The voluntary nature of an energy rating as a cause of consumer misinformation and greenwashing practices
DOI:
https://doi.org/10.22320/07190700.2024.14.01.06Keywords:
real estate consumer, greenwashing, eco-whitening or greenwashing, energy efficiency, truthful and timely information, energy rating of homesAbstract
This research aims to review the energy efficiency rating of homes sold by real estate companies and construction firms in the city of Santiago. Thus, the advertising on the websites of 45 real estate projects for sale in June 2024 was analyzed in light of the current regulations. Regarding the methodology used to carry out this study, both the dogmatic method —typical of studies conducted in the legal field— and the empirical-analytical and comparative methods were employed. The results conclude that the voluntary nature of energy labeling and the existing regulations expose real estate consumers to uninformed purchasing decisions and even to greenwashing practices, as they cannot verify the truthfulness of advertising claims. All the analyzed projects are priced between 2,000 and 4,000 UF (US$79,100 to $158,200 – July 2024), consequently targeting consumers belonging to the middle class (C2 and C3 sectors).
Downloads
References
AAKER, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research. 34(3), 347–356. https://doi.org/10.2307/3151897
Alavedra, P.; Domínguez, J.; ENGRACIA, G.y SERRA, J. (1997). La construcción sostenible. El estado de la cuestión. Informes de la Construcción, 49(451). http://polired.upm.es/index.php/boletincfs/article/view/2527/2604
Boletín N°15044. Proyecto de ley que busca prevenir, regular y sancionar de manera expresa el greenwashing o lavado verde de imagen. Ingresado el 31 de mayo de 2022. Moción. Cámara de Diputados. Actualmente, se encuentra en el segundo trámite constitucional. Recuperado el 27 de junio de 2024 de https://www.camara.cl/legislacion/ProyectosDeLey/tramitacion.aspx?prmID=15551&prmBOLETIN=15044-12
BARRIENTOS, M. (2024). Artículo 3° inciso primero letra B). En I. De La Maza y C. Pizarro (dir.) y F. Barrientos (coord.), La protección a los derechos de los consumidores: Comentarios a la Ley de Protección a los Derechos de los Consumidores, Tomo I (pp. 388-403): Thomson Reuters.
CALDERA, A. (2012). Building Blocks for a Better Functioning Housing Market in Chile. Economics Department Working Papers, 943. https://doi.org/10.1787/18151973
CAPRILE, B. (2008). La ley de venta en verde: Las modificaciones introducidas por las Leyes Nºs. 19.932 y 20.007 a la promesa de compraventa de inmuebles que no cuenten con recepción definitiva y a la compraventa de inmuebles hipotecados. En H. Corral, y M. Rodríguez. (coords). Estudios de Derecho Civil II, Jornadas Nacionales de Derecho Civil Olmué, 2005, (563-593). LexisNexis.
CASTILLO, E. (2019). De la envolvente en el confort térmico de las viviendas. Programa Mucho Lote II, Guayaquil. Universidad y Sociedad. Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos, 11(4), 303-309. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000400303&lng=es&tlng=es.
CHAVARRY VALLEJOS, C. M.; ZAVALA LORÍA, J. DEL C. y ROJO GUTIÉRREZ, M. A. (2023). Tecnologías de descarbonización para la reducción de emisiones de CO2 en edificaciones multifamiliares. Universidad, Ciencia y Tecnología, 27(119), 52-62, https://doi.org/10.47460/uct.v27i119.706
CHEN, Y.; LI, Z.; XU, J.; LIU, Y.y MENG, Q. (2023). How Does the Government Policy Combination Prevents Greenwashing in Green Building Projects? An Evolutionary Game Perspective. Buildings 2023, 13(4), 917. https://doi.org/10.3390/buildings13040917
Consejo de Autorregulación y Ética Publicitaria, Conar (4 de diciembre de 1979) Código de Ética Publicitaria. https://www.conar.cl/codigo-etica/
Convenio marco de Colaboración sobre Construcción Sustentable entre el Ministerio de Vivienda y Urbanismo, el Ministerio de Obras Públicas, el Ministerio de Energía y el Ministerio del Medio Ambiente (2012). Aprobado mediante la resolución exenta Nº 7.614 (V. y U.), de 14 de septiembre de 2012, y que establece como objetivo general coordinar, difundir y fomentar la construcción sustentable en Chile. http://documentos.minvu.cl/min_vivienda/resoluciones_exentas/documents/resexedijurn%C2%B0_7614.pdf
DFL N°458 que aprueba la nueva ley de urbanismo y construcciones. Publicada el 13 de abril de 1976.
DE LA MAZA, I. (2013a). Artículo 1º Nº 4. Definición publicidad. En I. De La Maza y C. Pizarro (dir.) y F. Barrientos (coord.), La protección a los derechos de los consumidores: Comentarios a la Ley de Protección a los Derechos de los Consumidores (pp. 32-37).: Legal Publishing.
DE LA MAZA, I. (2013b). La integración de la publicidad en el contrato. En C. Domínguez; J. González; M. Barrientos; J. Goldenberg. (coords.). Estudios de Derecho Civil VIII. Jornadas Nacionales de Derecho Civil Santa Cruz, 2012. (pp. 439-454). Legal Publishing.
División de Energías sostenibles. Unidad Gestión de Información, Ministerio de Energía (2022). Reporte de Resultados en el Sector Público Ley 21.305, eficiencia energética. https://sectorpublico.gestionaenergia.cl/wp-content/uploads/2023/07/Resultados-Ley-EE-S.-Publico-Art-5.pdf
ENCINAS, F., AGUIRRE, C. y MARMOLEJO, C. (2019). Atributos de sostenibilidad en la promoción inmobiliaria: Perspectivas privadas sobre el avance de la regulación energética en un mercado liberalizado. Anales de la Arquitectura UC, 110-127. https://doi.org/10.7764/AA.2019.09
ESCORCIA, O., GARCÍA, R., TREBILCOCK, M., CELIS, F., y BRUSCATO, U. (2012). Mejoramientos de envolvente para la eficiencia energética de viviendas en el centro-sur de Chile. Informes De La Construcción, 64(528), 563–574. https://doi.org/10.3989/ic.11.143
FERNÁNDEZ. F. (2021). Comentario al artículo 28 f, en Empresa y Derechos Humanos. Academia Judicial, Chile [Archivo PDF] https://academiajudicial.cl/wp-content/uploads/2022/03/Empresa-y-DDHH.pdf
FRELING, T.H. y FORBES., L.P. (2005). An empirical analysis of the brand personality efect. Journal of Product and Brand Management. 14(7), 404–413. https://doi.org/10.1108/10610420510633350
Fundación Chile. (2014). “Guía de Comunicación Verde.” [Archivo PDF]. https://fch.cl/multimediapublicacionesnoticia-antigua/guia-comunicacion-verde/
ISLER, E. (2020). Acerca de la vinculación de las declaraciones precontractuales en el régimen de la Ley Nº19.496 sobre Protección de los Derechos de los Consumidores, en relación a la tasa de interés aplicable a un mutuo hipotecario. Revista de Derecho del Consumidor, 8. https://ar.ijeditores.com/pop.php?option=articulo&Hash=639daa598d80e5cbec37acbb389909eb
ISLER, E. (2011). La relatividad de los derechos subjetivos de los consumidores. Revista de Derecho, 24(2), 65-89. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09502011000200003
JIMÉNEZ, A., DE FRUTOS, B. y MARGALINA, V. M. (2023). Los efectos limitados del marketing verde en la actitud hacia las marcas comerciales. Revista Latina de Comunicación Social, 81, 23-43. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2023-2024
Ley N°21.305 sobre Eficiencia Energética. Publicada el 13 de febrero de 2021.
Ley N°19.496 que establece las normas sobre protección a los derechos de los consumidores. Publicada el 7 de marzo de 1997. Texto refundido, coordinado y sistematizado por el D.F.L. Nº 3, publicado el 31 de mayo de 2021.
LÓPEZ, P. (2019). La tutela precontractual en la Ley Nº 19.496: su configuración, alcance y eventual convergencia con aquella propia de la contratación civil. Revista Chilena de Derecho, 46(2), 399-425. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34372019000200399
LYON, P. y MAXWELL, J. (2011) Greenwash: Divulgación ambiental corporativa bajo amenaza de auditoría. Diario de Economía y Gestión de Estrategias, 20, 3-41, https://doi.org/10.1111/j.1530-9134.2010.00282.x
Ministerio de Vivienda y Urbanismo, MINVU. (2019). Manual de Procedimientos Calificación Energética de Viviendas en Chile, segunda edición - [Archivo PDF]. https://www.calificacionenergetica.cl/media/Manual-CEV-2019-1.pdf
MOMBERG, R. (2007). El rol de la publicidad en la etapa precontractual de los negocios de consumo y su relación con el principio de buena fe. En H. Corral y M. Rodríguez. (coords.), Estudios de Derecho Civil II, Jornadas Nacionales de Derecho Civil Olmué, 2006. (pp. 587-599). LexisNexis.
MUÑOZ, C., ZAROR, C. y SAELZER, G. (2012). Estudio del flujo energético en el ciclo de vida de una vivienda y su implicancia en las emisiones de gases de efecto invernadero, durante la fase de construcción. Caso estudio: Vivienda Tipología Social. Región del Bío Bío, Chile. Revista de la Construcción, 11(3), pp.125-145. https://doi:10.4067/S0718-915X2012000300011
D.S. N°47 de 1992 [Decreto Supremo]. Reglamentación Térmica contenida en el artículo 4.1.10 (MINVU).
SANDER, F., FÖHL, U., WALTER, N.y DEMMER, V. (2021). ¿Verde o social? Un análisis de la publicidad de sostenibilidad ambiental y social y su impacto en la personalidad, credibilidad y actitud de la marca. Journal of Brand Management, 28, 429–445. https://doi.org/10.1057/s41262-021-00236-8
SHAHRIM, R., QUOQUAB, F., JAMIL, R., MAHADI, N., MOHAMMAD, J., SALAM, Z. y HUSSIN, N. (2017). Green “Eco-Label” or “Greenwashing”? Building Awareness about Environmental Claims of Marketers. Advanced Science Letters, 23(4), 3205-3208. https://doi:10.1166/asl.2017.7713
TATEISHI, E. (2018). Craving gains and claiming “green” by cutting greens? An exploratory analysis of greenfield housing developments in Iskandar Malaysia. Journal of Urban Affairs, 40(3), 370-393. https://doi.org/10.1080/07352166.2017.1355667
TREBILCOCK, M. (2023). Chile necesita urgente una reglamentación térmica. Revista Negocio y Construcción, 38, 32. https://blog.negocioyconstruccion.cl/chile-necesita-urgente-una-nueva-reglamentación-térmica
WEGERTSEDER, P., SCHMIDT; D., HATT, T., SAELZER, G. y HEMPEL, R. (2014). Barreras y oportunidades observadas en la incorporación de estándares de alta eficiencia energética en la vivienda social chilena. Arquitectura y Urbanismo, 34(3), 37-49. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-58982014000300004&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Macarena Díaz de Valdés-Haase
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The content of articles which are published in each edition of Habitat Sustentable, is the exclusive responsibility of the author(s) and does not necessarily represent the thinking or compromise the opinion of University of the Bio-Bio.
The author(s) conserve their copyright and guarantee to the journal, the right of first publication of their work. This will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY-SA, which allows others to share-copy, transform or create new materials from this work for non-commercial purposes, as long as they recognize authorship and the first publication in this journal, and its new creations are under a license with the same terms.