SCHOOL INTERVENTION STRATEGIES FOR STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER

Main Article Content

Viviana Paula Siano
Natalia Trejos Barris
Josefina Rubiales
Liliana Bakker

Abstract

School Orientation Teams play a crucial role in supporting teachers and students during the educational inclusion processes. Their work encompasses various actions, from adapting curricula and educational content to creating interdisciplinary spaces in collaboration with external professionals. The aim of this study was to analyze the intervention strategies applied by School Orientation Teams for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in primary schools in the city of Mar del Plata, Argentina. ASD is a neurodevelopmental disorder affecting communication and behavior. An exploratory, cross-sectional study with a qualitative design was conducted through group interviews with a sample of 10 School Orientation Teams. The results showed that School Orientation Teams adapt intervention strategies on a case-by-case basis and make adjustments based on observed outcomes. However, the strategies implemented and their effectiveness are not systematically recorded. The study provides empirical evidence on psychoeducational practices with ASD in schools, contributing to the knowledge of the current state of the art and the design and development of training programs aimed at educational inclusion.

Article Details

How to Cite
Siano, V. P., Trejos Barris, N., Rubiales, J., & Bakker, L. (2025). SCHOOL INTERVENTION STRATEGIES FOR STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 7(1), 1–17. https://doi.org/10.22320/reined.v7i1.7085
Section
Investigaciones
Author Biographies

Viviana Paula Siano, Universidad Nacional de Mar del Plata

Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Mar del Plata, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina.

Natalia Trejos Barris, Universidad de Costa Rica

Universidad de Costa Rica, Facultad de Educación, Costa Rica.

Josefina Rubiales, Universidad Nacional de Mar del Plata

Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Mar del Plata, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina.

Liliana Bakker, Universidad Nacional de Mar del Plata

Instituto de Psicología Básica, Aplicada y Tecnología, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Mar del Plata, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina.

References

American Psychiatry Association [APA]. (2022). Manual de diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-V-TR), 5a edición. American Psychiatry Association. https://drive.google.com/file/d/0Bwm2HQHfHsSYQ2x1MG1pRHlNQVE/view?resourcekey=0-32-1m1PQiELP5llRBtVaOA

Balleteros, B. (2014). Taller de Investigación Cualitativa. UNED.

Bertoglio, R.M., Corizzo, M.M., & Steiman, M.B. (2017). Los equipos de orientación escolar en el sistema educativo: la construcción de legajos grupales: una mirada interdisciplinaria. Ingenium, 3(6), 18-20. http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/

Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M., & Shaw, L. (2000). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas, CSIE. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000138159

Cáceres, P. (2008). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas. Individuo y sociedad, 2(1), 53-82. Contini, L., Astorino, F., & Manni, D. (2017). Estimación de la prevalencia temprana de Trastornos del Espectro Autista. Santa Fe - Argentina. Boletín Técnico, Serie Zoológica, 13(12-13). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=171018074008 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol2-Issue1-fulltext-3

Contini, L., Astorino, F., & Manni, D. (2019). Estimación de la prevalencia temprana de Trastornos del Espectro Autista. Santa Fe, Argentina. Boletín Técnico: Serie Zoológica, 13(12), 21-25. https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/revista-serie-zoologica/article/view/1476.

Echeita, G., & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 12, 26-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3736956

Flannery, K. A., & Wisner-Carlson, R. (2020). Autism and Education. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 29(2), 319-343. doi: 10.1016/j.chc.2019.12.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chc.2019.12.005

García-Molina, I., Nieto Garoz, R., Sanahuja Ribés, A., & Benet-Gil, A. (2018). Percepción sobre el Trastorno del Espectro Autista ¿Estamos preparados para la realidad de las aulas inclusivas? Agora de Salut, 5(33), 299-307. doi: http://dx.doi.org/10.6035/ DOI: https://doi.org/10.6035/AgoraSalut.2018.5.33

Hervás, A., Balmaña, N. & Salgado, M. (2017). Los trastornos del espectro autista (TEA). Pediatría Integral, XXI(2), 92-108. https://www.pediatriaintegral.es/publicacion-2017-03/los-trastornos-del-espectro-autista-tea/

Hervás, A. & Rueda, I. (2018). Alteraciones de conducta en los trastornos del espectro autista. Revista de Neurología, 66(1), 31-38. https://www.svnps.org/documentos/alter-autista.pdf DOI: https://doi.org/10.33588/rn.66S01.2018031

Leyva-Arévalo, D., Olbine-Yais, S.F., & Peña-Hernández, N.L. (2019). Estrategia de orientación a familias de niños con Trastorno del Espectro Autista. Luz, 18(3), 70-79. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589163662006

Rajotte, É., Grandisson, M., Hamel, C., Couture, M.M., Desmarais, C., Gravel, M., & Chrétien-Vincent, M. (2023). Inclusion of autistic students: promising modalities for supporting a school team. Disability and Rehabilitation, 45(7), 1258-1268. https://doi.org/10.1080/09638288.2022.2057598 DOI: https://doi.org/10.1080/09638288.2022.2057598

Ragonesi, L.P., Bruno, D.S., & Pérez Lugones, F. (2021). Inclusión educativa, aprendizaje y deseabilidad social en docentes de niños con trastorno del espectro autista de la CABA. Psocial, 7(1), 85-94. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/123/1232225013/index.html

Sanmartín, G. (2021). La docencia de apoyo para la inclusión y la accesibilidad educativa. Noveduc.

Santana, A.M., Fernandes, A.E., Matos, É.F.R., & Santana, M.O. (2020). Inclusión del estudiante con Trastorno del Espectro Autista en la escuela regular. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 11(24), 159-173. doi: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacion-es/escuela-regular. DOI: https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacion-es/escuela-regular

UNESCO (2015). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de acción hacia una educación inclusiva de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233137_spa.

Zeidan, J., Fombonne, E., Scorah, J., Ibrahim, A., Durkin, M.S., Saxena, S., Yusuf, A., Shih, A., & Elsabbagh, M. (2022) Global prevalence of autism: A systematic review update. Autism Research, 15(5), 778-790. doi: 10.1002/aur.2696. DOI: https://doi.org/10.1002/aur.2696