The natural gas and electric energy consumption of school buildings in the Metropolitan area of San Juan, Argentina. A statistical analysis based on architectural variables.
DOI:
https://doi.org/10.22320/07190700.2018.08.02.08Keywords:
architecture, energy, schoolsAbstract
ABSTRACT
The present work aims to investigate the energy consumption of 17 schools located in the Metropolitan Area of San Juan, Argentina. To obtain a general overview of the current situation, consumption per year and per unit area were analyzed. In addition, statistical analyses were carried out in order to understand possible relationships between energy consumption and two architectural variables that characterize design and construction technology: glazed area to the north and global U-value. The results indicate that electricity is the energy with the greatest relative annual use (55%), while natural gas predominates during the cold season (72%), as associated with heating energy supply. Regarding consumption by type of energy and per unit area covered, the values were 26.24 kWh/ m2.year for electricity and 21.80 kWh/m2.year for natural gas. Through the research it was possible to conclude that there is an important association between the building envelope, both opaque and transparent, and energy consumption, thereby recognizing the potential to improve the envelope for energy optimization.
Downloads
References
BOUTET, M. Laura; HERNÁNDEZ, Alejandro y JACOBO, Guillermo. Thermo-lighting optimization proposal for school buildings in subtropical hot-humid climates: Monitoring and computer simulation on autumn period, Energy and Buildings, 2016, vol. 128, pp. 785-797.
BOUTET, María Laura. Acondicionamiento higrotérmico- lumínico de edificios escolares en zonas urbanas de la región N.E.A. Auditorías energéticas y propuestas de mejoras mediante Diseño Solar Pasivo. Tesis Doctoral. Universidad Nacional de Salta. Facultad de Ciencias Exactas. Doctorado en Ciencias- Área Energías Renovables, 2017
CZAJKOWSKI, Jorge D. Análisis y modelización energético- ambiental de la edilicia urbana basado en técnicas de auditoría y procedimientos estadísticos multivariados. Desarrollo de herramientas de diagnóstico y simulación. Tesis Doctoral. Departamento Construcciones, Facultad de Ingeniería, UNLP, 2009
DROUTSAA, K.G.; KONTOYIANNIDISA, S.; DASCALAKIA, E.G. and BALARASA, C.A. Benchmarking energy use of existing Hellenic Non-Residential buildings. En: BIKAS, Dimitrios (ed.). International Conference on Sustainable Synergies from Buildings to the Urban Scale, SBE16. Science Direct. Procedia Environmental Sciences, vol. 38, 2017, pp. 713-720
FILIPPÍN, Celina. Thermal response of solar and conventional school buildings to design- and human-driven factors, Renewable Energy, 2005, vol. 30, n° 3, pp. 353 - 376.
GIULIANO, Gabriela y GARZÓN Beatriz. Eficiencia térmica- energética y adecuación bioambiental en escuela rural de Santiago del Estero- Argentina. En: Actas ASADES, vol. 5, 2017, pp. 05.143 - 05.153.
GONZALO, Guillermo; NOTA, Viviana; LEDESMA, Sara y MARTÍNEZ, Cecilia. Programa para el cálculo de Transmitancia térmica (K medio ponderado), retardo y amortiguamiento. CEEMA: Centro de Estudios Energía y Medio Ambiente. IAA. FAU. UNT, 2000.
LEDESMA, Sara; CISTERNA, Susana; NOTA, Viviana; MARTÍNEZ, Cecilia; QUIÑONES, Graciela; MÁRQUEZ VEGA, Gabriela; LLABRA, Cristina; GONZALO Guillermo; MOSTAJO, María; RAMOS, Mariano y VILLA, Cyntia. Caracterización del sector edilicio educativo de nivel primario de la provincia de Tucumán y evaluación de consumos energéticos en casos de estudio. En: Actas ASADES, vol. 4, 2016, pp. 05.83 - 05.94.
MAZZOCCO, María Pía; FILIPPÍN, Celina y FLORES LARSEN, Silvia. Impacto potencial del cambio climático en una escuela solar en Argentina, Energías Renovables y Medio Ambiente, 2017, vol. 39, pp. 49-60.
MELCHIORI, Mariana; SAN JUAN Gustavo y DÍSCOLI, Carlos. Comparación del comportamiento energético en dos establecimientos educativos: Campinas (Brasil) y La Plata (Argentina), Revista Estudios del Hábitat, 2014, no 12, pp. 63-81.
MICHAUX, M. Celina. Estudio tipológico y simulación del comportamiento térmico de edificios escolares en la ciudad de San Juan. Informe Final de Beca CICITCA, Estudiantes Avanzados. UNSJ, 2014.
MOHAMED M., Ouf, MOHAMED H., Issa. Energy consumption analysis of school buildings in Manitoba, Canada, International Journal of Sustainable Built Environment. 2017, vol. 6, n° 2, pp. 359-371.
MUÑOZ, Natalia; MARINO, Beatriz y THOMAS, Luis. Caracterización térmica de edificios aplicando el modelo de regresión lineal múltiple. En: Actas ASADES, vol. 4, 2016, pp. 05.31 - 05.42.
Programa Nacional 700 Escuelas. Manual de proyecto. Argentina: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología Nación. Ministerio de Planificación Federal, Inversión Pública y Servicios, 2004.
RAATIKAINEN, Mika; SKÖNA, Jukka; LEIVISKÄB, Kauko y KOLEHMAINENA, Mikko. Intelligent analysis of energy consumption in school buildings, Applied Energy, 2016, vol. 165, pp. 416-429.
RÉ, Guillermina; BLASCO LUCAS, Irene y FILIPPÍN, Celina. Evaluación higrotérmica y energética de un edificio escolar perteneciente al Programa Nacional 700 Escuelas, en el Área Metropolitana de San Juan, Argentina, Revista Hábitat Sustentable, 2016, vol. 6, n° 2, pp. 40-51.
RÉ, Guillermina; BLASCO LUCAS, Irene y FILIPPÍN, Celina. Comportamiento higrotérmico y energético en período estival de un edificio escolar típico en la ciudad de San Juan, Argentina, Revista Estudios del Hábitat, 2017, vol. 15, no 2, pp.1-12.
ROSPI, Gianluca; CARDINALE, Nicola; INTINI, Francesca y CARDINALE, Tiziana. Analysis of energy consumption of different typologies of school buildings in the city of Matera (Southern Italy), Science Direct. Energy Procedia, 2015, vol. 82, pp. 512- 518.
SECRETARIA DE ENERGÍA DE LA NACIÓN. Balances energéticos 2010 [en línea]. [Consultado 20 junio 2018]. Disponible en: www. energía3.mecon.gov.ar. 2012
SIERRA BRAVO, Restituto. Diccionario práctico de estadística. Madrid: Editorial Paraninfo, 1991.
TREBILCOCK KELLY, Maureen; SOTO MUÑOZ, Jaime; FIGUEROA SAN MARTIN, Rodrigo; PIDERIT-MORENO, Beatriz. Metodología para el diseño de edificios educacionales confortables y resilientes, Revista AUS, 2016, n° 20, pp. 70-76.
WALTER, Érika; AGÜERO, Matías; WATKINS, María Gabriela y MANSILLA, Gabriela. Escuela bioclimática y sustentable, Secundaria No 39, Villa de Antofagasta de la Sierra, Catamarca. En: Acta del I Encuentro Nacional sobre Ciudad, Arquitectura y Construcción Sustentable (La Plata), 2016, pp. 131-141.
WOO, Kim Tae; GUK, Lee Kang; HWA, Hong Won. Energy consumption characteristics of the elementary schools in South Korea, Energy and Buildings, 2012, vol. 54, pp. 480- 489.
YACANTE, María Irene; GUILLÉN RODRÍGUEZ, Sandra; BUSTOS, Pamela; HEREDIA, Sergio y CRUZ INTROÍNI, Melina. Identificación de vulnerabilidad sísmica no estructural y funcional en edificios escolares del Gran San Juan como aporte a la proyectación. En: Actas del XXI ARQUISUR. San Juan, Argentina, 2017, Eje 2- Art. 8.
YOSHINO Hiroshi; HONG Tianzhen y NORD Natasa. IEA EBC Annex 53: Total energy use in buildings. Analysis and evaluation methods, Energy and Buildings, 2017, vol. 152, pp. 124-136.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The content of articles which are published in each edition of Habitat Sustentable, is the exclusive responsibility of the author(s) and does not necessarily represent the thinking or compromise the opinion of University of the Bio-Bio.
The author(s) conserve their copyright and guarantee to the journal, the right of first publication of their work. This will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY-SA, which allows others to share-copy, transform or create new materials from this work for non-commercial purposes, as long as they recognize authorship and the first publication in this journal, and its new creations are under a license with the same terms.