorika, I. & Lloyd, M. (2014). Teorías críticas del Estado y la disputa por la educación superior en la era de la globalización. Perfiles Educativos, 36(145), 122-139.
Pedraja-Rejas, L. & Rodríguez-Ponce, E. (2015). El aseguramiento de la calidad: Un imperativo estratégico en la educación universitaria. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 23(1), 4-5.
PNUD (2000). Derechos humanos y desarrollo humano. Madrid: Ediciones Mundi-prensa. ISBN: 84-7114-902-8
Puiggros, A. (2001). Educación y poder: los desafíos del próximo siglo. En Carlos Torres (Ed.). Paulo Freire y la agenda de la educación latinoamericana en el siglo XXI. Buenos Aires: CLACSO.
Redondo, J. (2007). El derecho a la educación en Chile. Buenos Aires: Fundación Laboratorio de Políticas Públicas.
Rodríguez, I. & Sanhueza, P. (2014). ¿Es racional fomentar el crecimiento económico? Polis, Revista Latinoamericana, 13(37) 499-520.
Ruíz, C. (1994). Educación, desarrollo y modernización. Revista de Sociología, 9, 83-93.
Ruíz, C. (2010). De la República al mercado. Ideas educacionales y política en Chile. Santiago de Chile: LOM Ediciones.
Sandoval, M. (2012). Comportamiento sustentable y educación ambiental: una visión desde las prácticas culturales. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(1), 181-196.
Schwartzman, S. & Cox, C. (2009). Las agendas pendientes de la educación. En Simón Schwartzman y Cristián Cox (Eds.). Políticas educativas y cohesión social en América Latina. Santiago de Chile: Uqbar Editores.
Sierra, L. (2012) La educación ambiental o la educación para el desarrollo sostenible: su interpretación desde la visión sistémica y holística del concepto de medioambiente. Educación y Futuro, 26(12), 17-42.
Solari, P. (2012). Una historia del pensamiento filosófico chileno sobre educación. La Cañada, 3, 28-75.
Soto, M. (2004). Políticas educacionales en Chile durante el Siglo XX. Revista del Magíster en Antropología y Desarrollo, 10, 30-42.
Stiglitz, J. (2000). La economía del sector público. Barcelona: Antoni Bosch.
Torres, C. (2001). Grandezas y miserias de la educación latinoamericana del siglo veinte. En Carlos Torres (Ed.). Paulo Freire y la agenda de la educación latinoamericana en el siglo XXI. Buenos Aires: CLACSO.
UNESCO (2004). La educación chilena en el cambio de siglo: Políticas, resultados y desafíos. Disponible en línea: http://www.oei.es/quipu/chile
UNESCO (2010). Institucionalidad de los ministerios de educación: Los procesos de reforma educativa de Chile y Argentina en los años 90. París: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. ISBN: 978-92-803-3339-8
UNESCO (2011). Recorridos Nacionales rumbo a la Educación para el Desarrollo Sostenible. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
UNESCO (2012). El derecho a la educación: Una mirada comparativa Argentina, Uruguay, Chile y Finlandia. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO Santiago.
UNICEF (2014). Mercado o garantía de derechos: Modelos en debate para la educación escolar en Chile. Santiago de Chile: Salesianos.
Unterhalter, E. & Walker, M. (2007). Amartya Sen's Capability Approach and Social Justice in Education. NY: Palgrave MacMillan.
Villar, A. (2010). Desarrollo Humano 1980-2010. Disponible en línea: