Competency-based training. Performance model to a university applied career
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study is to communicate the results of the curriculum renewal of the Graphic Design program at a bi-regional public state university in Chile, emphasizing the formulation of a curriculum model based on learning outcomes, which is based on disciplinary and generic competencies and has been implemented since 2020. The methodology used was qualitative in nature, with the program's curriculum as the unit of analysis. The main findings demonstrate consistency with the curriculum design in areas of training, internal consistency among the elements of the curriculum structure, and the transition from a disciplinary epistemological approach that ranges from commercial to social. The main limitation is resistance to change on the part of university professors, who tend to continue with the entrenched approach of training by content rather than by competencies. Therefore, the originality of this article lies in communicating how the new training proposal for the Graphic Design degree program was constructed, which consisted of analyzing and systematizing the curriculum in phases, with the new graduate profile as a strategic point, considering the complex training required to perform in a specific context.
Article Details
References
Ahumada, P. (2005). Hacia Una Evaluación Auténtica del Aprendizaje. México: Huidos Educador. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, (47). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333328828007
Bogoya, D. (2000). Competencias y proyecto pedagógico. Universidad Nacional de Colombia.
Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: Una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, II(1), 53–81. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol2-Issue1-fulltext-3 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol2-Issue1-fulltext-3
Comisión Nacional de Acreditación. (2023). Resolución exenta dj n°344-4. Reglamento que fija el procedimiento para el desarrollo de los procesos de acreditación obligatoria de carreras y programas de pregrado. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1196374
Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2018). The Sage Handbook of Qualitative Research (5th ed.). Thousand Oaks, CA. Sage Publications. p. 3.
Fullan, M. (2023). Liderar en una cultura de cambio. Editorial Morata.
Gimeno Sacristán, J. (2018). La educación obligatoria su sentido educativo y social. Editorial Morata.
Habermas, J., & Ratzinger, J. (2011). Entre razón y religión. Dialéctica de la secularización. Fondo de Cultura Económica. México.
Hyman, R. T. (1973). Approaches in curriculum. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Imbernón, F., (2011). La formación pedagógica del docente universitario. Educação. Revista do Centro de Educação, 36(3), 387-395. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=117121313005 DOI: https://doi.org/10.5902/198464442970
Irarrázaval, I. (2020). La vinculación universitaria con el medio y los mecanismos de reconocimiento académico. Calidad en la Educación, 52, 296-323. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n52.816. DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n52.816
Merriam, SB (2009). Investigación cualitativa: una guía para el diseño y la implementación. Jossey-Bass.
Ministerio de Educación. (2022) Ley 20.129. Establece un sistema nacional de aseguramiento de la calidad de la educación superior. https://hdl.handle.net/20.500.12365/2052
Ministerio de Educación. (2018). Ley sobre educación superior. https://www.mineduc.cl/organigrama/edusup/normativas/Ley-21091_29-MAY-2018.pdf
Modelo Educativo de la Universidad del Bío-Bío. (2008). Comisión de Renovación Curricular, Vicerrectoría Académica.
Neubert, M. (2023). Guía breve y sencilla para utilizar el estudio de casos en la investigación cualitativa. Editorial Books on Demand.
Ornstein, A. & Hunkins, S. (1988). Curriculum: Foundation, principles and issues. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. invitación al viaje. Graõ, Colofón, México.
Tobón, S. (2017). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos. Editorial CIFE. DOI: https://doi.org/10.24944/isbn.978-0-9969924-0-4