Environmental, heritage and interculturality education A triadic view, through a research agenda

Main Article Content

Evelyn Zagal V.

Abstract

The purpose of this article is to provide an insight into the research history of such topics as: Environmental, Heritage, and Intercultural education, through the review of articles in scientific sources found in Web of Science (WoS), identifying elements of methodological interest that compose all research. To this end, 106 articles from four specialized journals were reviewed, in a period between 2015 and 2018. A mixed approach was used for the analysis, with criteria established in the analysis of content; building a matrix of categories and establishing frequencies to build a research agenda. The results of the research show an interest in areas that present proposals for practices that promote environmental awareness, care, and conservation of the environment. However, the trend is higher in topics related to Environmental Education, and to a lesser extent, those of Heritage and Intercultural Education. In addition, it was not possible to establish interrelations between the topics, considering them as independent topics and not in an interdisciplinary relationship.

Article Details

How to Cite
Zagal V., E. (2021). Environmental, heritage and interculturality education A triadic view, through a research agenda. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 3(2), 103–119. https://doi.org/10.22320/reined.v3i2.4908
Section
Investigaciones

References

Ausubel, D.P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune and Stratton

Ausubel, D. P., Novak, J. D., y Hanesian, H. (1968). Educational Psichology: a cognitive view. Nueva York: Holt, Rinehart and Winston.

Bryman, A. (2006). Integración de la investigación cuantitativa y cualitativa: ¿Cómo se hace?, Investigación cualitativa 6(1), pp. 97-113. Doi:https://doi.org/10.1177/1468794106058877 DOI: https://doi.org/10.1177/1468794106058877

Cortés, S. (2008). Patrimonio y Educación. Contextos estudios de humanidades y ciencias sociales (20), 205-212.

Dewey, J. (2004). Experiencia y Educación. Madrid: Biblioteca Nueva.

Dirección de Estudios Sociales Universidad Católica. (2018). Encuesta nacional de medio ambiente 2018. Santiago, chile: Dirección de Estudios Sociales UC (DESUC). https://mma.gob.cl/wp-content/uploads/2018/02/Primeros-Resultados-Encuesta-Nacional-de-Medioambiente-2018.pdf

Dormaels, M. (2011). Patrimonio, patrimonización e identidad. Hacia una hermenéutica del patrimonio. Herencia, 24(1-2), 7-14.

Echavarría, C. V. (2003). La escuela un escenario de formación y socialización para la construcción de identidad moral. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales Niñez y Juventud, 1(2), 15-43.

Escobar, M., Sanhueza, S., y Friz, M. (2018). Uso de estrategias tecnológicas en educación: Una comparación entre biología y educación física. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(77), 483-504.

Firth, R., y Winter, C. (2007). Constructing education for sustainable development: the secondary school geography curriculum and initial teacher training. Environmental Education Research, 13(5), 599-619. https://doi.org/10.1080/13504620701659079 DOI: https://doi.org/10.1080/13504620701659079

Fontal, O. (2016). Educación patrimonial: retrospectiva y prospectivas para la próxima década. Estudios Pedagógicos, 42(2), 415-436. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000200024 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200024

Giddens, A. (2007). Un mundo desbocado, los efectos de la globalización en nuestras vidas. México: Taurus.

Ibarra, M. y Ramírez, C. (2014). Educación Patrimonial en Chile. Una propuesta para el desarrollo de la identidad local. Revista Ámerica Patrimonio (3), 39-47.

Kennelly, J., Taylor, N., y Maxwell, T. (2008). A Student Teacher´s Personal Pathway to Education for Sustainability. Australian Journal of Environmental Education, 24, 23 -34. https://doi.org/10.1017/S0814062600000550 DOI: https://doi.org/10.1017/S0814062600000550

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. España: Paidos Iberica.

Larraín, J. (2003). El concepto de identidad. FAMECOS, 10(21), 30-42. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.21.3211

Llinares, S. (2008). Agendas de investigación en educación matemática en España: Una aproximación desde "ISI-web ob Knowledge" y ERIH. En: Luengo, R., Gómez B., Camacho,M. y Blanco, L. (eds.) Investigación en educación Matemática XII. Badajoz: SEIEM, 25-54.

McMillan, J., y Shumacher, S. (2005). Investigación educativa (5 ed.). Madrid, España: Pearson Educación, S.A.

Ministerio de Educación de Chile- MINEDUC. (2019). Educación Intercultural. [Fecha de consulta: 27/03/2021]. Disponible en: http://peib.mineduc.cl/presentacion-educacion-intercultural/

Núñez, J. (2017). Los métodos mixtos en la investigación en educación: hacia un uso reflexivo. Cuadernos de Pesquisa, 47(164), 632-649. https://doi.org/10.1590/198053143763 DOI: https://doi.org/10.1590/198053143763

Pinto , H., y Zarbato, J. (2017). Construyendo un aprendizaje significativo a través del patrimonio local: prácticas de Educación patrimonial en Portugal y Brasil. Estudios Pedagógicos, 43(4), 203-226. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000400011 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000400011

Prats, J. (2001). Enseñar Historia: Notas para una didáctica renovadora. Mérida: Junta de Extremadura.

Sanhueza, S., Patrick, P., Chuan-Chih, H., Domínguez, J., Friz, M. y Quintrileo, S. (2016). Competencias Comunicativas Interculturales en la formación inicial docente. Estudios Pedagógicos, 42(4), 183-200. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000500011 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000500011

Sumonte, V. y Sanhueza, S. (2017). Agenda investigativa en educación: revistas escritas en inglés de la Web of Science. INNOVARE. Revista Electrónica de Educación Superior, 1(2), 1-22.

Sutz, J. (2005). Sobre agendas de investigación y universidades de desarrollo. Estudios Sociales(22), 107-115. DOI: https://doi.org/10.7440/res22.2005.09

Torres, L., Benavides, J., Latoja, C. y Novoa, E. (2017). Presencia de una Educación Ambiental basada en conocimiento, actitudes y prácticas en la enseñanza de las ciencias naturales en establecimientos municipales de la ciudad de Los Ángeles, Chile. Estudios Pedagógicos, 43(3), 311-323. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300018 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300018

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura-UNESCO. (2012). Educación para el desarrollo sostenible. Libro de consulta. Instrumento de aprendizaje y formación, N°4.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura-UNESCO. (2014). Indicadores unesco de cultura para el desarrollo. París: Unesco.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura-UNESCO. (2017). Conocimiento Indígena y Políticas Educativas en América Latina. Santiago, Chile: Oficina Regional de Educación para América.

Vasconcellos, C. (2013). Patrimonio, memoria y educación: una visión museológica. Memoria y Sociedad, 17(35), 94-105.

Vygotsky, L. (1978). Mind in Society. Cambridge y Londres: Harvard University Press.