How is it assessed? Exploration of assessment practices and strategies in language and communication teachers in the Tarapacá region

Main Article Content

Josefa Esperanza Melany Magaña Ulloa

Abstract

This article focuses on the assessment processes for language and communication content in subsidized schools in Iquique and Alto Hospicio, in the Tarapacá region. It identifies a significant challenge for teachers when assessing the fundamental aspects of language: reading, writing, oral communication, and research. The research seeks to understand how teachers approach this assessment process, the criteria used, and the assessment strategies employed to improve teaching and learning in this discipline. This research was conducted using qualitative methodology through semi-structured interviews with teachers, exploring their perceptions and practices in relation to the assessment of these core language and communication skills. Teachers combine traditional and innovative methods, integrating strategies such as rubrics, gamification, creative projects, debates, and podcasts. There is a focus on formative assessment and equity, although challenges remain in terms of workload, timely feedback, and limited technological integration. Assessment practices are aligned with the principles of Decree 67, promoting inclusive and meaningful processes. However, there is a need to strengthen continuing education and the availability of institutional resources that favor contextualized, equitable, and learning-centered assessment.

Article Details

How to Cite
Magaña Ulloa, J. E. M. (2025). How is it assessed? Exploration of assessment practices and strategies in language and communication teachers in the Tarapacá region. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 7(2), 1–15. https://doi.org/10.22320/reined.v7i2.7485
Section
Investigaciones
Author Biography

Josefa Esperanza Melany Magaña Ulloa, Investigadora independiente

Profesora en Lengua Castellana y Comunicación | Licenciada en Educación

References

Álvarez Mendiola, G. (2014). Evaluación educativa: enfoques y debates. UNAM.

Alonso, M. (2014). Hablar en público: Habilidades de comunicación oral. Editorial UOC.

Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. Grune & Stratton.

Barriga, F. D. (2003). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. McGraw-Hill.

Biggs, J. (2006). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea.

Cassany, D. (2006). La cocina de la escritura. Anagrama.

Castillo, S., & Cabrerizo, J. (2007). Evaluación educativa y desarrollo profesional. Graó.

Díaz Barriga, A., & Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw-Hill.

Domínguez, R. (2010). Evaluar para aprender. Aljibe.

Escudero Muñoz, J. M. (2009). La mejora educativa en la escuela inclusiva. Octaedro.

Förster, C. (2017). Evaluación y aprendizaje: un enfoque práctico. Ediciones SM.

Gimeno Sacristán, J. (2005). La enseñanza: su teoría y su práctica. Morata.

Imbernón, F. (2012). La formación del profesorado y la educación para el cambio. Graó.

Litwin, E. (2008). Las configuraciones didácticas. Paidós.

López Noguero, F. (2005). Evaluación y calidad en educación. Octaedro.

López-Pastor, V. M., Sonlleva-Velasco, M., & Martínez-Scott, S. (2019). Evaluación Formativa y Compartida en Educación. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 12(1). https://revistas.uam.es/riee/article/view/10844 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.009

Marzano, R. J. (2007). The Art and Science of Teaching (Cap. 2: Planificación estratégica, pp. 25-40). ASCD.

McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson Adisson Wesley

Meckes, L., Förster, C., Navarro, M., & Inostroza, E. (2017). Centros de estudios MINEDUC, Un instrumento online para evaluar competencias evaluativas de docentes de educación básica. https://hdl.handle.net/20.500.12365/17404

Mineduc. (2018). Decreto 67/2018: Normas de evaluación, calificación y promoción escolar. Ministerio de Educación de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1127255

Mineduc. (2019). Orientaciones para la implementación del Decreto 67/2018 de Evaluación, Calificación y Promoción escolar. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-133996_archivo_01.pdf.

Monereo, C. (2004). Estrategias de enseñanza y aprendizaje (Cap. 5: Metodologías activas, pp. 130-150). Graó.

Murillo, F. J. (2010). Evaluación para el aprendizaje (Cap. 3: Principios pedagógicos, pp. 75-90). Octaedro.

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar (Cap. 2: Evaluación inclusiva, pp. 30-50). Graó.

Pérez Gómez, A. (2001). La cultura escolar en la sociedad neoliberal (Cap. 1: Análisis crítico, pp. 15-30). Morata.

Pozo, J. I. (2006). Aprender y enseñar ciencias (Cap. 7: Estrategias cognitivas, pp. 190-215). Morata.

Pujolàs, P. (2008). El aprendizaje cooperativo en el aula (Cap. 4: Trabajo colaborativo, pp. 85-100). Graó.

Sadler, R. (1989). Formative assessment and the design of instructional systems. Instructional Science, 18, 119–144. https://doi.org/10.1007/BF00117714 DOI: https://doi.org/10.1007/BF00117714

Tobón, S. (2013). Evaluación por competencias (Cap. 2: Enfoques innovadores, pp. 45-65). Ecoe Ediciones.

Tobón, S., & Lozano-Salmorán, E. (2024). Socioformative pedagogical practices and academic performance in students: Mediation of socioemotional skills. Heliyon, 10(15), 45–63. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e34898 DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e34898

Torres, C. (2011). Estrategias de evaluación inclusiva (Cap. 3: Métodos prácticos, pp. 90-110). Aljibe.

Valdez, L. S., Sánchez, J.O., & Lescano, G. S. (2025). Evaluación formativa: retroalimentación, estrategias e instrumentos. Revista Educación, 47(2), 1-24. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/53987