INNOVACIÓN EDUCATIVA EN PRUEBAS DIGITALES: PERCEPCIONES EN EL CONTEXTO GUATEMALTECO

Main Article Content

Maribel del Rosario Aguirre Chacón

Abstract

PROBLEM: one of the most significant innovations that educational assessment has undergone is the transition from paper-and-pencil to online testing. This shift has generated a number of perceptions, challenges, and opportunities that merit in-depth inquiry. OBJECTIVE: to provide a comprehensive view of observers' perceptions of online testing. METHOD: qualitative in approach and descriptive in scope. Collective case study design. The instrument was an online questionnaire, with an open-ended question at the end, where chaperones shared comments of their own about the online assessment process. RESULTS: the study reveals very specific positions of the persons accompanying the evaluation process with respect to the importance of educational technology in the education of young Guatemalans; they value the efforts and support provided both by the Ministry of Education and by those responsible in each educational center. They mainly qualify the process developed as effective, successful and meaningful for the graduating students. Among the aspects to be improved, support for the establishment of technological infrastructure in the country's educational centers stands out. CONCLUSION: The perception of those accompanying the Graduandos 2023 evaluation process about the online tests is favorable; they consider technology a central element in the integral formation of young graduates. However, they recognize areas that require improvement to guarantee a more equitable and effective evaluation process in Guatemala.

Article Details

How to Cite
Aguirre Chacón, M. del R. (2024). INNOVACIÓN EDUCATIVA EN PRUEBAS DIGITALES: PERCEPCIONES EN EL CONTEXTO GUATEMALTECO. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 33–44. Retrieved from https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/6549
Section
Investigaciones

References

Badia, A., Meneses, J., Fàbregues, S., & Sigalés, C. (2015). Factores que influyen en la percepción de los profesores de los beneficios instruccionales de los medios educativos digitales. RELIEVE: Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 21(2), 1-11. DOI: 10.7203/relieve.21.2.7204

Brambila, D.A., & Obando, A. (2015). Sistema de evaluaciones en línea como herramienta para los niveles de educación media superior. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11), 1-26. https://www.redalyc.org/pdf/4981/498150319005.pdf

Carrillo, C. (2021). Estudio de comparación entre el formato virtual y lápiz-papel en la evaluación de la teoría de la mente. XIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVIII Jornadas de Investigación. XVII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. III Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. III Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-012/121

Jiménez Galán, Y.I., Hernández Jaime, J., & Rodríguez Flores, E. (2021). Educación en línea y evaluación del aprendizaje: de lo presencial a lo virtual. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), 1-20. DOI: 10.23913/ride.v12i23.1005

Jiménez Moreno, J.A. (2018). México en PISA 2015: Desaciertos de su aplicación por medios computarizados. Revista mexicana de investigación educativa, 23(78), 711-731. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662018000300711

Machín Calvete, M.G. (2022). La evaluación en línea como oportunidad. Editorial ANEP CFE. https://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/2290

Mendiola, M.S., & Sánchez, E.O. (2022). Evaluación en línea. En M. Sánchez Mendiola y A. Martínez González (Eds.), Evaluación y aprendizaje en educación universitaria: Estrategias e instrumentos (pp. 135-149). Coordinación de Universidad Abierta Innovación educativa y Educación a distancia. https://cuaieed.unam.mx/publicaciones/libro-evaluacion/pdf/Capitulo-09-EVALUACION-EN-LINEA.pdf

Rizo Rodríguez, M. (2020). Evaluación en línea. Revista Multi-Ensayos, 6(11), 2–7. DOI: 10.5377/multiensayos.v6i11.9281

Redondo, E., Regot, J., Fonseca, D., Valls, F., & Giménez, L. (2016). One Picture or a Thousand Words?: influence of Question Length and Illustration Support on the Success and Skip Rates on Online Tests. Education in the Knowledge Society, 17(4),111-128 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=535554764007

Sarabia Ocampo, Z., & Rodríguez-Macías, J. C. (2018). Diseño de un sistema para administrar pruebas en línea con base a estándares y lineamientos internacionales. REXE: Revista de estudios y experiencias en educación, 17(35), 63-73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6698545

Yucta, H.R.P., Arévalo, M.A.T., Guado, D.A.O., & Tapia, C.B.M. (2024). Evaluación del aprendizaje en línea: Métodos efectivos para evaluar el progreso y el logro en entornos virtuales. Dominio de las Ciencias, 10(1), 668-685 https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3737/8016