Making music: a programme of social and emotional support in primary school through music therapy
Main Article Content
Abstract
The purpose of education is to achieve the integral development of the child, and in order to do it, the emotional world must come first, since it is a basic factor of this development. In this theoretical proposal, it is suggested to work on emotions through music, a key element related to emotions since ancient times, which is very present throughout the educational stage. Music therapy is a discipline that uses music as a means to improve people's quality of life, and its use allows access to the inner world of the child. The present article describes a programme of social and emotional support directed to sixth grade primary students, who have to face an important process of transition from childhood to adolescence. In conclusion, thanks to the music possibility of recalling feelings, the proposal will be positive for users since it promotes calm behaviors and it is a non-invasive therapy to work with children and teenagers.
Article Details
References
Albornoz, Y. (2009). Emoción, música y aprendizaje significativo. Educere, 13 (44), 67-73. Disponible en: en http://www.scielo.org.ve/pdf/edu/v13n44/art08.pdf
Alegre, S. (2008). Musicoterapia en educación secundaria. Manuscrito no publicado, Departamento de Musicoterapia, Escuela Universitaria de Magisterio Luis Vives, Salamanca.
Corbín, J.A. (2017). Las 56 mejores frases célebres de Oliver Sacks. Disponible en https://psicologiaymente.com/reflexiones/frases-oliver-sacks (20 septiembre, 2018).
Davis, W. B.; Gfeller, K.E.; Thaut, M. H. (2002). Introducción a la Musicoterapia. Teoría y Práctica. Barcelona: Boileau.
De la Caba, M.A. (2005). Intervención educativa para la prevención y el desarrollo socioafetivo en la escuela. En F. López, I. Etxeberria, M.J, Fuentes & M.J, Ortiz, Desarrollo afectivo y social. Madrid: Piramide. (pp.361-380).
Del Olmo, M. J. (2008). Área de música. La música como herramienta terapéutica en atención temprana. En R.E. Aranda (Coord.), Atención Temprana en Educación Infantil. Bilbao: Kluwer. (pp. 185-218).
Ferrerós, L. Mª. (2008). Inteligencia musical: Estimula el desarrollo de tu hijo por medio de la música. Barcelona: Libros Cúpula.
Fonseca, N. (2008). Planificación de la intervención en musicoterapia: evaluación e intervención I. Manuscrito no publicado, Departamento de Musicoterapia, Escuela Universitaria de Magisterio Luis Vives, Salamanca.
Fuentes, M.J. (2005). Los grupos, las interacciones entre compañeros y las relaciones de amistad en la infancia y adolescencia. En F. López, I. Etxeberria, M.J, Fuentes & M.J, Ortiz, Desarrollo afectivo y social (pp.151-178). Madrid: Pirámide.
García, J.H. (2008). El encuadre musicoterapéutico: la definición del contexto de interacción I. Manuscrito no publicado, Departamento de Musicoterapia, Escuela Universitaria de Magisterio Luis Vives, Salamanca.
Gardner, H. (2012). El desarrollo y la educación de la mente: escritos esenciales. Barcelona: Paidós.
Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
Gómez, E. J. (2015). Didáctica de la música: manual para maestros de infantil y primaria. Disponible en: https://ebookcentral.proquest.com
Ibarrola, B. (Noviembre 2003). Dirigir y educar con Inteligencia Emocional. VII Congreso de Educación y Gestión. Congreso llevado a cabo en Madrid. Disponible en: https://extension.uned.es/archivos_publicos/webex_actividades/4980/iegfernandez4.pdf
Ibarrola, B. (10 de Marzo de 2014). La educación emocional en la etapa de 0-3. La crianza como una base de la salud mental. XXI Jornada sobre salud mental. Conferencia llevada a cabo por Fundación el Maresme, Maresme. Disponible en: http://www.fundaciomaresme.cat/wp-content/uploads/2014/07/21a-PON%C3%88NCIA-2.pdf
Jauset, B. J. A. (2018). Música y neurociencia: la musicoterapia. fundamentos, efectos y aplicaciones terapéuticas. Disponible en: https://ebookcentral.proquest.com
López, F.; Etxebarría, I.; Fuentes, M.J. y Ortiz, M.J. (2005). Desarrollo Afectivo y Social. Madrid: Pirámide.
Mateos Hernández, L.A. (2002). El área de música en alumnos con necesidades educativas especiales. Pautas para educación infantil y primaria. En R.A. Redruello (Coord.), Educación Especial: Áreas curriculares para alumnos con necesidades educativas especiales. Madrid: Pearson. (pp.155-186).
Mateos, L.A. (2004). Actividades musicales para atender a la diversidad. Madrid: ICCE.
Ortiz, M.J. (2005). El desarrollo emocional. En F. López, I. Etxeberria, M.J, Fuentes & M.J, Ortiz, Desarrollo afectivo y social. Madrid: Pirámide (pp.95-121).
Pascual, P. (2002). Didáctica de la música. Madrid: Pearson Educación.
Pérez,M., Salinas, F. y Del Olmo, M.J. (2015). Musicoterapia en el aula: estudio sobre su uso en Educación Secundaria Obligatoria. Pulso: revista de Educación, (38),107-128. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5592694
Poch, S. (2001). Importancia de la musicoterapia en el área emocional del ser humano. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (42), 91-113. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=233619
Sabatella, P. (1999). Metodología General y Técnicas de Trabajo en Musicoterapia. Disponible en: http://www.academia.edu/737582/Metodolog%C3%ADa_General_y_T%C3%A9cnicas_de_Trabajo_en_Musicoterapia
Sabattella, P. (2006). Intervención musical en el alumnado con necesidades educativas especiales: delimitaciones conceptuales desde la pedagogía musical y la musicoterapia. Disponible en: http://rodin.uca.es/xmlui/bitstream/handle/10498/7767/33194907.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Siciliani, N. (2007). Educar las emociones: nuevas estrategias para el desarrollo de las inteligencias múltiples (4a. ed.). Disponible en: https://ebookcentral.proquest.com
World Federation of Music Therapy (WFMT). (2011). Announcing WFMT’s NEW Definition of Music Therapy. Disponible en: https://www.upsa.es/luisvives/pag/posgrado_musicoterapia.htm (23 Julio., 2018).