UC SCHOOL ARCHIVES PROGRAM: HERITAGE EDUCATION AND HISTORICAL AWARENESS FOR THE CHALLENGES OF CHILEAN PUBLIC SCHOOLS

Main Article Content

Rodrigo Mayorga
María José Vial

Abstract

Given the challenges facing Chilean public education today, a little explored path has been the convergence between heritage education and public history within schools. The School Archives Program of the History Institute of the Pontificia Universidad Católica de Chile has sought to follow this path, developing tools for educational communities to recognize and value their historical heritage. The article presents this innovative public history initiative and its more than ten years of work, focusing on its three main types of strategies: the recovery and organization of school archives; the implementation of pedagogical experiences of school research; and the organization of congresses and meetings between teachers and students. From this, the main achievements of the program and its still pending challenges are discussed, reflecting on its objective of contributing to a genealogical historical conscience and a more critical, responsible and empowered citizenship.

Article Details

How to Cite
Mayorga, R. ., & Vial, M. J. (2024). UC SCHOOL ARCHIVES PROGRAM: HERITAGE EDUCATION AND HISTORICAL AWARENESS FOR THE CHALLENGES OF CHILEAN PUBLIC SCHOOLS. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 6(1), 1–9. https://doi.org/10.22320/reined.v6i1.6468
Section
Experiencias Pedagógicas
Author Biographies

Rodrigo Mayorga, Pontificia Universidad Católica de Chile

Instituto de Historia

María José Vial, Pontificia Universidad Católica de Chile

Instituto de Historia

References

Andaur, G. (2022). ¿Nuevos archivos, nuevas memorias?: Reflexiones sobre iniciativas de rescate documental y creación de archivos en Chile. Revista Tabula, 25. DOI: 10.51598/tab.941 DOI: https://doi.org/10.51598/tab.941

Aprea, C., Jaschek, I. y Lacchini, A. (2021). Archivos escolares: desafíos, usos y potencialidades. Revista Hilos Documentales, 2(4). https://revistas.unlp.edu.ar/HilosDocumentales/article/view/12022

Assaél, J., Cornejo, R., González, J., Redondo, J., Sánchez, R. y Sobarzo, M. (2011). La empresa educativa chilena. Educaçao & Sociedade, 32(115), 305-322. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87319092004 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000200004

Bernal, Y. y Astorga, L. (2020). La formación de archivistas en el contexto de las tecnologías disruptivas: el caso del aprendizaje situado en la ENES Morelia (UNAM). Boletín del Archivo General de la Nación, 9(6), 235-258. https://bagn.archivos.gob.mx/index.php/legajos/article/view/747

Castro, L. y López, R. (2019). Educación patrimonial: necesidades sentidas por el profesorado de infantil, primaria y secundaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94(33.1), 97-114. DOI: 10.47553/rifop.v33i1.72020

Cisternas, L. (2023). Educación patrimonial en un liceo histórico de Santiago: experiencias de dinamización cultural en el archivo escolar. Revista Realidad Educativa, 3(1), 129-162. DOI: 10.38123/rre.v3i1.257 DOI: https://doi.org/10.38123/rre.v3i1.257

García Valecillo, Z. (2009). ¿Cómo acercar los bienes patrimoniales a los ciudadanos? Educación Patrimonial, un campo emergente en la gestión del patrimonio cultural. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 7(2), 271-280. DOI: 10.25145/j.pasos.2009.07.019 DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.018

Leyton, A., Mariñir, A., Mellado, A., Caces, B., Olivares, I. y Olivares, L. (2018). El olvido del profesor Zañartu. Periplos & Peripecias.

Mayorga, R. (2020). Between hope and hopelessness. Citizenship education and student mobilization in a Chilean public high school. [Tesis doctoral inédita]. Columbia University: Nueva York.

Mella C. y Rojas R. (2021). Hacia una didáctica de los Archivos Escolares: Apuntes para su posicionamiento en las comunidades educativas desde la Formación Ciudadana. Autoctonía, Revista de Ciencias Sociales e Historia, 5(1). DOI: 10.23854/autoc.v5i1.195 DOI: https://doi.org/10.23854/autoc.v5i1.195

Mellado, A., Lara, V., Zamora, D. y Rojas, R. (2019). Archivo Escolar del Liceo de Aplicación: Construcción y proyecciones desde las voces estudiantiles. Cuadernos chilenos de Historia de la Educación, 12, 120-129. https://www.archivosdechile.cl/escolares/wp-content/uploads/2020/06/Construcci%C3%B3n-y-proyecciones-desde-las-voces-estudiantiles.pdf

Miguel-Revilla, D., Sánchez-Agusti, M. (2018). Conciencia histórica y memoria colectiva. Marcos de análisis para la educación histórica. Revista de Estudios Sociales, 65, 113-125. DOI: 10.7440/res65.2018.10 DOI: https://doi.org/10.7440/res65.2018.10

Padilla, C., Rivera, L., Araya, C., Ruiz, A., Correa, A., Meneses, A., Álvarez, B., González, D., Guerra, D., Rodríguez, E., Clavería, G., Torres, T. y Lara, V. (2020). Revista escolar y género. Similitudes y diferencias en la expresión de la vida escolar. FONDART “Desarrollo y difusión del Archivo Digital Patrimonial de Liceos de la Región Metropolitana (ADPL). https://archivosescolares.cl/fondart-rm/

Rüsen, J. (2014). Historical Consciousness: Narrative Structure, Moral Function and Ontogenetic Development, en Seixas, P. (Ed.), Theorizing Historical Consciousness. University of Toronto Press.

Santisteban, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. Clío & Asociados, 14, 34-56. ico. Clío & Asociados, 14, 34-56. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4019/pr.4019 DOI: https://doi.org/10.14409/cya.v1i14.1674

Seixas, P. (2017). A Model of Historical Thinking. Educational Philosophy and Theory, 49(6), 593-605. DOI: 10.1080/00131857.2015.1101363 DOI: https://doi.org/10.1080/00131857.2015.1101363

Serrano, S. (2018). El Liceo. Relato, memoria, política. Taurus.

Serrano, S., Ponce de León, M. y Rengifo, F. (2012a). Historia de la Educación en Chile (1810-2010), Tomo I: Aprender a leer y escribir (1810-1880). Taurus.

Serrano, S., Ponce de León, M. y Rengifo, F. (2012b). Historia de la Educación en Chile (1810-2010), Tomo II: La escuela nacional (1880-1930). Taurus.

Teixeira, S. (2006). Educación patrimonial: alfabetización cultural para la ciudadanía. Estudios pedagógicos, 32(2), 133-145. DOI: 10.4067/S0718-07052006000200008 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052006000200008

Torres-Ayala, D. (2020). Historia pública. Una apuesta para pensar y repensar el quehacer histórico. Historia y Sociedad, 38, 229-249. DOI: 10.15446/hys.n38.80019 DOI: https://doi.org/10.15446/hys.n38.80019

Wineburg, S. (2001). Historical Thinking and Other Unnatural Acts: Charting the Future of Teaching the Past. Temple University Press: Philadelphia.