If you live in a violent family, the child is violent: study of school violence among primary school teachers in Tarapacá

Main Article Content

Ginella Ignacia Bergamini Pinto
Javiera Milenka Muñoz Varas
Magdalena Fernanda Tabilo

Abstract

School violence in the Tarapacá region has increased in recent years, affecting the coexistence and well-being of students and teachers. This study aimed to analyze the perceptions of elementary school teachers regarding their role in identifying and supporting students with violent behavior. A qualitative approach was used through semi-structured interviews with teachers from public, subsidized, and private schools in Iquique, Alto Hospicio, and Pica. Content analysis allowed us to identify patterns in their experiences and discourses. The results show a widespread perception of increased physical, verbal, and psychological violence, along with tensions among staff members. Teachers attribute these behaviors to family factors, the normalization of aggression, and a lack of social-emotional skills. They also point to limitations in their training, poor institutional coordination, and largely reactive protocols. The conclusion is that addressing school violence requires more effective coordination between schools and families, better teacher training, and stronger prevention strategies to promote safe educational environments.

Article Details

How to Cite
Bergamini Pinto, G. I., Muñoz Varas, J. M., & Tabilo, M. F. (2025). If you live in a violent family, the child is violent: study of school violence among primary school teachers in Tarapacá. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 7(2), 1–9. https://doi.org/10.22320/reined.v7i2.7599
Section
Investigaciones

References

Ballester, F., & Sánchez, P. A. (2001). Diversidad y violencia escolar. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (41), 39-58. https://www.redalyc.org/pdf/274/27404104.pdf

Bandura, A. (1975). Análisis del aprendizaje social de la agresión. En E. Ribes Iñesta & A. Bandura (Eds.), Modificación de conducta: análisis de la agresión y la delincuencia.

Benavides-Moreno, N., Donoso-Díaz, S., Reyes-Araya, D., & Pozo, V. S. (2024). Violencia escolar en Chile: Desafíos desde la visión docente. Cadernos de Pesquisa, 54, e10528. https://www.scielo.br/j/cp/a/QBkMJwM6RG5qjDL5PyyTKZL/?lang=es

Carrasco, C., López, V., & Estay, C. (2012). Análisis crítico de la Ley de Violencia Escolar de Chile. Psicoperspectivas, 11(2), 31-55. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-69242012000200003&script=sci_arttext&tlng=en

Centro Justicia Educacional. (2023). Violencia Escolar (Prácticas para la Justicia Educacional Nº 23). Pontificia Universidad Católica de Chile. https://centrojusticiaeducacional.uc.cl/wp-content/uploads/2023/11/Practicas-n23.pdf

Colegio de Profesoras y Profesores de Chile A.G. (2023, 23 de octubre). Magisterio entrega resultados de sondeo de violencias en las escuelas. https://www.colegiodeprofesores.cl/2023/10/23/magisterio-entrega-resultados-de-sondeo-de-violencias-en-las-escuelas/

Coll, C. (1999). Algunos desafíos de la educación básica en el umbral del nuevo milenio. Perfiles educativos, (84). https://www.redalyc.org/pdf/132/13208402.pdf

Galdames-Paredes, A. M., & Rioseco-Sánchez, C. (2023). Violencia hacia profesores y profesoras en Chile: aproximaciones a las trayectorias normativas, políticas e investigativas en dos décadas. Rumbos TS, 18(30), 97-116. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0719-77212023000200097&script=sci_arttext

Hawkins, J. D., & Weis, J. G. (1985). The social development model: An integrated approach to delinquency prevention. Journal of Primary Prevention, 6(3), 169–183.

Hawkins, J. D., & Weis, J. G. (1995). El modelo del desarrollo social: un enfoque integrado a la prevención de la delincuencia. Culture and Education, 7(3), 115-133. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1174/021470395321341104

Ley Nº 20.536. (2011). Sobre violencia escolar. Ministerio de Educación. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1030087

Ley N.º 21.128. (2018). Fortalece las facultades de los directores de establecimientos educacionales en materia de expulsión y cancelación de matrícula en casos de violencia. Ministerio de Educación. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?i=1127100&f=2018-12-27&p=9982261

López, V., González, L., Contreras-Villalobos, T., Benbenishty, R., & Torres-Vallejos, J. (2025). Evolución de la convivencia y violencia escolar en Chile: Un estudio longitudinal. Educação & Sociedade, 46, e292590. https://www.scielo.br/j/es/a/GnXJNmmCmkKNNjwrKWgv8nc/

McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Pearson educación. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/viewFile/7222/7583

Ministerio de Educación. (2019). ¿Cómo prevenir y abordar la Violencia Escolar? [Cartilla]. Gobierno de Chile. https://convivenciaparaciudadania.mineduc.cl/wp-content/uploads/2019/10/cartilla_10.pdf

Ministerio de Educación. (2022). Estándares de la Profesión Docente: Educación General Básica. Gobierno de Chile. https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2022/02/EPD-Pedagogicos-Basica.pdf

Ministerio de Educación. (2023). Plan de reactivación educativa. Gobierno de Chile. https://reactivacioneducativa.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/127/2023/07/Plan-de-Reactivacion-Educativa.07.2023-1.pdf

Neut, P. (2017). Las violencias escolares en el escenario educativo chileno. Análisis crítico del estado del arte. Calidad en la Educación, (46), 222-247. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-45652017000100222&script=sci_arttext&tlng=en

Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Ediciones Morata .https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=S0wSk71uQz0C&oi=fnd&pg=PA10&dq=dan+olweus&ots=7CKXhzKCed&sig=O77nLHsqgPaGBTVNU_8KJUj92Fw#v=onepage&q=dan%20olweus&f=false

UNESCO. (2024). Entornos de aprendizaje seguros: Prevención y tratamiento de la violencia en la escuela y sus alrededores. https://www.unesco.org/es/health-education/safe-learning-environments