Socio-educational intervention proposal based on socio-emotional competences for social and labour reintegration in a correctional center
Main Article Content
Abstract
The psychopedagogical practice covers a wide range of possibilities that are rarely known in depth, delimiting it to the attention of children and adolescents with learning problems in the school setting and in the space of the of the psychopedagogist counselling office. It extends both in the public and private sector, through care and prevention activities with a group and individual work methodology, focusing on a population that goes from new-borns to elderly adults. In the field of labour development, it can exist in health centers as well as in education institutions and other organizations such as prisons and imprisonment facilities. One of the observed problems, considering this as the base for this research, is that in the imprisonment process in the penitentiary center, the socioemotional competences must be considered, with two objectives: strengthen personal strategies and improve the competences for the social and labour reintegration. The inmates carry out a process of institutionalization, independent of the legal situation they may have, which affects their areas of social competence and directly influences his or her process of reintegration. This implies higher possibility of criminal reoccurrence.
Article Details
References
Constitución Andorrana. (S/F). Consell General del Principat d’Andorra. Disponible en: http://www.consellgeneral.ad/es/el-consell-general/organos-y-procedimientos-delconsell-general/constitucion
Consejo de Europa. (1953). Convenio Europeo para la Salvaguarda de los Derechos Humanos y las Libertades Fundamentales.
Consell General del Principat d’Andorra. (2000). Ley del 15 de Diciembre del 2000 de la Función Pública.
Consell General del Principat d’Andorra (2007). Proyecto de Ley de modificación de la Ley 3/2007 del 22 de Marzo del Cuerpo Penitenciario.
Fabra, N., Gómez, M. & Homs, O. (2016). La inserción laboral de los y las expresos. Una mirada desde la complejidad. Revista de Educación Social. N° 23, 100 - 117
Fabra, N., Fuertes, S. y Heras, P. (2015). La reinserción pospenitenciaria una tierra de nadie. Catalunya social, N° 44.
Merino, M. (2013). El Plan de Atención Individualizada (PAI). Universidad de Cádiz.
Ministerio del Interior. Secretaria General de Instituciones Penitenciarias. Subdirección General de Relaciones Institucionales y Coordinación Territorial (2017). Número de internos en los centros penitenciarios. Gobierno de España
Organización de las Naciones Unidas (2008). Declaración Universal de los Derechos Humanos. United Nations.
Perea, C. (2018). Propuesta de intervención socioeducativa basada en las competencias socioemocionales para la reinserción sociolaboral en un centro penitenciario. Trabajo Final de Máster. Universitat Internacional de Valencia
Pereda, C., Actis, W. & De Prada, M. (2001). Inserción laboral de la población reclusa en la comunidad de Madrid. Dirección General para los Estudios de Prevención y de la Pena.
Repetto, E. (2009) Formación en competencias socioemocionales. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Aula Abierta. Madrid
Resa, C. (2001) Empleo y delincuencia: la historia de una relación contradictoria. Universidad Autónoma de Madrid.
Sales N. (1997) Publicación de las Naciones Unidas. E.02.XIV.4 (Vol. I, Parte 1, sec. J, N. 34)
Valdez, E. (2013). Psicopedagogía en el ámbito social. Facultad de Ciencias Sociales y de la Educación. Universidad de Colombia.
Vivar, C.; Arantzamendi, M.; López-Dicastillo, O.; Luís, C. (2010). La teoría fundamentada como metodología de investigación cualitativa. Universidad de Navarra.