TRUST AND CLOSENESS BETWEEN TEACHERS AND STUDENTS: ¿DOES IT DETERIORATE THE HIERARCHY WITHIN THE SCHOOL?

Main Article Content

Matías Saldía Cataldo

Abstract

Chilean society is currently undergoing a problem related to the lack of trust in its environment and context. This social crisis is not alien to educational establishments, where children and adolescents are trained not only in theoretical knowledge, but also in values and life skills. The objective of this essay is to reflect on trust and closeness between teachers and students. For the purposes of the essay, the concept of trust is explained from the school's point of view. In addition, the relationship between the teacher-student is discussed from a theoretical perspective, reaching the conclusion that the vertical hierarchy in which the teacher is the center of the class is detrimental to the development of this fundamental value to generate an optimal environment that will help improve academic performance and interpersonal relationships of the educational community in general.

Article Details

How to Cite
Saldía Cataldo, M. (2024). TRUST AND CLOSENESS BETWEEN TEACHERS AND STUDENTS: ¿DOES IT DETERIORATE THE HIERARCHY WITHIN THE SCHOOL?. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.22320/reined.v6i1.6462
Section
Reflexiones Pedagógicas
Author Biography

Matías Saldía Cataldo, Universidad del Bío-Bío

Facultad de Educación y Humanidades

References

Bisquerra, R., Punset, E., Mora, F., García, E., López-Cassá, E, Pérez-González, J.C., Lantieri, L., Nambiar, M., Aguilera, P., Segovia, N. y Planells, O. (2012). ¿Cómo educar las emociones?: la inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia. Hospital Sant Joan de Déu.

Conejeros, M., Rojas, J. y Segure, T. (2009). Confianza: un valor necesario y ausente en la educación chilena. Perfiles Educativos, 32(129), 30-46. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v32n129/v32n129a3.pdf

Flores, J. (2019). La relación docente-alumno como variable mediadora del aprendizaje. Revista San Gregorio, 1(35), 174-186. DOI: 10.36097/rsan.v1i35.957 DOI: https://doi.org/10.36097/rsan.v1i35.957

Güemes, C. (2016). Confianza. Revista en Cultura de la Legalidad, (10), 132-143. https://e-revistas.uc3m.es/index.php/EUNOM/article/view/3053/1750

Hershkovizt, A. y Forkosh-Baruch, A. (2017). La relación profesor-alumno y la comunicación en Facebook: percepciones de los alumnos. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 25(53), 91-101. DOI: 10.3916/C53-2017-09 DOI: https://doi.org/10.3916/C53-2017-09

Hevia, R. (2006). Frente a la crisis de sentido, una pedagogía de la confianza. Revista PRELAC, Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe, (2), 70-75. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000145879

Ipsos (24 de marzo de 2022). Chile es el tercer país de Latinoamérica donde menos se confía en la gente. https://www.ipsos.com/es-cl/interpersonal-trust-across-the-world

Linzmayer, L. (2017). Cultura matríztica: la cultura de las emociones en Educación Física escolar. Educación foco Juiz de Fora, 22(1), 1-24. https://periodicoshomolog.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19894/10632

Orejudo, S., Nuño, J., Fernández, T., Ramos, M.T. y Herrero, M.L. (2007). Participación del alumnado universitario en el aula. Una investigación sobre el temor a hablar en público en grandes grupos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 145-160. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27421110

Peña, J., Winstein, J. y Raczynski, D. (2018). Construcción y pérdida de la confianza en Docentes: Un análisis de incidentes críticos. Psicoperspectivas, 17(1), 1-13. DOI: 10.5027/psicoperspectivas-vol17-issue1-fulltext-1174 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol17-Issue1-fulltext-1174

Real Academia Española (s.f.). Confianza. https://dle.rae.es/confianza

Rodríguez, A. y Sandoval-Estupiñan, L. (2022). Confianza relacional en la escuela: revisión literaria entre los años 2000 a 2019. Estudios Pedagógicos, 48(3), 183-203. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v48n3/0718-0705-estped-48-03-183.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-07052022000300183

Sala, J., Abarca, M. y Marzo, L. (2002). La educación emocional y la interacción profesor/a alumno/a. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 5(3), 1-4. https://dialnet.unirioja.es/metricas/documentos/ARTREV/1034495

Trajtenberg, N. (2006). Confianza. Documentos e Informes de investigación. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/handle/20.500.12008/4588

Vivas, M. (2003). La educación emocional: conceptos fundamentales. Revista Universitaria de Investigación, 4(2), 2-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41040202