INTERMEDIATE LEADERSHIP IN THE SCHOOL ORGANIZATION

Main Article Content

Sandra Quiroz Ávila
Paula Sepúlveda Quiroz

Abstract

Intermediate leadership is important to understand the keys that generate positive changes in the student body, aiming at the search for understanding the factors that allow reducing the intervening variables of organizational stabilization. The study seeks to determine the importance of the dimensions of family satisfaction that are key indicators to determine the interferences in students' learning. The research is based on the positivist paradigm, for the collection of information the family satisfaction scale was used, which was administered to a total of 62 students from schools in the Biobío region. The results indicate the positive perceptions that students have about family cohesion. This study is based on the axes of the teaching action and has an added value by deepening the work of the psychosocial team, contributing in different dimensions within the school organization.

Article Details

How to Cite
Quiroz Ávila, S., & Sepúlveda Quiroz, P. (2025). INTERMEDIATE LEADERSHIP IN THE SCHOOL ORGANIZATION. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 7(1), 1–12. https://doi.org/10.22320/reined.v7i1.6974
Section
Investigaciones

References

Damour, L. (2023). The emotional lives of teenagers. Penguin Random house LLC.

Fullan, M. (2019). El matiz por qué unos líderes triunfan y otros fracasan. Morata.

Gairín, J. (2024). Dirección y Liderazgo de los centros educativos. Narcea.

Guerra, M. (1990). Hacer visible lo cotidiano. Akal.

Gutiérrez, R. H. (Marzo de 2023). Estudio suicidio adolescente en Chile. ESACH 2023. Convivo Fundación

Instituto nacional, D. (2022). En el día contra el bullyng: Informe anual. Santiago de Chile.

Jhonnel Alarco, J. (2012). Google Docs: una alternativa de encuestas online. Educación Médica, 15(1), 9-10. doi: 10.4321/S1575-18132012000100004 DOI: https://doi.org/10.4321/S1575-18132012000100004

Kuhn, T. (1992). La estructura de las revoluciones Científicas. Fondo de Cultura Económica.

Louis, k., & Murphy, J. (2019). El enfoque de Liderazgo positivo y su relevancia para las relaciones en la escuela. Confianza relacional.

Machancoses, M., Siqués, C., & Guitart, M. (2022). La participación de las familias en el contexto escolar. Psicoperspectivas, 21(15), 1-12. https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/2285/1557 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol21-Issue1-fulltext-2285

Martín-Bris, M., Miranda-Álvarez, M C., Sebastián-Heredero, E., & Edel-Navarro, R. (2016). Una Mirada a la pluralidad educativa. Universidad Veracruzana. https://iage.fclar.unesp.br/eide/obras.php

Ministerio de Educación. (2005). Marco para la Buena Dirección. https://archivos.agenciaeducacion.cl/Marco_para_la_Buena_Direccion.pdf

Ministerio de Educación. (2021). Estándares de la profesión docente. Marco para la buena enseñanza. Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas (CPEIP). https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/MBE-2.pdf

Ministerio de Educación. (2022). Marco para la Buena Dirección y el Liderazgo Escolar. https://liderazgoeducativo.mineduc.cl/marco-para-la-buena-direccion-y-el-liderazgo-escolar-2/

Peralta, M. (2020). Reconstruir una sociedad más humana y sus formas de educación. https://www.educarchile.cl/articulos/reconstruir-una-sociedad-mas-humana-y-sus-formas-de-educacion

Rodríguez, G., & Gairín, J. (2020). Prácticas de liderazgo intermedios en organizaciones escolares de Chile. International Journal of Educational Leadership and Management, 8(1), 8. doi: 10.17583/ijelm.2020.4044 DOI: https://doi.org/10.17583/ijelm.2020.4044

Rojas, M. (2024). Recupera tu mente, reconquista tu vida. Editorial Planeta.

Rosario, C. (2019). Salud emocional, la clave del bienestar. INJUV, Salud mental de los jóvenes en Chile, 11-12.

Servicio de protección especializada a la niñez y adolescencia. (18 de Febrero de 2024). El servicio en cifras. https://www.servicioproteccion.gob.cl/portal/

Sobrino, L. (2008). Niveles de Satisfacción Familiar y de Comunicación entre padres e hijos. UNIFE, 110-137. https://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2008/sastisfaccionfamiliar.pdf DOI: https://doi.org/10.33539/avpsicol.2008.n16.2737

UNICEF. (2022). Violencia contra la niñez y adolescencia en Chile. Universidad Católica.

Villarreal, D., Copez, A., Paz, A., & Costa, C. (2017). Validez y confiabilidad de la Escala Satisfacción Familiar en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana, Perú. Actualidades en Psicología, 31(123). http://dx.doi.org/10.15517/ap.v31i123.23573 DOI: https://doi.org/10.15517/ap.v31i123.23573